Bonyolult átszállások, lassú vonatok és mindenhol megálló buszok – valami ilyesmire kell készülnie annak, aki egyik vidéki nagyvárosból szeretne eljutni egy másikba. Megkerestük a legrosszabb és a legjobb példákat.
Hideg étellel, olvasnivalóval és persze sok-sok türelemmel kell készülnie annak, aki Magyarországon egy vidéki nagyvárosból egy másik vidéki városba szeretne utazni. Ez persze nem meglepetés, de az még magukat az utasokat is meglepheti, hogy valójában mennyire sok helyen vállalkozik csigalassú vonatozásra vagy buszozásra, aki útra kelne.
Amikor úgy döntöttünk, hogy megkeressük a vidéki Magyarország leglassabb és leggyorsabb utazási lehetőségeit, egyszerű módszertant választottunk. Megnéztük, hogy egy-egy megyeszékhelyről melyik másik megye központjába lehet eljutni úgy, hogy 200 kilométernél többet azért nem kell utazni, megkerestük a leggyorsabb tömegközlekedési lehetőséget egy hétköznapra, és ezt összehasonlítottuk azzal, hogy a Google Maps mennyi időre becsli ugyanazt az utat autóval. Összesen 65 lehetséges útvonalat vizsgáltunk – ezek közül 32-ben az átlagsebesség nem éri el a 60 kilométer/órát, 11-ben pedig az 50-et sem.
1. Tatabánya–Kaposvár (autóval kb. 2 és fél óra)
Ha valaki a két dunántúli város között szeretne utazni, érdemes vigyáznia, hogy ne késse le a vonatot: naponta csak öt járat közül választhat úgy, hogy megússza az utat öt óra alatt. Ezek közül négyben budapesti átszállással érdemes számolnia, igaz, ekkor legalább alig több mint három órát vesz igénybe az út. Ha a kétszáz kilométeren belüli lehetőségeket keressük, akkor egyetlen akad. Nem túl nagy élmény lehet a 6.20-as indulás után 10.55-re megérkezni úgy, hogy az útba eső összes faluban megáll a busz – de hiába gyorsabb az út Budapest felé kerülve, dél előtt ez az egyetlen lehetőség. Fordított irányban egy kicsit jobb a helyzet, igaz, ha valaki a 6.30-as buszt lekési, utána legkorábban délután egyre érhet Tatabányára.
2. Eger–Salgótarján (autóval 70-80 perc)
Reméltük, hogy a listának legalább a legrosszabb helyein olyan utakat találunk, amelyek két távoli várost kötnek össze, de ez tévedés volt. Az Eger és Salgótarján közötti 66 kilométert a leggyorsabban 1 óra 40 perc alatt lehet buszon megtenni, ami azt jelenti: két szomszédos megye székhelye között 39,6 kilométer/órás a leggyorsabb tömegközlekedéssel megtett út. Az sem semmi, ahogyan ezt meg lehet tenni: az utas felszáll Egerben délután negyed ötkor egy buszra, ötig eldöcög a 33 kilométerre található Pétervásáráig, ott leszáll, és megvárja azt a buszt, amely szintén Egerből indult el még délután négykor egy sokkal nagyobb kerülővel, majd az út hátramaradt másik 33 kilométerét alig 50 perc alatt megteszi.
3. Szekszárd–Pécs (autóval kb. 55 perc)
Még egy olyan út került a leglassabbak listájára, ahol két szomszédos megye székhelye között kell valahogy elgurulni. Az a szekszárdi, aki arra vetemedne, hogy Pécsre utazzon, a leggyorsabban ezt buszon teheti meg: van olyan járat, amely nem áll meg sehol a két város között, de így is 1 óra 5 perc az út a Mecsekben, ami alig 41 kilométer/órás sebességet jelent.
