Hol, meddig és miért kell nélkülöznünk a 3-as metrót? Hogyan kerülheti el a zsúfolt pótlóbuszokat? Összegyűjtöttük a tudnivalókat.
Melyik szakaszon nem jár most a metró?
Mostantól egy évig a Lehel tér és Újpest-Központ között egyáltalán nem közlekedik a 3-as metró.
Tényleg nem lehetne gyakrabban járatni a pótlóbuszokat?
Nem. A pótlóbuszok 45 másodpercenként indulnak, ami azt jelenti, hogy minden lámpaváltáson két busz megy át. Ha ennél gyakrabban járatnák a metrópótlókat, az még nagyobb káoszhoz vezetne, a járművek nem tudnának beállni a megállóba, feltorlódnának, óriásdugók alakulnának ki, a végállomáson megfordulni sem tudnának rendesen. A BKV közlése szerint több mint egy kilométer hosszú pótlóbuszoszloppal készül a pótlásra. A 45 másodperces követés azt jelenti, hogy 3 perc alatt négy csuklós busz indul, amelyek mintegy 500 utas elszállítására alkalmasak, miközben egy metrószerelvény nagyjából 1000 embert tud szállított, és csúcsforgalomban 3 percnél gyakrabban járt. Vagyis a pótlóbuszok, csúcsórában csak nagyjából az utasok kétharmadát tudják elvinni, és sokkal zsúfoltabbak is lesznek, mint a metró. Ez a világon mindenhol így van, a metrót a nagy kapacitásánál fogva nem lehet rendesen pótolni. A pótlóbuszok számát illetően azonban elmondható, hogy minden tőle telhetőt megtesz a BKV és a BKK.
Mi lesz azokkal az utasokkal, akiket a pótlók nem tudnak elszállítani?
Az utasok egy része, előre készülve a kellemetlenségekre, eleve más útvonalakat keres, ráadásul erre ösztönöz a BKK is. Az újpesti még talán a legszerencsésebb szakasz, hiszen onnan számos módon el lehet jutni a belvárosba. A két végpont, a Lehel tér és Újpest-Központ között a 14-es, illetve a Rákospalotáról a Lehel térig meghosszabbított 12-es villamossal lehet a legkényelmesebben utazni – ezeket a BKK át is keresztelte 12M és 14M „metrópótló” villamosokra. Káposztásmegyerről, illetve Újpest és Angyalföld több részéről a belvárosba a 20E, 30, 30A buszokkal is el lehet jutni, melyek a Hősök terét érintve a Keleti pályaudvarig közlekednek.
A megoldást kínáló járatokat sűríti a BKK?
Igen, de nem eléggé – itt írtunk részletesen arról, még mit lehetett volna tenni. A 14-es villamost csak a csúcsórákban és óránként plusz egy indulással toldották meg. Viszont a meghosszabbított 12-est háromkocsissá bővítették, igaz, alig sűrítették. A Lehel tér és Újpest között így is 3-4 percenként követik majd egymást a háromkocsis villamosok, érdemesebb azokat választani, mint a pótlóbuszokat. A 20E és a 30-30A buszokat ennél jobban sűrítették, akár negyedével, illetve harmadával is több busz indul az egyes időszakokban. A BKK emellett sűríti az 5-ös és a 7E buszokat, illetve az Árpád hídtól a Lehel téri metróvégállomásig hosszabbítja a 34-es és 106-os buszokat. Javasoljuk, hogy aki teheti, válassza az alternatív vonalak egyikét, hiszen biztosan kevesebb kellemetlenséggel jár, mint a zsúfolt metrópótlókon utazni.
Hogyan lehet a pótlóbuszok elkerülésével elérni az egyes állomásokat?
Erről készítettünk egy külön táblázatot:
Autóval közlekedem arrafelé, számíthatok kellemetlenségekre?
Naná, az autózók sem maradnak ki a káoszból. A pótlóbuszok javára a Váci úton végig, és az Árpád úton egy sávot elkerítenek, több helyen változik a forgalmi rend és a lámpaciklus – ezek egy részét már láthatják is az arra járók. Így lényegesen kisebb közúti kapacitással, ezért nagyobb dugókkal kell majd számolni az érintett szakaszon. A Váci úti felfordulás a keresztutcákra, illetve a menekülő útvonalakra is hatással lesz. Ajánljuk tehát, hogy aki teheti, kerüljön a Béke út–Lehel út, illetve a Népfürdő utca–pesti rakpart felé, bár valószínűleg ebben az időben ezek is zsúfoltabbak lesznek. Illetve aki teheti, ne autóval induljon útnak. A BKK összefoglalóját a közúti közlekedés tudnivalóiról itt találja.
Mi a helyzet a bringával, a Bubival?
