Egész Hollandia fuldoklik a közlekedési dugókban. Hiába a remek autópálya-hálózat, olyan sok az autós, és olyan kicsi az ország a 15 milliós népességhez képest, hogy csak körülményesen lehet közlekedni.
Különösen érvényes ez a nagyvárosokra és környékükre, például a világviszonylatban is hatalmas kikötővel rendelkező Rotterdamra, amely Hollandia gazdasági fővárosa. A rotterdami városi vezetés már 2010 óta kísérletezik egy módszerrel a forgalom csökkentésére. Ez nem a büntetésen vagy az elrettentésen, tehát például dugódíjon alapszik, hanem épp ellenkezőleg: fizetnek azoknak az autósoknak, akik a csúcsforgalmi időszakokban nem ülnek kocsiba.
Az EGIS nemzetközi közlekedési és vízgazdálkodási óriáscég holland leányvállalata, a BNV Mobility indította el a kezdeményezést. Kiderült, hogy ha csak 8-10 százalékkal csökken az autók száma a kritikus útvonalakon, a csúcsidőszakokban is folyamatos a közlekedés. Először 10 ezer autós vett részt a programban önkéntes alapon. Ha a kiemelt útvonalakat figyelő elektronikus rendszer nem regisztrálta rendszámukat, pénzjutalmat kaptak, vagy ingyenjegyet a tömegközlekedési eszközökre. Így egy a dugókat elkerülő autós havonta 120 euró jövedelemhez juthatott.
Héline Mikielski, a BNV Mobility projekt felelőse elmondta, hogy a rendszer bevált, és Rotterdam városa folytatja a dugókat elkerülő autósok jutalmazását. Mindez persze sok pénzébe kerül a városi kasszának. De a közlekedési dugók okozta gazdasági veszteségek nagyságrendileg sokkal nagyobbak. A rotterdami tapasztalatokat idéző párizsi Le Figaro emlékeztet arra, hogy a franciaországi felmérések szerint az elmúlt 15 évben 350 milliárd eurós kárt okoztak a közlekedési dugók Franciaországban. Az üzemanyag pazarlását és a késések okozta gazdasági veszteségeket vették csak számításba, de nem kalkuláltak a környezetszennyezés okozta kiadásokkal.
A párizsi régióban is folynak már kísérletek a pozitív útdíj bevezetéséről. De a francia teszt csak sokkal kisebb dimenziókban zajlik, mint Hollandiában, ahol a rotterdami tapasztalatok alapján hamarosan sokkal szélesebb körben is alkalmazhatják az anyagi ösztönzést. Rövid távon viszonylag sokat költenek, de hosszú távon, amúgy apránként, holland módra, rendbe rakhatják a közúti közlekedést, és ezzel óriási gazdasági hasznot hozhatnak az országnak.A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.