Egy nagy hatalmú producer bukása, egy kínai film berobbanása, az elmúlt évtizedet meghatározó sorozatok kifulladása jellemezte Hollywood elmúlt egy évét, ha csak a számokat nézzük. Ezekből az is jól látszik: az Oscar-jelölés nem jelent kasszasikert.
Nők által vezetett, női filmstúdióvá alakulhat át a szexbotrányaiba belebukott Harvey Weinstein produkciós cége – ennél nagyobb meglepetés nem kellett a vasárnapi Oscar-gála elé Hollywoodban. A film fővárosának átalakulását azonban nem csak ez jelzi: láthatóan kezdenek kikopni a jól ismert sorozatok és rohamléptekkel törnek elő a nézőket a tévé elé szegező streamszolgáltatók.
De mielőtt gyászkönnyeinktől kezdene rozsdásodni a Transformers-széria valamelyik alakváltó robotja, nézzük, mit néztek tavaly az Egyesült Államokban és világszerte legtöbben a mozikban.
A legnagyobb kasszasiker, akárcsak egy évvel korábban vagy 2015-ben, a Star Wars-saga aktuális leágazása volt, most azonban nem csak az elsőségnek örülhet a készítő Buena Vista, de az előző részhez képest bő százmillió dollárral magasabb amerikai bevételnek is. Annak meg pláne, hogy a tíz legnagyobb kasszasiker közül négy az ő produkciójukban készült – a négy együtt 4,3 miliárd dollárt hozott a konyhára.
A legnagyobb kasszasikerek az USA-ban (zárójelben az amerikai/világszintű bevétel millió dollárban)
Star Wars: Az utolsó Jedik (619/1330)
A szépség és a szörnyeteg (504/1264)
Wonder Woman (413/822)
A galaxis őrzői 2 (390/864)
Jumanji – vár a dzsungel (388/922)
Pókember – hazatérés (334/880)
Az (327/700)
Thor: Ragnarök (315/854)
Gru 3 (265/1034)
Az Igazság Ligája (229/658)
Forrás: Box Office Mojo
Egy dolog feltűnhetett: akárcsak egy évvel ezelőtt, a legjobb film díjára esélyes Oscar-jelöltek közül egyet sem találhatunk a top tízben. Sőt, volt olyan film, amelyik még a legnézettebb száz film közé se került be.
Oscar-jelöltek a kasszasikerek listáján (zárójelben az amerikai bevétel, millió dollárban)
14. Dunkirk (188)
15. Tűnj el! (176)
40. A Pentagon titkai (79)
49. A víz érintése (56)
51. A legsötétebb óra (55)
54. Három óriásplakát Ebbing határában (51)
56. Lady Bird (48)
105. Fantomszál (20)
114. Szólíts a neveden (16)
A Star Wars: az utolsó Jedik négy Oscar-jelölést is kapott ugyan, de a „nagy” kategóriák közül csak a zenéje esélyes az elismerésre. A szépség és a szörnyetegnél is csak a jelmez- és a díszlettervezők izgulhatnak, a legjobb film kategóriában azonban a legnézettebb is csak a 14. helyre tudott felkapaszkodni.
Ez a Dunkirk volt, amely nem került be ugyan az első tízbe, mégis megdöntött egy rekordot: Christopher Nolan mozija világszinten 526 millió dolláros bevétellel minden idők legsikeresebb II. világháborús filmje lett. A film sikerét részben annak tudják be, hogy a stúdió és maga a rendező is sokat beszélt a bemutató idején arról, az IMAX kamerával forgatott film igazi élményt a moziban nyújt.
Moziba csábítani a nézőket azonban egyre nehezebb feladat a filmkészítők számára. A tévé vagy a számítógép monitora nem csak kényelmesebb, de az előfizetéses modell is kevésbé kockázatosabb, mint beülni a moziba egy filmre, amely akár bűnrossz is lehet. Ezért is számít nagy dolognak az, hogy a legjobb nem angol nyelvű film kategóriájának magyar jelöltjét, Enyedi Ildió Testről és lélekről című filmjét a Netflix is felvette streamelhető progjamjai közé.
De térjünk vissza a Dunkirkre: a brit helytállásról szóló gigantikus tabló még egy szempontból különleges. Egy örök szabály alól is kivétel ugyanis, mivel nem a mozis és az Oscar-jelölés szempontjából is főszezonnak számító év végén mutatták be, hanem a nyár közepén. 2017-ben is csupán két ilyen mozi volt, a Dunkirken kívül az év meglepetésfilmje, a Tűnj el, amelynek talán még a készítői sem értették, mit keres az év legjobb filmjei között a faji kérdéseket feszegető horror. A film több mint egy éve, 2017. február 24-én került az amerikai mozikba – és még idén februárban is vetítették.
