A 3-as metró megdrágult felújítását a fővárosnak kell kigazdálkodnia egyéb uniós pályázatainak terhére, a HÉV-eknek mind a pályáját, mind a járműveket szeretnék megújítani, de fedezet egyelőre még nincs rá, a hódmezővásárhelyi tramtrainnel azonban állítják, minden rendben – mondta Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.
Annak ellenére, hogy a legforgalmasabb metróvonal, a 3-as felújításának költségei akár 30-40 milliárddal is megemelkedhettek, a kormány továbbra sem kíván az erre rendelkezésre álló 137,5 milliárdnál többet szánni a projektre – mondta újságírói kérdésre Homolya Róbert a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a 2018-as költségvetés közlekedésfejlesztéseit bemutató tájékoztatón. Mivel a beruházás gazdája a fővárosi önkormányzat, a metróvonal költségeit nekik kell kigazdálkodniuk, ha másból nem megy, a Budapest számára megítélt uniós támogatási keret egyéb projektjeinek kárára. Ha tehát még 40 milliárdot bele kell tolnia Budapestnek a 3-as metróba, bizonyára ugrik a további új CAF villamosok vásárlása, vagy akár az 1-es villamos kelenföldi hosszabbítása is.
Fejlesztenék a HÉV-eket, de pénz még nincsen rá
Homolya kérdésünkre hangsúlyozta, hogy a minisztérium elkötelezett a fővárosi HÉV-vonalak fejlesztése mellett, melyeket tavaly november óta már a MÁV leányvállalata, a BHÉV, most már MÁV-HÉV Zrt. üzemeltet. A pálya is komoly modernizálásra szorul, ám az sem bizonyos, hogy a HÉV-vonalaknak egyáltalán jó helyen vannak jelenleg a megállói, úgyhogy most komoly terveket készítenek ahhoz, hogy a majdani pályafelújítások során egy-egy állomás áthelyezését is elvégezzék, ha azt a HÉV-ek kiépítése óta eltelt hosszú idő alatt megváltozott igények indokolják.
Ami a 41 éves átlagéletkorú járműparkot illeti, mindenképpen szeretnék azt is fejleszteni, mondta Homolya. A MÁV két hete tartott sajtótájékoztatóján a vasúttársaság vezetői még arról beszéltek, hogy a legidősebb 23 jármű helyett újat vennének, a többi 75-öt viszont felújítanák. Az államtitkár szerint azonban elsősorban új jármű vásárlásában gondolkoznak, de mivel a 2020-ig rendelkezésre álló uniós pénzeket már majdnem 100%-ban lekötöttték, addig EU-s forrásból nem jut már erre. Homolya azonban kérdésünkre elismerte, hogy jobb lenne brüsszeli pénzből megújítani a járműparkot, hiszen 2020 után is jó eséllyel pályázhatunk közlekedésfejlesztésre az uniónál – addigra a legöregebb még ma is közlekedő HÉV-szerelvények azonban már 54 évesek lesznek.
Ígérik, hogy lesz tramtrain
Az államtitkár kérdésünkre kitért a Szeged és Hódmezővásárhely közé tervezett tramtrain-vonal helyzetére is, amelyről azt állítja, hogy a metró- és HÉV-felújítással ellentétben köszöni, jól halad. Ezzel homlokegyenest ellenkező megállapításra jutott a HVG hetilapban megjelent cikkünk, amit ajánlunk elolvasásra:
Így lett a tram-trainből vonatvillamos, abból meg egy jó nagy lufi
Szavakban meghosszabbítják, valójában alighanem jó időre jegelik a Hódmezővásárhelyet Szegeddel összekötő, tíz éve tervezgetett vonatvillamos-beruházást.
Homolya mindenesetre most azt állítja, hogy a projekt zavartalanul halad tovább, a MÁV-Start a járműtendert már sikerrel le is folytatta – emlékeztetett, és a szegedi szakasz megépítése is „sínen van”, már csak a Szeged–Békéscsaba-vasútvonal fejlesztésével lehetnek bizonytalanságok – a tramtrain-projekthez ugyanis erre is szükség van. Kérdésünkre Homolya azt elismerte, hogy a költségeket és a konkrét paramétereket át fogják tekinteni, és akár lehetnek a projektben változások, de maga a megvalósulás egyelőre nincs veszélyben.
Magyarország 2020-ig elsősorban az országos szintű közút- és vasúthálózat profitálhat a közlekedésfejlesztésre rendelkezésre álló pénzből – mondta Homolya. Addig 900 km új gyorsforgalmi út épül, és 900 kilométernyi vasútvonalat újítanak fel. Konkrétan említette Kaposvár, Eger, Zalaegerszeg bekötését a gyorsforgalmi úthálózatba, az M2-es kétsávosítása nemrégiben kezdődött meg, de tart az M4-es és M44-es építése is, illetve a Sopronba vezető M85-ös út építését is hamarosan meg szeretnék kezdeni. Azt is felvázolta, hogy 2019-ig 1500 új buszt terveznek venni a Volán-társaságoknak (azaz már közlekedési központoknak), ami páratlan lehetőség a hazai gyártóknak.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.