Gazdaság hvg.hu 2017. június. 23. 14:10

BKV-vezér: Ha nem javul a helyzet, szerződést is bonthatunk az oroszokkal

Bolla Tibor BKV-vezér elmondta az oroszoknak, hogy rázzák gatyába a metrójukat, mert legvégső esetben még szerződésbontás lesz a dologból.

Nem konstrukciós hiba volt a pénteki metró meghibásodás, szerelési pontatlanságokról van szó, amely egy-két óra alatt javítható, de ehhez be kell vontatni a garázsba a szerelvényt – mondta Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója azon a pénteki sajtótájékoztatón, amelyet más témában szerveztek a Deák téri földalatti közlekedési múzeumban. A BKV-vezér elnézést kért a kellemetlenségekért az utasoktól. Bolla szerint az apró hibák sokszor visszajelzési hibák, az ajtóhiba esetén például egy világító kontrollámpa miatt nem látja, hogy becsukódott-e az ajtó. A pénteki hiba pedig egy szoftverhiba volt, amit már kijavítottak.

Ahogyan arról beszámoltunk, pénteken reggel meghibásodott a 3-as metróvonalon az egyik Oroszországban felújított metrószerelvény, az ajtók negyedórán keresztül nem nyíltak ki, és végül kézi erővel kellett egyenként kinyitni őket.

Bolla Tibor szerint az utasok nem voltak életveszélyben. Arra az újságírói kérdésre, hogy egy esetleges vészhelyzetben, metrótűz esetén mégiscsak életveszély, ha nem nyílnak az ajtók, azt felelte, hogy reméli, nem lesz metrótűz, másfelől viszont az eset még elemzés alatt van.

A hvg.hu kérdésére, amely szerint esetlegesen a korábbi szerelvényekből átemelt, de nem kompatibilis biztosítóberendezés hibája állhat-e a leállás hátterében, azt mondta, hogy ez nem így van, cáfolja, hogy ilyen konstrukciós hiba lenne.

A reggeli esetet követően – tekintve, hogy az oroszok által egyenként százmilliókért felújított szerelvények sorozatban hibásodnak meg – a BKV kora délután bejelentette, hogy 800 millió forintos kötbérigényt támaszt az orosz beszállítóval, a Metrovagonmassal szemben. Bolla ehhez hozzáfűzte, hogy soron kívüli tárgyalást folytatott az orosz cég tulajdonosának képviselőjével, ahol nyomatékosan kérte, hogy változtassanak a gyár magatartásán, és ezeket kellemetlen apró hibákat javítsák ki.

Azt is elmondta, hogy bár nem a mostani helyzet még kezelhető, az orosz félnek elmondta, hogy amennyiben nem javul a helyzet, akkor eljuthatnak egy olyan pontra, hogy a legsúlyosabb szerződési szankciót fogják alkalmazni, vagyis szerződést bontanak az orosz vállalattal. Erre, úgy látja, nincs szükség jelen pillanatban.

Ezzel kapcsolatban a vezérigazgató azt mondta el a sajtótájékoztatón, hogy a jelenleg már felújított orosz metrószerelvények továbbra is járnak majd, de amíg nem végzi el a javásokat az orosz fél, addig újabb metrókocsikat felújításra nem szállítanak ki Oroszországba. Minél több szerelvény lesz ugyanis így felújítva, annál nehezebben tudják majd fenntartani az utasbiztonságot.

A metrón lévő hőségről Bolla azt mondta, megvizsgálják az orosz féllel, hogy az újragyártott kasztnikba - merthogy ezek nem felújítottak, hanem újragyártottak - bele lehet-e szerelni a légkondícionálót, ahogyan azt a Combinók esetében is tették, de az oroszok egyelőre erre a kérdésre nem adtak választ. 

zöldhasú
Hirdetés
Gazdaság Sztojcsev Iván 2024. december. 29. 07:00

És akkor januárban Novák Katalin a mozgás évének nyilvánította 2024-et, aztán történt egy s más

Egész véletlenül tökéletesen beletrafált egykori köztársasági elnökünk, amikor elrendelte, hogy 2024 legyen a mozgás éve: mozgott idén a pártrendszer (egész váratlan irányokba), a GDP-növekedési előrejelzés (magasból a nulla közelébe), a forintárfolyam (hajaj), a világpolitika, és maga Novák Katalin is, jó messzire. Megnéztük a gazdaság és a vállalkozás rovatunkból az év legolvasottabb cikkeinek listáját, és most megmutatjuk, mi érdekelte idén önöket a legjobban.