Gazdaság hvg.hu 2017. december. 29. 06:30

Élesben kísérleteznek a magyar vállalkozásokkal a Cégkapuban

Az év végéig maradt idejük a cégvezetőknek, hogy regisztrálják a vállalatukat a Cégkapura. 2018-tól aztán majdnem minden ügyintézés ott fog futni – de azért nem minden. Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat.

A totális káoszt láthatta, aki az elmúlt napokban próbálta követni a Cégkapuval kapcsolatos híreket. Aki ezekből szeretné megtudni, mi a dolga az elvileg 2018. január 1-jén induló szolgáltatással, nincs könnyű helyzetben. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal például december 21-én közleményben adta hírül: hiába lett volna az új év első napja a határidő a cégeknek a regisztrációra, „januártól még nem kötelező a Cégkapu használata a NAV-nál”. A NAV-közleményt átvette nagyjából a teljes magyar média, köztük mi is –, hogy aztán egyetlen nappal később mindenki meglepetésére a Belügyminisztérium is küldjön egy sajtóközleményt arról, hogy „a gazdálkodó szervezeteknek január 1-től a Cégkaput kell használniuk”. Valójában nekik van igazuk, de a helyzet azért ennyire nem egyszerű.

De mi is az a Cégkapu?

A Cégkapu egy online kommunikációs platform, amelyen a cégek és a legtöbb állami szerv tarthatják egymással a hivatalos kapcsolatot. A tervek szerint majdnem ugyanolyan lesz a vállalkozások számára, mint a magánszemélyeknek az Ügyfélkapu: ezen keresztül lehet szinte minden elképzelhető hivatalos ügyet intézni. A nagy különbség az, hogy a magánszemélyek választhatnak, szeretnék-e az Ügyfélkaput használni, a vállalkozásoknak viszont kötelező lesz a Cégkapura regisztrálni.

Összesen 26 különböző fajta szervezetet köteleznek arra, hogy a Cégkaput használják. A gyakorlatban ebbe minden olyan gazdálkodó szervezet beletartozik, amely jogi személy, tehát a gazdasági társaságok, az egyesületek, de a szövetkezetek és az alapítványok is Cégkapu-felhasználók lesznek. Az egyetlen kivételt az egyéni vállalkozók jelentik, ők továbbra is minden hivatalos ügyüket az Ügyfélkapun keresztül tudják elintézni.

Az állam részéről is szinte minden fontos ügyben a Cégkaput kell majd használni. Nemcsak a NAV-val való kapcsolattartás folyik majd itt, a vállalkozások bírósági ügyei, az ingatlannyilvántartások, a céges hagyatéki ügyek, de a földhivatali intéznivalók is a Cégkapura kerülnek át. Sőt, ha például egy céges autót megbüntetnek gyorshajtásért, papír helyett a Cégkapura érkezik majd egy értesítés erről.

A Cégkapu weboldala
cegkapu.gov.hu

Mindez uniós pénzből valósul meg: az EU 8,4 milliárd forintot adott arra, hogy megújítsák a magyarorszag.hu-t és hozzá kapcsolódóan az állami ügyintézést. Nyilvánvaló, hogy ha egy ilyen rendszer jól működik, akkor az nagyon sok papírmunkát spórol meg a cégeknek – de az is egyértelmű, hogy ehhez egy jól előkészített bevezetésre van szükség, türelmi időkkel, különben még nagyobb lehet a káosz.

Csak a határidők ne lennének

A nyáron már elindult az előzetes regisztráció, a cégeknek ekkor két határidőt kellett megtanulniuk: augusztus 31-ig regisztrálni kellett a rendszerbe, 2018 első napjától pedig kötelezően ott futott volna minden ügyintézés. Már a nyári indulás sem hozott teljes sikert: egy nappal a határidő előtt még gyakorlatilag semmi nem volt az oldalon, és szankció sem járt azért, ha egy cég nem regisztrált augusztus végéig.