Támadnak a kínaiak
2017-ben még egy rekord megdőlt: soha ennyi film nem szerzett félmilliárd dollárnál magasabb bevételt az amerikai mozikban. A 18 film közül a Dunkirken kívül csak három másik nem volt szuperhős- vagy egyéb széria része: a Szépség és a szörnyeteg, a Coco és a Stephen King regényéből készült Az – igaz, utóbbi kettőnek már készül a második epizódja.
Az összbevételt tekintve azonban nincs oka az elégedettségre a producereknek: a jegyekből 11,06 milliárd dollár, a tavalyinál 6 százalékkal kevesebb pénz áramlott a kasszájukba.
Más szempontból is különleges volt a tavalyi év: most először került fel a világ száz legnagyobb kasszasikere közé egy nem Hollywoodban készült alkotás, az angol címén Wolf Warrior, magyarul Harcos farkas vagy Farkasharcos címen ismert akciófilm második része. A világszerte eddig 870 millió dollárt összehozott film azonban ennél jóval feljebb jutott: világszerte ez lett a hetedik legsikeresebb film 2017-ben.
A nagy bukás
A Kincsem világa |
Magyarország sem nagyon tér el a világtól: nálunk is Az utolsó Jedik, a Gru 3 és a Thor volt a legnépszerűbb hollywoodi alkotás. Gru és Dru kalandjai és a Marvel szuperhősei közé csúszott be a harmadik helyre a Kincsem, ezen kívül csupán egy magyar film, a Viszkis került be az első tízbe. A Testről és lélekről a 42. a listán. |
Hollywood legmeghatározóbb eseménye 2017-ben nem ez volt, hanem az egyik legbefolyásosabb független producer bukása. Harvey Weinstent nők – köztük híres színésznők – tucatjai vádolták meg szexuális zaklatással, ami – sokáig úgy tűnt – stúdiója végét is jelentette: a TWC február végén folyamodott csődvédelemért.
A cég vagyontárgyait néhány nappal később meglepetésre egy nők vezette befektetési cég vásárolta fel, azt azonban nem tudni, hogy a cég mikor kezdi meg a filmgyártást.
A TWC mélyrepülése azonban nem a Weinstein miatti vádak miatt indult el: a 2015-ig még bőven 500 millió dollár feletti bevételt elérő stúdió 2016-ban és 2017-ben még 200 milliót sem tudott összehozni.
Nem Weinsten az egyetlen vesztes a tavalyi évben. Hollywood a legrosszabb nyári szezonját könyvelhette el, a befektetők is elfordultak a stúdióktól, és a tévé is minden korábbinál erősebb támadást intéz a moziipar ellen. Ahogy a Variety elemzésében egy szakértő megjegyezte: „Korábban ha az emberek a szórakoztatásra gondoltak, a Vissza a jövőbe vagy az E.T. került szóba. Ma a Stranger things vagy a Trónok harca.” Nem mintha a mozikban nem kapnának sorozatokat.
2017-ben azonban az is látszott, hogy egy bevált széria sem garancia a kasszasikerre: a Transformers franchise legkevesebb bevételt hozó darabja volt Az utolsó lovag, igaz, a 600 milliós bevétel még mindig jónak számított az aktuális Alien 240 milliójához vagy a Szárnyas fejvadász folytatásának 260 milliójához képest.
Hollywood mindebből nem azt a következtetést vonja le, hogy a képregényhősökhöz képest szofisztikáltabb sorozatok (nem a Transformersre gondoltunk) hanyatlásnak indultak, hanem azt, hogy a nézőknek új sorozatokra van szükségük. A legújabb, már 2018-ban startolt franchise, a Fekete párduc azonban még egy igényre is reflektál: most először fekete szuperhős viszi a hátán a filmet.
Hogy a fekete közönségnek ez mennyire fontos, nem tudni, a két évvel ezelőtti Oscar-gála bojkottja után mindenesetre szembetűnő volt már 2016-ban, hogy mennyi afroamerikai hős került a hollywoodi filmekbe és a tavalyi Oscar-jelöltek közé (A számolás joga, Holdfény, Kerítések, Loving). Erre az évre ez a tematika mintha kifulladt volna, a jelölt filmek közül mindössze a Tűnj el! feszeget faji témákat. Az új iránynak megfelelően viszont beszuszakoltak a jelöltek közé egy nőt: a korábban színészként ismert Greta Gerwig ráadásul rendezőként két nő, egy anya és kamasz lánya közötti kapcsolatról rendezte (és írta) Lady Bird című filmjét.
Ez azért nem jelenti azt, hogy a filmekben is több nő jelent volna meg: a San Diego-i egyetem Oscar-gálára időzített összesítése szerint a száz legnagyobb kasszasiker alig negyedében láthattunk női főhőst, ez az arány egy évvel korábban még 29 százalék volt. Jó hír, hogy az év talán két legmeghatározóbb filmje azért ebbe a kategóriába tartozik: a legnagyobb kasszasiker Star Wars és az Oscarra legesélyesebbnek tartott Három óriásplakát Ebbing határában is egy nő küzdelmét mutatja be.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.