Gazdaság hvg.hu 2018. augusztus. 01. 16:48

Visszatalál az állami pénz a Hír Tv-hez?

Évente több milliárd forint bevétel érkezett a Hír Tv-hez, de amióta Simicska Lajos összeveszett Orbán Viktorral, csak égette a pénzt a cég. Mi történhet ezután?

Csak égette a pénzt a Hír Tv az elmúlt években. Nem mindig volt ez így: a 2014-es csúcsévben, amikor Simicska Lajos még a kormány kedvenc oligarchája volt, 600 millió forintnál is nagyobb nyereséget hozott a tévé, de a Fidesz kormányra kerülése óta egyetlen olyan év sem volt, amikor aggódni kellett volna a pénzügyek miatt. 2010 még szerényebb év volt, akkor 400 millió forint profit sem jött össze, 2011-től kezdve viszont ha csak 600 millió pluszban sikerült zárni egy évet, akkor az gyengébb időszaknak számított.

Aztán 2015-ben mindez megváltozott. Azt az évet még épp sikerült pozitív mérlegűre kihozni, 2016-ban viszont már 770 millió forintos mínuszban zárt a Hír Tv. De innen is volt lejjebb: tavaly már 1,4 milliárd forintot bukott Simicska a tévéjén.

Fazekas István

A bukás legfőbb oka egyértelmű: a G-nap után zuhanni kezdett az árbevétel. A 2010-es kormányváltás évében már 7 milliárd forint fölötti bevétellel zárt a Hír Tv, ez az összeg két év alatt 9 milliárd forint fölé nőtt. A Simicska és Orbán összeveszése utáni zuhanás itt nagyon látványos volt: 2015-ben egyetlen év alatt majdnem a felére zuhant a bevétel, 7 milliárd forint fölötti összegről alig 4 milliárdosra. Azóta pedig még ez is közel megfeleződött.

Amikor néhány hónapja a Mérték Médiaelemző Műhely elkészítette az állami reklámköltés alakulását bemutató tanulmányát, épp a HírTV kimaradt az adatbázisukból. De a többi adat alapján így is jól sejthető, mi történt a tévénél: a Simicska-érdekkör a csúcson az összes állami reklámköltés 57 százalékát vitte el, ez 2016 végére gyakorlatilag a nullára zuhant. Ezzel egy időben elkezdett kialakulni az új, kormányközeli médiabirodalom, az állami cégek pedig másfél év alatt teljesen átálltak arra, hogy az új helyeken kell elkölteni a hirdetési pénzeket. A Magyar Nemzetnél 2017 első háromnegyed évében megjelent hirdetéseknek 5 százaléka volt állami, míg például a Magyar Időknél ugyanez az arány 89 százalékos volt.

A legfrissebb, 2017-es számokon az látszik, hogy Simicska szépen költött a tévéjére még az idei kampány előtt. Az árbevétel zuhanása mellett ugyanis az volt a brutális veszteség másik oka, hogy 295 millió forinttal több pénz ment el a bérekre, járulékokra és más személyi ráfordításokra, mint egy évvel korábban. Osztalékot 2014 óta nem vett ki Simicska a tévéből, pedig az előtt évente 300-535 milliót kivett csak ebből az egy cégből.

Túry Gergely

De mi lesz most, amikor Simicska eladta a tévét, és az ismét Fidesz-közelivé válhat? Azt 2015-ben is láttuk, hogy az állami szereplők a saját hirdetési pénzeiket ha nem is egyik pillanatról a másikra irányítják át a megfelelő helyekre, de néhány hónap alatt már komoly pénzt tudnak belerakni egy baráti médiumba. Ráadásul most már sokkal többet költenek hirdetésekre, mint a G-nap előtti időkben. Igaz persze, hogy már több kormányhű szereplő között kell szétosztani a pénzt, de mivel ezt úgyis mi fizetjük, valószínűleg nem nagyon kell aggódni a régi-új fideszes tévénél a forráshiány miatt.

zöldhasú
Hirdetés