December közepére aztán kiderült, hogy a cégek szinte semmilyen információt nem kaptak arról, mi volna a tennivalójuk. A NAV és a Belügyminisztérium kommunikációja pedig még tovább bonyolította a helyzetet. A valóság pedig az: csupán az adóügyekben következik egy év átmeneti időszak, minden másban már 2018 januárjától indul az éles üzem. Vagyis a gyakorlatban ez azt jelenti:

  • minden cégnek regisztrálnia kell még ebben az évben,
  • amelyik vállalatnak csak adóügyekben van dolga 2018-ban az állammal, választhat, hogy a Cégkapun vagy az eddigi módon intézi ezt el,
  • minden más hivatalos ügyet a Cégkapun lehet csak intézni az új évtől, 2019-től pedig az adóügyeket is.

Mi most a cégek feladata?

Az első kihívás megtalálni az oldalt. Aki a cegkapu.hu címmel próbálkozik, az egy magáncég honlapjára kerül, ahol egyetlen tartalomként a domaint kínálják eladásra. Valójában a cegkapu.gov.hu oldalt kell keresni, és már regisztrálhat is, aki eddig nem tette meg. (Ebben is hasonlít a Cégkapu az Ügyfélkapuhoz, igaz, ott az ugyfelkapu.hu legalább csak hibaüzenetet ad ki.)

Stiller Ákos

Ha a vállalkozás szerepel a cégnyilvántartásban, akkor a helyzet viszonylag egyszerű. A regisztrációt a neten is el lehet intézni, ehhez annyi a követelmény, hogy az tegye meg, aki a cég képviseletére hivatalosan jogosult, és a saját Ügyfélkapujáról lépjen be. Hogy valóban a cég egyik vezetője regisztrál, azt egy részleges kódú telefonos azonosítás, valamint elektronikus személyazonosító igazolvány segítségével ellenőrzik, és persze tudni kell a vállalat adószámát is. Ha nem a képviseletre jogosult személy regisztrál, vagy ha közhiteles nyilvántartásban nem szerepel a cég, akkor csak papír alapon lehet regisztrálni.

Hogy ne a cég első emberének kelljen minden ügyet személyesen intéznie, ő, miután regisztrálta a vállalatot, kijelölhet egy fő Cégkapu-megbízottat. Ők ketten aztán gyakorlatilag adminisztrátori joggal bírnak, és kinevezhetnek további ügyintézőket, akik szintén kezelhetik a vállalat Cégkapuját.

Adóváltozások 2018-ban

- a kiva 14 helyett 13 százalékos lesz

- 19,5 százalékra csökken a szociális hozzájárulási adó, ugyanígy csökken az egészségügyi hozzájárulás és az ekho is

- megszűnik a munkáltatói adómegállapítás lehetősége

- a katát választó adózó nem tekinthető főállásúnak, ha még tanul, a havi 50 ezer helyett 25 ezer forintot kell fizetnie

- az ingatlankiadást csak 15 százalékos szja terheli, egészségügyi hozzájárulást nem kell fizetni

- az éttermi szolgáltatások áfája 18-ról 5 százalékra csökken

- a hal áfája 5 százalékos lesz 27 helyett

- az internet áfakulcsa 18-ról 5 százalékra csökken

- a kétgyerekes családok gyerekenként 15 000 helyett 17 500 forint adókedvezményt kapnak

Nem lehet hátradőlni

Ha sikerült a regisztráció, a cégek fontos dolga, hogy beépítsék a mindennapi működésükbe a Cégkapu kezelését. Egyrészt hozzá kell szokni, hogy a Cégkapura regisztrált mailcímet folyamatosan figyelni kell, mert ezután minden hivatalos levél oda fog érkezni – de remélhetőleg ez azért 2018-ban nem ér majd meglepetésként túl sok céget. Nagyobb gond lehet az, hogy az adóügyeket kivéve élesben derül majd csak ki, hogy egy-egy hatóság pontosan hogyan intézi az ügyeit az új platformon. Valójában ugyanis a 4 hónapos, a köz számára ismeretlen eredményű tesztüzem után több ezer állami ügyintézőnek és cégek százezreinek kell egyszerre elindítani egy egész újfajta kommunikációt, amihez mindkét oldalról jókora adag türelemre lesz szükség.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.