Ez egy jó ötlet, aki teheti, üljön bringára, akár sajátra, akár a közbringára. A bringás közlekedés az egyetlen, amellyel a szokásos eljutási idő nem növekszik a pótlás hatására. Noha a kerékpározás komfortjának növeléséért nem sokat tett ugyan a BKK, szerencsére Angyalföld és Újpest így is elérhető kerékpárúton a pesti rakparton végig, majd a Váci úton, illetve a Lehel tértől a Kassák Lajos– Röppentyű–Göncöl utca útvonalon. A bringás metrópótlásról minden tudnivalót megtalál a Kerékpárosklub honlapján. Bubival is egész jó a helyzet, a Lehel téri, a Dózsa György úti, az Árpád hídi és a Forgách utcai metróállomásoknál is található Bubi-dokkoló.
Ott van a vonat is, azzal mi a helyzet?
Az is jó ötlet, Újpest-Városkaputól, illetve Rákospalota-Újpesttől is kényelmesen elérhető vonattal a Nyugati, ahonnan már közlekedik a metró. Bár kapacitásbővítés nem történt, a vonatok így is el fogják bírni a pluszigényeket, legrosszabb esetben állóhelye biztosan mindenkinek lesz, még az is kényelmesebb, mint a pótlóbuszozás.
Na jó, de hol szálljak föl a vonatra, az hova visz, és érvényes-e rá a bérletem?
Újpest-Városkapunál (Újpest vasútállomás), és Rákospalota-Újpestnél lehet fölszállni a vonatra. Előbbi helyen az esztergomi vonatok (S72 és G72), míg utóbbinál a váci (S70, G70, Z70, S71, G71) vonatok állnak meg. Mindegyik a Nyugati pályaudvarra érkezik, és onnan is indul, az összesen elfogadják a budapesti bérleteket.
Mennyivel tart majd tovább beérni a munkahelyemre?
Akár a pótlóbuszt, akár valamelyik menekülő útvonalat választja, akár autóval indul útnak, a szokásosnál 10-15 perccel hosszabb eljutási idővel számoljon – hívja fel a figyelmet a BKK a honlapján, ahol minden további tudnivalót is megtalál a felfordulásról.
Meddig lesz lezárva a metró?
Mától (november 6-án, hétfőtől) várhatóan egy évig a Lehel tér és Újpest-Központ között. Utána következik majd a Lehel tér–Nagyvárad tér-, majd a Nagyvárad tér–Kőbánya-Kispest-szakasz. A teljes felújítás és az azzal járó felfordulás a különböző szakaszokon legjobb esetben is eltart 2020 végéig, minden szakasz nagyjából egy évig lesz lezárva.
Igaz, hogy este és hétvégén egyáltalán nem lesz 3-as a metró?
Igaz, Újpest és a Lehel tér között az állomásokat és a pályát is felújítják, ezért ott egyáltalán nem tudnak közlekedni a vonatok. Emellett az egész vonalon megkezdték az alagút felújítását is, ezeket a munkákat este és hétvégén végzik, így az egész vonalon nem jár a 3-as metró esténként 20:30-tól a szokásos hajnali 4:30-as üzemkezdetig, továbbá a hétvégéken sem, vagyis ilyenkor végig, Kőbánya-Kispest és Újpest-Központ között pótlóbuszok közlekednek. Ez várhatóan három évig így lesz.
Mi tart ezen ennyi ideig?
A 3-as metró nem kapta meg az évek során a szükséges karbantartást. Az első szakaszt 1976-ban adták át, azonban a vonal történetében eddig egyáltalán nem volt komolyabb felújítás, állagmegóvás – az egyedüli lezárások 2-3 éve voltak, amikor hétvégente a már halaszthatatlanná vált sínek cseréjét végeztek el a metróvonalon. Az alagút maga, a pályaelemek, a szigetelés, a biztosítóberendezések minden szakaszon elhasználódtak, felújításra szorulnak, csakúgy, mint maguk az állomások. Ezt az is bizonyítja, hogy 2011-ben a teljes vonalon 60 km/h-ra csökkentették az engedélyezett sebességet.
De akkor legalább mindent megcsinálnak most?
Nem, egyáltalán nem, a 137,5 milliárd forintosra tervezett felújítás egyáltalán nem old meg minden problémát. Megmarad a régi, a szocializmus korát idéző AVM vonatirányító rendszer, a 20 állomásból a tervek szerint csak 12 lesz akadálymentes, beleértve az Árpád hidat és Kőbánya-Kispestet, melyek már ma is azok. Fel sem merült a vonal meghosszabbítása, noha északon ezt az átadás óta tervezik, és az újpesti lakótelep szívében található Árpád Üzletház vonaláig már meg is van az alagút, csak állomást kellene építeni fölé. De még csak a meglévő állomásokon sem épülnek új kijáratok, noha az Ecseri útnál pl. a mai kijárattal ellenkező oldalon új vasútállomást terveznek az Üllői út felett áthaladó vonatnak, mely így jó 400 méteres gyaloglással lesz majd csak elérhető a metrótól.
És hogy fognak kinézni a felújított állomások?
Azt senki nem tudja, a BKV ugyanis nem készíttetett látványterveket a felújítás utáni állapotokról.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.