Gazdaság hvg.hu 2017. május. 31. 17:59

Dől a lé a kormányzati sajtóhoz, de nem mindig elég

A kormányközeliség nem garancia az üzleti sikerre, ezt mutatják az eddig közzétett mérlegadatok a médiacégek tavalyi gazdálkodásáról.

Elképesztő számokat mutat a Magyar Idők Kiadó Kft. tavalyi eredménykimutatása. A kormányközeli napilapot kiadó cég egy év alatt közel 1,5 milliárd forinttal növelni tudta az árbevételét, amely így 2,4 milliárd forintra duzzadt. Ennek hatására nem csoda, hogy a tulajdonosok elégedetten dőlhetnek hátra, az állami hirdetésekkel alaposan kistafírozott újság 2016-ban 375 millió forint adózás előtti nyereséget könyvelhetett el. Ez pedig azért is nagyon jelentős, mert egy évvel korábban még 340 milliós mínuszban volt.

A pénzbőségnek köszönhetően a lap nagy mértékben növelni tudta a személyi jellegű ráfordításait (679 millió forintról 942 millióra), de bőven jutott az egyéb ráfordításokra is, amely 73 millióról 231 millió forintra nőtt.

Mészáros jött és kivette a pénzt

Amint azt bemutattuk, a kormányhoz közeli médiavállalkozások közül szép eredménnyel zárta a tavalyi évet a Pannon Lapok Társasága Kft. is. A vidéki sajtó meghatározó szereplőjének nettó árbevétele közel 7 milliárd forint lett, adózott nyeresége pedig 283 millió forintra rúgott. A tulajdonos, a Mészáros Lőrinc-féle Opimus-csoporthoz tartozó Mediaworks Hungary Zrt. úgy döntött, hogy félmilliárd forintot ki is vesz a cégből, a nyereséghez ugyanis a tartalékból még hozzácsaptak 217 milliót, majd az egészet megszavazták osztaléknak.

Fazekas István

Nagyon meglódult a szekere a bulvárban utazó Ripost kiadójának is: a Ripost Média Kft. az egy évvel korábbi 373 millióról 990 millióra tudta emelni a bevételét, adózás előtti eredménye pedig 39 millió forintról 63 millióra nőtt.

A tévék még kapaszkodhatnak

A sikeres üzleti működésre azonban korántsem ad garanciát az állami hátszél, ennek legjobb példáját eddig az Andy Vajnához került TV2 mutatta be. A TV2 Média Csoport hiába növelte árbevételét egy év alatt 18,4 milliárd forintról 23,7 milliárdra, a 2015-ös 5,5 milliárd forintos adózás előtti veszteség tovább nőtt, immár 7,2 milliárdhoz közelít.

Vajna azonban programcsaládban gondolkodik, amely – bár továbbra is a TV2 a vezérhajó – tucatnyi csatornából áll. Ezek sikere sokban függ a pénztől, milyen filmeket-sorozatokat tudnak megvenni (a TV2 mellett főleg a Mozi+ és a Prime csatornának), tudnak-e új fociközvetítési jogokat szerezni a Spíler Tv-nek, sztárokat átcsábítani az RTL Klubtól, és hány kábelhálózattal tudnak megállapodni a mellékprogramok közvetítéséről.

Túry Gergely

Bár javított adatain, ugyancsak szenved (pénzügyi értelemben) az Echo Tv, amelynek készítője tavaly az egy évvel korábbi 752 millióról 853 millióra tudta emelni bevételét. A 100 milliós többlet gyakorlatilag egy az egyben megjelenik az eredményben is, amely a 2015-ös 180 milliós veszteségről 87 milliós mínuszra mérséklődött.

A simicskátlanítás hatása

A médiapiac nagy vesztese – nem nagy meglepetésre – azonban az eddigi adatok alapján a Simicska-portfólió. A Hír Tv egykor 7 milliárd forint felett járó árbevétele tavaly 2,7 milliárdra zuhant, nyeresége eltűnt, sőt 771 millió forint deficitet hozott össze. A Magyar Nemzet se áll sokkal jobban, az újság 762 millió forint veszteséget könyvelt el, miközben az árbevétele megfeleződött a 2015 eleji G-nap óta. A kisebb cégek hasonlóképp jártak: a Heti Válasz vesztesége 114 millió, a Lánchíd Rádióé pedig 102 millió forint volt.

A miniszterelnök barátja, Garancsi István viszont szépen kereshetett a lámpaoszlop-hirdetéseken, az ESMA Reklám Zrt. árbevétele 1,7 milliárd forint fölé emelkedett, nyeresége 117 millió forint volt.

Az Origót kiadó New Wave Media Group és a Lokált és a 888.hu-t kiadó, Habony Árpád tulajdonában lévő Modern Media Group éves beszámolója cikkünk készítésekor még nem volt elérhető.

zöldhasú
Hirdetés