Egy év alatt negyedével estek az árak a németországi elektromos autók piacán, és így bár 2010-ben még a hagyományos gépkocsik árának a duplájába kerültek, ma már kevesebb, mint 45 százalék az átlagos felár.
Az előző évhez képest csaknem 25 százalékot estek a villanyautóárak, míg 2013-ban még csak 20 százalékos volt az árcsökkenés 2012-höz képest, ha ez a gyorsuló ütem a továbbiakban is megmarad, akkor 2020-ra az elektromos autók felára 10 százalék alá zsugorodik Németországban – olvasható az IFUA Horváth & Partners nemzetközi tanácsadó frissen megjelent közleményében. A német utakon 2014 végén 26 ezer elektromos személyautó közlekedett, ami viszont mintegy 80 százalékos bővülést jelent az előző évi számokhoz képest.
A tanácsadó cég szerint, ha az elmúlt három évben tapasztalható trend folytatódik, a villanyautók száma Németországban 2020-ra elérheti a 820 ezret, egy évvel később pedig azt az egymilliót, amit a berlini kormány eredetileg 2020-ra tűzött ki célként. Arányait tekintve ez akkor is kb. az ottani személyautó-állomány bő egy százaléka lehet – arányaiban tehát nem nagy a különbség a magyarországi kormányzati elképzelésekhez képest, mivel Budapest azzal számol, hogy 2020-ban nálunk mintegy 45 ezer elektromos autó lehet majd forgalomban – ami szintén 1 százalék körüli arányt jelent.
Óvatosan tennénk csak hozzá: mégis, az egy-egy százalékok között micsoda különbség van!
A prognózist némiképp árnyalják azok a korábbi jelentések, mely szerint az idén olyannyira felrobbant az európai e-autópiac, hogy márciusban minden gond nélkül adtak el 18 ezer kocsit az autókereskedések, noha ez az egy évvel korábbinak a háromszorosa. Az ágazat idei év célszáma: a 150 ezer – ez az eladási mutató azóta sincs veszélyben, pedig tavaly ez is csak 58 ezerig jutott. A bővülési tempóval úgy látszik, nem lesz gond Európában.
Németország azonban e tekintetben (is) érdekesebb piac más tagországinál, mivel jól lehet, hogy a bővülési statisztikákat Norvégia vezeti, de az északi ország pusztán felvevőpiac, míg a németeknél az autógyárak alanyi jogon a másik oldalon, a termelésben is érintettek. És mindegyikük drasztikusan emelni is kezdte az elektromos, illetve hibrid hajtásláncú modelljelinek gyártási számait. Sőt, a BMW a minap azt is bejelentette, hogy minden egyes modelljét átalakítja elektromos hajtásláncúvá. Mindezt a bajorok annyira komolyan gondolják hogy a már elindult profilátalakítás a legkelendőbb, 3-as szériába bevezetést célozza, mely azonban csak az első lépés ahhoz, hogy az elektromos hajtáslánc választhatósága minden BMW-modell jellemzőjévé váljon.
Az is a német kép része, hogy éppen az ottani autóipar jellemzőjévé vált: az elektromos modellekkel nem kizárólag a luxus vagy felső kategóriára lőnek, hanem a teljes piac felső felére. A Volkswagen e-Golfja és GTE-je, a BMW i3-ja, az Audi A3 e-Tronja jól fogy, a májusi adatok például már azt mutatják, hogy lassan minden ötödik eladott e-autó VW, és a Top10-ben pedig már öt német modell neve szerepel.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.