Már közlekednek Németországban azok a nagysebességű vonatok, melyeket nem rögzített jelzőberendezések irányítanak. Van olyan vonal, ahol 90-100 perccel rövidülhet így az út.
Miközben idehaza a sok szempontból kifogásolható esztergomi vasóti vonalfelújítás után a minisztérium magához hívatta a Siemens magyarországi vezetőit, mert állítólag a késéseknek köze van a cég biztosítóberendezéseinek is, a németek odahaza, az Erfurt-Halle-Lipcse vonalon demonstrálták, hol tartanak ők valójában e területen a fejlesztésekben.
Az ún. „Német Egység Közlekedési Projektek” nyolcadik folyosójának (VDE8) részeként a Siemens és konzorciumbeli partnere, a Kapsch CarrierCom Deutschland GmbH vasúti vezérlő, jelző és GSM-R technológiai eszközökkel szereli fel a Bamberg melletti Ebensfeldből induló, és Erfurton át a Halle/Lipcse végállomásig vezető új nagysebességű vonalszakaszt. A személyszállítás decemberben indult el a vonal első szakaszán Erfurttól Halle/Lipcse irányába.
A vonalon, a világon elsőként, már nem használnak hagyományos, rögzített pályamenti jelzőberendezéseket, mivel a szerelvények és a vasúti pálya közötti kommunikáció a vasútra kidolgozott, digitális globális mobil távközlő rendszeren (GSM-R) keresztül valósul meg. Ez a megoldás támogatja az akár 300 km/h sebességet, ezáltal a vonatok rövidebb időközönként (sűrűbben) követhetik egymást, amivel nő a vonal áteresztő képessége.
Az új szakasz építésére és a bővítésre azért volt szükség, hogy kezelni lehessen a folyamatosan növekvő forgalmat, valamint versenyképes és környezetbarát alternatíváját kínálják a közúti és légi utazásnak. A Siemens a teljes, 123 kilométer hosszú új szakaszt az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) 2. szintjének megfelelő eszközökkel szerelte fel, amelyek a vasúti jármű és a pálya között folyamatos kommunikációt biztosítanak. Ennek a rendszernek a használatával a vonatvezetők már nem jelzőberendezéseken keresztül kapják az utasításokat - például a sebesség csökkentésére -, hanem egy rádiós irányító központból, a GSM-R digitális vasúti rádiós rendszer alkalmazása révén. A fedélzeti számítógép meghatározza a vonat helyzetét és irányát, és ezeket az információkat rendszeresen elküldi a rádiós irányító központba egy GSM-R átviteli csatornán keresztül. Az ETCS 2. szintje nemcsak az infrastruktúra költségeket csökkenti jelentős mértékben, hanem a vonal kapacitását is növeli az anticipációs (elővezérléses) üzemmódnak köszönhetően, és növekszik a megengedett sebesség is - az utazások idejét csökkentve.
A VDE8 vasúti közlekedési projekt keretében új szakaszokat építenek, és bővítik a meglevőket, összesen mintegy 500 kilométer hosszan Nürnberg, Erfurt, Halle, Lipcse és Berlin között.
A 2017-re ütemezett befejezést követően Münchenből kevesebb, mint 4 óra alatt lehet megtenni a Berlinig vezető utat. Az építési projektet több alprojektre osztották fel: a Türingiai erdőn át vezető, Nürnberg és Erfurt közötti új és korszerűsített pálya drasztikusan, 90-100 perccel csökkenti a délen és keleten levő városok közötti utazás idejét.
Az Erfurt és Lipcse/Halle közötti nagysebességű vonal lehetővé teszi a menetsebességek növelését kelet-nyugati irányban, így például a Drezda és Frankfurt közötti utazás akár fél órával is gyorsabb lehet. A Lipcse/Halle és Berlin közötti utazási idő már korábban a felére csökkent, amikor 2006-ban a korszerűsített pályán megindult a forgalom; jelenleg körülbelül egy órát vesz igénybe az út.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.