Bárkitől is felelőtlenség volna olyasmit kijelenteni, hogy az olyan végtelen – és végtelen lehetőségekkel kecsegtető – piacon, mint a kínai, épp Elon Musk villany-sportos autójára ne lenne érdemi kereslet. De azért azt érdemes az eszünkbe vésni, hogy a világszerte domináló Tesla Model S ott már épp csak a "futottak még" kategóriát erősíti. Azért, mert van – nem is jelentéktelen számú – hazai konkurense.
A BYD, bár jó ideje megjelenik magyarországi hírekben, kevésbé ismert cégnek számít a hazai autóiparban. Az energiatárolással kapcsolatosan, illetve az elektromos hajtásláncot használó tömegközlekedési eszközök egyik pionírjaként is fel-felbukkant, de leginkább úgy, mint az a cég a kínai autóiparban, mely a legügyesebben applikálja a gyártásába a világ autógyárainak tudását. Most új frontot nyitott a cég – és olyan nyilvánvalóan erős pozíciót fogott, hogy ez már az EV Obsessionnak is feltűnt. [A "most" úgy értendő, hogy mostanra vált nyilvánvalóvá mindaz, amit a HVG már 2009-ben felvázolt a zöldbe forduló kínai autóiparról – a szerk.]
A világ elektromosautó-piacát rendületlenül monitorozó szakportál szerint augusztusban a kínai piacon több mint 31 ezer új villanyautót (EV) adtak el, ami azt jelenti, hogy egyetlen év alatt 95 százalékos (!) növekedést produkáltak.
Sőt, az EV részesedése az össz-autókereskedelemből máris meghaladta Kínában az 1 százalékot. Az újautó-értékesítésben ez az arány az előző hónapban 1,3 százalékon állt – és "persze" folyamatos a növekedés, a prognózisok szerint reális, hogy ez év végére eléri az 1,5 százalékot. Ami azt jelenti, hogy az országban 450 ezer (!) elektromos autó lehet már az utcákon. Ha ez megtörténik, Kína leelőzi Észak-Amerikát és Európát is, és mind mennyiség, mind piaci részesedését tekintve a világ top-értékesítési piacává válik.
Ez az elektromos "Mercedes" 400 kilométert tud egy töltéssel
A sportautós élvezeteket közel tökéletesen kiszolgáló autó lett az új Audi TT RS. A kis kupé rettenetesen gyors, minden porcikájában nagyon modern, miközben hét közben sem teljesen használhatatlan. Az öthengeres motor hangja pedig veszélyesen addiktív. És nem mellesleg Győrben készül.
Ezért is érdekes jelenség, hogy az elektromos autók piacát Kínában nem a Tesla, a Nissan, a Ford vagy a VW fűti, hanem olyannyira a hazai márkák, hogy az eladásoknak csak mintegy 5 százalékát teszik ki a külföldiek (Ebből 2 százalékot a Tesla, 1-1 százalékot a BMW és a Porsche tudhat a magáénak.) És hogy melyik márkából adták el a legtöbbet? Íme egy ábra:
Az augusztusban a Top5-be került modellekről idehaza keveset tudunk, pedig a listavezető BYD Qin például egy 300 lóerős sedan (hibrid hajtáslánccal), és olyan népszerű autónak számít, hogy egy éve folyamatosan növekvő értékesítés mellett (mely most már összesen meghaladta a 62 ezret) már hetedszerre került be a Top5-be. A BYD másik népszerű elektromos hajtáslánccal is rendelkező modellje, a Tang 500 lóerős, és nemes egyszerűséggel a "kínai Cayenne"-nek becézik a piacon. Éppen augusztusban azonban 17 százalékos eladási mínuszt produkálva, valószínűleg halványulni kezdett a fénye a piacon.
A BYD-nek egy harmadik modellje, az e5-ös is befért az első ötbe – és bár ez a modell éppen a Qin kevésbé díszes és lényegesen egyszerűbb verziója, az eladásokban épp az ellenkezőjét produkálja, mint a Tang: augusztusban értékesítési rekordot (1961 db) produkált.
A Tesla Model S hozzájuk képest visszafogott eredményt produkált: 559 autót értékesített augusztusban, ezzel az idén 3711 példányt vitt eddig a kínai utcákra. Íme, még egy ábra, ami az eddig, 2016-ban hivatalosan eladott elektromos autókat rendezi sorba.
A számok mellett ebből az is kiolvasható, hogy a gyártók rangsorát a BYD toronymagasan vezeti (33 százalékos piaci részesedéssel), melyet a BAIC (12%) és a SAIC Roewe (8%) követ. De az EV Obsession az adatok bogarászása közben arra is felfigyelt, hogy ezen a piacon – ellentétben másokkal, ahol a plug-in hibrid autók vannak e szegmensben jelentős fölényben – a tisztán elektromos hajtású autók aránya folyamatosan javulva már 69 százalékig jutott.
Kína elért az elektromosautó-piaci boom kezdetéhez.
Kína felrobbantotta az energiatárolási piacot
Akár 60 százalékot is meghaladó ugrást produkálhatnak egyetlen év alatt az elektromos autók és buszok akkumulátorgyártói. A tavalyi, mintegy 11 ezer MWh legyártott teljesítményt (tárolási kapacitást) az idei első félévben 8 ezerrel tolták meg. És bár még a Teslának készülő akkuk uralják a piacot, a tendenciákat elnézve ez nem biztos, hogy sokáig így marad.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.