Gazdaság hvg.hu/MTI 2017. december. 20. 17:11

Kiderült végre, miért ütköztek egy éve a metrók a Pillangó utcánál

Elkészült a vizsgálatot lezáró jelentés a 2-es metró Pillangó utcai megállójában egy éve történt balesetről. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) megállapítása szerint a sínek csúszóssága és az Alstom szerelvények műszaki hiányosságai is hozzájárultak.

Tavaly december 5-én két szerelvény összeütközött a 2-es metró Pillangó utcai állomásán. Egy, még az állomáson várakozó járműbe hátulról csúszott bele a mögötte, az Örs vezér teréről érkező metró. A balesetben ketten súlyosan, tizennégyen könnyebben sérültek meg.

A KBSZ a vizsgálatok eredményeit és a szakértői véleményeket mostanra összegezte, ez alapján végső jelentésükben azt írták:

  • Az akkori kedvezőtlen időjárás miatt a metró felszíni szakaszán a sínszálak rendkívül csúszóssá váltak. Ehhez hozzájárult, hogy a metróvonallal párhuzamosan futó park fáiról a szél épp a vasúti pályára fújta a leveleket, azokat pedig az ott haladó járművek kerekei szétpréselték.
  • A szerelvények nem rendelkeznek a tapadást javító berendezésekkel, csúszásvédelmi berendezéseik pedig már nem voltak képesek kompenzálni az ilyen mértékű tapadáscsökkenést, ezért a vonat kerekei megcsúsztak.
  • Az üzemeltető a korábban már tapasztalt, csúszás miatti túlfutások kapcsán nem hozott kellően hatékony megelőző intézkedéseket.

A baleset következtében a KBSZ megállapítása szerint élet- és balesetveszély alakult ki, a tömegszerencsétlenség bekövetkezését az akadályozta meg, hogy az érkező szerelvény már távolról elkezdett fékezni, így a viszonylag alacsony sebességű ütközés energiáját az ütköző- és vonókészülékek nyelték el, a kocsik nem érintkeztek.

Zárójelentés a 2016-os Pillangó utcai metróbalesetről by Anonymous xwkco40GA5 on Scribd

A szervezet szerint a balesettel közvetetten összefüggésbe hozható az is, hogy a metró szabályrendszere nem tartalmaz előírásokat a rendkívüli időjárás esetén történő közlekedés lebonyolítására és a vezetők nem rendelkeztek elég kézi vezetési rutinnal.

A KBSZ ezért azt javasolja a BKV-nak, hogy a szerelvény gyártójával közösen dolgozzon ki olyan műszaki megoldást, amely szélsőséges időjárási körülmények között is biztosítja a szerelvény kerekei és a sínszálak közötti tapadást, dolgozza ki a csúszós pályaszakaszon történő közlekedés szabályait, és dolgozzon ki eljárásrendet a járművezetők kézi vezetési rutinjának növelésére és szinten tartására.

zöldhasú
Hirdetés
Gazdaság hvg.hu 2024. december. 01. 07:00

És akkor Varga Mihály állást váltott, a hitelminősítő pedig beszólt a magyaroknak

Pénteken végre felszállt a fehér füst, Orbán Viktor Varga Mihályt választotta a jegybankelnöki posztra, miközben Matolcsy György máris azt jósolja, hogy az évtized két legjobb éve vár ránk. Még aznap este a Moody’s kemény kritikával illette a magyar gazdaságpolitikát. A kormány arra épít, hogy végre sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot. Persze, csak úgy lehet többet költeni, ha van miből. A hároméves bérmegállapodás ezt segítené, feltéve, ha a lakhatási válság és az újabb inflációs hullám el nem viszi az egészet. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.