Gazdaság hvg.hu 2017. június. 01. 07:53

"Ne adja az isten, hogy katasztrófa történjen" a 3-as metrón

Még ha sikerül is felújítani a metrószerelvényeket és a síneket, a rendszer elavultsága így is tragédiát okozhat. A Metróért Egyesület elnöke kongatta a vészharangot.

Napról napra kockázatosabb a 3-as metróval utazni. Ha a kormányzat nem pótolja ki a beruházás költségvetését a szükséges 30-40 milliárd forint plusszal, "ne adja az isten, hogy katasztrófa történjen" – figyelmeztetett a csütörtöki Magyar Nemzetben Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke.

A napokban felvetődött, akár el is maradhat a tervezettnél jóval több pénzbe kerülő beruházás. A 3-as metróval naponta több mint 400 ezer ember utazik.

A szakember részletezte: gyalázatos állapotban van a '70-es években épült metró szellőzőrendszere. Ha az alagútban tűz üt ki, nem tudják biztosítani az utasok kimentéséhez szükséges 30 perces füstmentes időszakot, amely a nemzetközi előírásokban szerepel.

A legújabb közbeszerzési adatok alapján a 137,5 milliárd forintra tervezett beruházáshoz további 37 milliárd forint szükséges. Bíró szerint "ezen nem múlhat emberek élete". Hozzátette, a vagonok felújítása, valamint a pályarekonstrukció is óriási beruházás, de "szakmailag édeskevés".

A teljes felújítás szükségességét mutatja, hogy hiába állították forgalomba az orosz Metrovagonmas által felújított új szerelvényeket, azoknál az elavult áramellátó rendszer miatt le kellett tiltani az áram-visszapótlási funkciót. A légkondicionáló hiánya miatt a hűtőrendszer nem működik, és így csak nő a forróság. Baj van a váltóknak nevezett kitérőkkel is – ezek azok a sínfordulók, amelyeken át ki lehet vontatni az alagútból egy bedöglött szerelvényt, vagy adott esetben vissza tud fordulni a szerelvény. A felújítás kezdetén ugyanis csak néhány szakasszal számoltak, s csak ezek határainál cserélték ki a kitérőket (Kőbánya-Kispest, Nagyvárad tér, Lehel tér, Újpest központ), a többi pedig "enyhén szólva botrányos állapotban" maradt.

Ha csak egy sérülés is keletkezik, azért nem a főváros, hanem a kormány lesz a felelős – mondta Bíró Endre.

Tuzson Bence kormányzati kommunikációért felelős államtitkár kedden közölte, hogy a kormány nem kívánja állni a többletköltségeket. Igaz, szerdán Dömötör Csaba, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára már másképp fogalmazott: a kormány minden segítséget megad a metró felújításához – mondta.

Tarlós István főpolgármester elmondta: a kormány eddig egy fillért sem adott a beruházásra, a metrókocsik felújításához szükséges 60 milliárdos hitelt a főváros törleszti, és Budapest fizeti a 70 milliárdos projektköltség különbözetét is. A metróvonal felújításának elmaradása azért vetődhetett fel, mert a 37 milliárdos pluszt a főváros nem tudja kigazdálkodni megkurtított költségvetéséből, és ha a kormány nem fizet, ismét érvénytelennek minősíthetik a tendereket.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.