A kisgazda parlamenti csoport levélben kérte a miniszterelnöktől, hogy vizsgálják felül az M4-es autópálya építésének leállításáról hozott döntést. Turi-Kovács Béla szerint a leállítás több, közepes méretű várost "foszt meg" a fejlődésétől.
A kisgazda parlamenti csoport levélben kérte a miniszterelnöktől, hogy vizsgálják felül az M4-es autópálya építésének leállításáról hozott döntést, mivel szükség van egy négysávos útra a környező települések fejlődéséhez - mondta Turi-Kovács Béla (Fidesz) a parlament fenntartható fejlődés bizottságának hétfői ülésén Budapesten. Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára úgy reagált, hogy a kormány nem tett le az M4-es autópálya teljes kiépítésétől, de az anyagi források korlátozottak. Az ülés napirendjén a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű infrastrukturális beruházások gyorsítását szolgáló törvényjavaslat általános vitájának lefolytatása volt.
Az M4-es autópálya Abonytól Fegyvernek közötti szakaszának építését március végén állította le a kormány, azzal az indokkal, hogy az Európai Bizottság jelezte, nem támogatja a beruházást.
Turi-Kovács Béla a vitában arra hivatkozott, hogy a leállítás több, közepes méretű várost "foszt meg" a fejlődésétől. Ez a terület agrár jellegű, fejlettsége elmaradt az országos átlagtól, ezért szükséges egy négysávos, ha nem is autópálya jellegű út az elérhetőségükhöz. A kisgazdák csoportja ezért kérdezi, mikor és hogyan folytatódik az M4-es érintett szakaszának az építése - mondta.
Tasó László emlékeztette a képviselőket arra, hogy a 2014 és 2020 között uniós költségvetési időszakban a nemzeti kormányok nem dönthetnek saját belátásuk szerint arról, hogy a közlekedési infrastruktúra fejlesztésre kapott támogatást miképpen használják fel. Magyarország erre a célra 1300 milliárd forintot kap, de ebből csak 400 milliárdot fordíthat közúti fejlesztésre. Ez pedig gyorsan elfogy, és a többi fejlesztést nemzeti forrásból - az adófizetők pénzéből - kell megvalósítani - tette hozzá. Az államtitkár vázolta azt is, hogy mely autópálya fejlesztések illetve melyik alacsonyabb rendű utak felújítása szerepel a 2020-ig tartó programban.
A kiemelt közlekedési infrastruktúra fejlesztések gyorsítását szolgáló törvényjavaslat általános vitájában Sallai R. Benedek (LMP) bizottsági elnök nagyobb megfontoltságot kért a javaslat elfogadása előtt. A problémák között sorolta fel azt, hogy az autópályák mellé nem helyi vállalkozások települnek, így azok elviszik az itt képződő nyereséget. A törvényjavaslat részletes vitáját egyhangú igenlő szavazattal zárta le a bizottság.
Az M4-es autópálya építését a kormány európai uniós források felhasználásával építette volna meg, mivel egy több mint 100 milliárd forintos beruházásról van szó. A kivitelezők között volt a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép is. Lázár János egy április eleji kormányszóvivői tájékoztatón azt mondta, Simicska Lajostól függetlenül nincs pénz az M4-re. Hozzátette, elszámolnak az M4 kivitelezőivel, és 22 milliárdos előleget akarnak visszaszedni.
A Miniszterelnökséget vezető miniszter április közepén Brüsszelhez fordult, arra kíváncsi, hogy valóban vizsgálódott-e az Európai Unió csalás elleni hivatala, az OLAF az autópálya ügyében.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.