A Black Friday és a karácsonyi őrület alaposan feladja a leckét a logisztikának. Előfordul, hogy a lapostévék és a hajszárítók csak kurflikkal érnek célba.
Békeidőkben a DHL Expressnek naponta két teherszállító repülője landol Budapesten, de novembertől karácsonyig borul a menetrend. Olyan sok a csomag, hogy egy harmadik gépet is be kell vetni, ez a cég lipcsei elosztó központjából Pozsony érintésével érkezik, hogy a megnövekedett igényeket ki tudja elégíteni. A logisztikai cégek (a kiskereskedelemmel együtt) az év végén óriási menetet futnak, ilyenkor 30 százalékkal emelkedik a feladott csomagok száma, az ügyfélszolgálatokat pedig 10-15 százalékkal több hívás ostromolja. Az online és offline boltok egyaránt próbálnak jó előre készletezni, és
rengeteg idénymunkást vesznek fel, vagy kölcsönöznek.
Ám sokszor még ez sem elég a zökkenőmentes működéshez, a nagyobb tempó több hibalehetőséget szül, ami különösen karácsony közeledtével eredményezhet kínos helyzeteket.
Mivel a fekete péntek, a Black Friday napjával kezdődő vásárlási őrület egyre inkább az interneten zajlik, ez egyebek között ahhoz vezet, hogy az alapesetben pár napra vállalt kiszállítások hetekig is leköthetik a boltokat és a vásárlókat – sokszor borzolva egymás idegeit. Nem kell sokáig keresni, hogy jobbnál-jobb ügyféltörténeteket találjunk arról, hogyan veszti el a fonalat a rendszerben a bolt, vagy mikor forr fel a vásárló agyvize.
Ha van hasonló története, ossza meg velünk! |
Beszorult a liftbe az új kanapé? Elfutott a futár a hajszárítóval? Húsvétra jött meg a karácsonyi ajándék? Ha van érdekes története, kérjük írja meg nekünk az onlinegazdasag@hvg.hu címre! |
Amikor például a kvarccsöves hősugárzó összetört csövekkel érkezik, a vevő pedig elköveti a tipikus hibát, hogy csak a rohamtempóban dolgozó futár távoztával bontja ki a csomagot, akkor biztos lehet benne, hogy a következő hetekben nem fog unatkozni az ügyintézéssel. De az a vevő sem járt jobban, aki megnézte, mi van a csomagban, és az akciós mosógép helyett sparheltet talált benne, majd a futár és a bolt közötti heves telefonálgatás eredményeképpen le kellett mondania a termékről (és vennie egy másikat a közeli offline boltban).
A legtöbb házhozszállítással foglalkozó cégnél ma már van online csomagkövetés,
vagyis a vevő is láthatja, hol tart a megrendelés feldolgozása. Ám ebben is lehet galiba, előfordult olyan, hogy a vásárló látta, sérülés miatt elakadt a megrendelt lapostévéje, de mivel nem előre fizette ki a terméket, azt újra megrendeltették vele – immár nem akciós áron.
A megrendeléstől az ajándék kézhez vételéig hosszú utat jár be a csomag, ezért sok ponton akadhat el. Lehet, hogy a webáruház egy külföldi raktárból szerzi be a terméket, aminek ide kell érnie, az áruházi adminisztrációra is idő kell, és így hirtelen akár egy hét is elmehet, mire a megrendelt áru a vevőhöz kerül. A piaci szereplők szerint egyébként a helyzet javul, Pesztericz Péter, a Trans-o-flex ügyvezető igazgatója például azt mondja, a megbízók egyre tudatosabban tervezik és szervezik a kiszállítást, egyre felelősségteljesebben tájékoztatják a vásárlókat, nem ígérnek felelőtlenül kiszállítási határidőket, és nem hárítanak minden felelősséget a futárszolgálatokra.
Itt az Amazon karácsonyi ajándéka a magyaroknak
Mostantól Magyarországra is ingyen szállít az Amazon - derül ki a cég oldalára szerdán felkerült közleményből.
És olyan is van, amikor minden klappol. Az a vevő például, aki nemrég egy beépíthető mosogatógépet rendelt, és rögtön ki is fizette az árut, három nap múlva kapott értesítést arról, hogy az online bolt átadta a csomagot a futárnak, ezek után pedig
- felhívta a futárcéget, amely közölte, hogy másnap (vagyis a megrendeléstől számított negyedik napon) fogja kivinni a terméket,
- a vevő ezen a napon a futárcég rendszerében a fuvarlevélszám alapján észrevette, hogy a kézbesítő már hajnalban felvette a csomagot, és délelőtt fel is hívta a futárt, akivel megegyezett, hogy az érkezése előtt egy órával értesítse őt,
- és minden így is történt, a termék is stimmelt, és még össze sem volt törve.
Annak ellenére, hogy egy-egy problémás történet alaposan rontja a csomagkézbesítő cégek megítélését, idén is nagy erőkkel készültek a szezonra.
„Ideiglenesen mintegy 10 százalékkal növeljük a munkatársaink létszámát, elsősorban futárokat, vámügyintézőket és raktári dolgozókat veszünk fel. Hasonló mértékű a bővítés a kézbesítéshez használt járműveknél, illetve a csomagok feldolgozásához szükséges eszközöknél is” – mondja Bándli Zoltán, a DHL Express magyarországi ügyvezetője.
Komoly könnyebbséget jelent, hogy az interneten megrendelt árukat ma már elég sok helyen, automatáknál vagy akár benzinkutaknál is át lehet venni, a cégek tapasztalatai szerint azonban
a magyar vásárlók még mindig nagyon szeretik házhoz szállíttatni a csomagjaikat.
„Nálunk idén az ügyfél már kérheti a küldeményét csomagpontra, de fizetheti az utánvétet bankkártyával, és az ajándékok szempontjából talán a legfontosabb, hogy élhet a rugalmas kézbesítés lehetőségével is. Ez azt jelenti, hogy a címzett az előértesítőben található linkre kattintva egy mobiltelefonról is megnyitható felületre kerül, ahol igénye szerint választhat módosítási opciók közül. Megváltoztathatja például a kiszállítás időpontját, vagy megadhat új címet, küldhet megjegyzést a futárnak például arról, hogy a szomszédban is átadható a csomag. Naponta már 70-80 címzett él a lehetőségek valamelyikével” – mondja Pesztericz Péter.
Az ehhez hasonló szolgáltatások olyan elemek szoktak lenni, amelyekért a vevő nem fizet külön díjat. Általában a webáruháznak kerül többe, hogy ezeket az új lehetőségeket biztosítsa a vásárlóinak (tulajdonképpen prémium szolgáltatást vesz a futárcégtől), az pedig már más kérdés, hogy ezt hogyan építi be az áraiba. Ha tehát nem talál intelligens megoldásokat a csomagkövetésre vagy az átvételre, akkor elsősorban a webáruházra gyanakodjon, ne a futárokra, de arra is gondolhat, hogy a megrendelt termék azért (is) olcsóbb, mert a bolt alacsonyan tartja a költségeit.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.