4. Szekszárd–Kaposvár (autóval másfél óra)
Tényleg nem egyszerű a helyzet a Dél-Dunántúlon, a szekszárdiak nem csak a régióközpontba, hanem Kaposvárra is csak csigalassú tempóban juthatnak el. A legtöbb lehetőség a 98 kilométeres útra 2 és fél óra körüli, a leggyorsabb 2 óra 20 perces: a reggel háromnegyed nyolckor induló busz nem sokkal 10 után már Kaposváron is van, és közben minden faluban megáll. Visszafelé egyetlen picit gyorsabb lehetőség akad, de ahhoz ki kell szurkolni, hogy a Kaposvár–Dombóvár-vonatúton egy perc késés se legyen, különben az ember le is kési a buszt, amelyre átszállna.
5. Debrecen–Salgótarján (autóval 2 és fél óra)
Északkeleten közlekedni jókora tortúra, hacsak az ember nem a Budapest–Debrecen–Nyíregyháza–Miskolc vasútvonal mentén lakik. A leglassabb a Debrecen–Salgótarján-út: a távolság 193 kilométer, amit a leggyorsabban 4 és fél óra alatt lehet megtenni. Előbb el kell buszozni Egerbe, majd egy csaknem háromnegyedórás várakozás után az onnan hátralévő 65 kilométert majdnem két óra alatt lehet megtenni. És a többi verzió csak rosszabb, ezen kívül csak három olyan lehetőség van naponta, amely öt óránál rövidebb.
6. Szolnok–Salgótarján (autóval 2 óra)
Ha valaki Nógrád megye központjába készülne, bárhonnan utazna oda, sok időre kell számítania. A szolnokiak ezt 44 kilométer/órával tehetik meg: el kell vonatozniuk Hatvanig, ahonnan közel félórás várakozás után busszal mehetnek tovább Salgótarjánba, ez így összesen 2 óra 54 perc. Ezen kívül egyetlen olyan lehetőség sincsen, ami rövidebb volna három óránál.
7. Kecskemét–Miskolc (autóval 2 és fél óra)
Végre egy út a listán, ahol a leggyorsabb verzió már 45 kilométer/óra fölötti száguldást jelent. A távolság sem kicsi, a leggyorsabb lehetőségek Budapest felé kerülve már bőven 260 kilométer felettiek, de ezek is már négy órához közelítenek. Ha maradunk annál, hogy 200 kilométer alatt megússzuk az utazást, akkor egyetlen találat akad: hajnal fél hatkor indul egy busz Kecskemétről, ami átvág az Alföldön, kikerüli az autópályát, és 4 óra 10 perc alatt elér Miskolcra.
8. Eger–Békéscsaba (autóval 3 óra)
Az egyik leghosszabb út a listán, 199 kilométeres. Aki ezt szeretné megtenni, annak általában 5 óra környéki utazásra érdemes felkészülnie, de van egy kora reggeli lehetőség, amivel egy szolnoki átszállással alig 4 óra 5 perc alatt célba ér az utas. Az már majdnem 49 kilométer/óra.
9. Eger–Kecskemét (autóval 2 és fél óra)
Nem sokkal könnyebb a helyzet akkor sem, ha az ember Egerből Kecskemétre utazna. Csak 150 kilométert kell megtennie ugyan, de ennek a távnak a leküzdéséhez 3 óra 4 percre van szükség. Persze csak a legjobb esetben, általában ugyanis 4 óra környéki a menetidő. A leggyorsabb változathoz némi szerencse is kell, Füzesabonyban két perc van átszállni vonatról buszra.
10. Szolnok–Eger (autóval kb. 1 óra 50 perc)
És még egy egri út a szégyenlista végére: ha valaki Szolnokról készül a hevesi megyeszékhelyre, a 102 kilométert 2 óra 5 perc alatt teheti meg. Legalábbis naponta egyszer, minden más verzió minimum negyedórával hosszabb utat jelent.
A vízfejre csatlakozva már sokkal gyorsabb |
A lista legjobb helyein szinte kivétel nélkül olyan utak vannak, amelyeket valamelyik Budapestről induló vagy oda tartó vonattal lehet megtenni. A listára így is mindössze két olyan utazás került fel, amelynek az átlagsebessége 100 kilométer/óra feletti, a top 10-be jutáshoz pedig elég volt egy 87-es átlag, amire az autósok még mindig panaszkodnának, hogy milyen csigalassú. 1. Tatabánya–Győr: 34 perc, 67 km |
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.