Majdnem hat éve nem látott mélységbe zuhant a kőolaj ára, a csökkenés viszi magával az üzemanyagok árát is. De meddig mehet el a benzin ára? Lesz 200 forint literje? Hogy lehet, hogy 320 forintot fizetünk a kutakon a benzin literjéért, de ebből az államhoz jut 190 forint? Más termékek ára is beborulhat? Olcsóbb lesz a gáz is? Elmagyarázzuk.
Tényleg ekkora zuhanás van az olajpiacon? Hol áll most a kőolaj ára?
A Brent típusú kőolaj hordónkénti ára kedd kora délután 45 dollárt kellett adni februári szállításra, az amerikai WTI típusi kőolajért pedig alig kértek 44 dollárnál többet. Hogy ez mekkora zuhanást is jelent, azt szemléltesse inkább egy ábra:
Tavaly júniusban még 110 dollár felett járt az olaj ára, ez 60 százalékos árzuhanásnak felel meg. Egyes elemzők már arról beszélnek, hogy a mostani helyzet sokban hasonlít az 1980-as évek áresésére, ami 1986-ban csúcsosodott ki: ekkor is árháború alakult ki, egy féléves 67 százalékos zuhanást követően 10 dollárig esett az olajár.
Miért esik most ennyire az olaj ára?
Több helyen, többször is megírták már: az amerikai nem hagyományos kitermelés (palaolaj) miatt nagy a kínálat a világon, és mivel a szaúdiak sem hajlandóak visszafogni azt a mennyiséget, amennyit a felszínre hoznak, így rengeteg az olaj a piacon. A globális kereslet ráadásul gyenge: a fejlett piacokon is alacsonyabb a gazdasági növekedés a korábban vártnál, Kína sem rohan annyira, mint korábban. A kereslet és a kínálat közötti különbség napi 1,5 millió hordó (ezt a mennyiséget ráadásul el is kell tárolni, ahogy arra a Guruló Hordó blog fel is hívja a figyelmet).
A mostani túlkínálat és áresés részben abból ered, hogy az elmúlt 3 és fél évben magas volt az olajár, ez az árszint rengeteg befektetést vonzott. Folyamatos volt a befektetés, épp emiatt futott fel az amerikai palaolaj-kitermelés is, ami viszont egy drágább technológiával valósul meg. Ezek a beruházások viszont a jelenlegi árszint miatt már el is kezdtek leépülni, egyszerűen leállítják a fejlesztéseket.
Van, ahol nem állítják le azonnal a kitermelést: ha már működni kezdett egy új kitermelő egység, akkor onnantól kezdve azt olcsó üzemeltetni.
Meddig szaladhat el most az olajár?
Ezt pontosan nem lehet megmondani. A Goldman Sachs és a Société Générale épp hétfőn tett közzé friss előrejelzéseket, ők bőven az 50-60 dollár közötti sávba várják mind a WTI, mind a Brent kőolaj hordónkénti átlagárát idén, de inkább közelebb az 50 dollárhoz. Vannak ennél alacsonyabb árra vonatkozó prognózisok is. Mindenesetre egyelőre nem látszik, mi fogná meg a zuhanást, az első negyedévben is folytatódhat a zuhanás, talán 30-40 dollár között lehet a megálló.
Mennyire hat mindez a benzinkutaknál tapasztalható árakra?
Egy 10 dolláros (2500 forintos) hordónkénti kőolajáresés 25 forintos literenkénti benzinárzuhanást jelent. Azért nem többet, mivel az üzemanyagok ára több komponensből tevődik össze. Jövedéki adó, áfa, kiskereskedelmi és nagykereskedelmi árrés, illetve a termelői ár. Emellett pedig a forint-dollár árfolyamának alakulását is érdemes figyelni.
A benzin literenkénti ára jelenleg így tevődik össze: literenként jelenleg 106,5 forint a nagykereskedelmi ár, erre jön fixen 120 forint jövedéki adó, a 20-25 forintos nagy- és kiskereskedelmi árrés, illetve a 27 százalékos áfa. Így kapjuk meg a 320 forint körüli árat. Vagyis jelenleg a termelői ár csak mintegy harmadát teszi ki a benzin árának. A 320 forintos árból pedig durván 190 forintot az adó (jövedéki és áfa) jelent.
Az üzemanyagok árának alakulásában bejátszik a forint dollárral szembeni árfolyamának alakulása is. A forint-dollár árfolyam jelenleg a forint szempontjából kedvezőtlen irányba mozog, így a dollár erősödése a kőolaj árának zuhanása ellen hat, ám akkora a nyersolaj áresése, hogy a forint dollárral szembeni esése azt csak tompítani tudja.
Én azt is hallottam, hogy akár 200 forint is lehet a benzin ára…
Ilyen alacsony árak akkor jöhetnének, ha szélsőségesen alacsony szintre, hordónként legalább 20 dollárra zuhanna az olajár. Bár minden bizonnyal senki nem tudja megmondani, hol áll meg az olajár, de ilyen szintre nem valószínű, hogy lecsökken. Most 320 forintba kerül a 95-ös benzin literje, ha innen még lemegyünk 25 dollárt, akkor az körülbelül további 60 forintos áresést jelenthetne. Ettől a szinttől pedig már majdnem hogy csak az adók maradnának a benzinen.
Ha csökken az üzemanyagok ára, akkor az más termékek árát is lenyomja?
Így van. A fuvarozás, szállítás, teherszállítás költségei jelentősen mérséklődnek – a kutaknál a teherfuvarozók is megérzik az alacsonyabb árakat –, a légi közlekedésnél gyorsan (3 hónap alatt) át is fut az árzuhanás.
De áttételesen csökkenhet a mezőgazdasági termékek ára is, itt azonban az orosz embargó miatt a piacra szabaduló rengeteg lengyel, litván és más országbeli áru is szerepet játszik az árak letörésében.
Az rendben van, hogy a pénztárcánknak jól jön az olcsó benzin, de valaki ezt az árat biztos megfizeti.
Például az oroszok, vagy a venezuelaiak. Az oroszokat csúnyán recesszióba taszítja az olajár zuhanása (és a rubel gyengülése), az orosz költségvetés bevételei jelentős részben az olaj- és gázbevételektől függnek. A kevesebb bevétel miatt az oroszok pénzügyi manőverezése is korlátozódik. Venezuelában pedig az elnök nemrég azt nyilatkozta, hogy 100 dolláros hordónkénti árnál lenne egyensúlyban a gazdaság (itt minden bizonnyal a büdzsére gondolt az államfő). Ez az ár pedig jelenleg igen távol van, sőt, egyesek szerint nem is fog visszajönni. A dél-amerikai állam gazdasági problémáit ez még tovább tetézheti: lehet, hogy már nem csak sült krumpliból és WC-papírból lesz majd hiány.
Kettős hatás éri a magyar költségvetést |
A Világgazdaság arról írt a napokban, hogy a forgalom növekedése egyrészt emeli a jövedékiadó- és az áfa-bevételt, másrészt azonban az utóbbiból befolyó összeg kisebb amiatt, hogy csökken a benzin és a dízel ára. Az egyelőre viszont nyitott, hogy milyen ütemben bővül az üzemanyag-felhasználás, sőt, az is, hogy a 2014-es növekedés ebben az évben nem szelídül-e stagnálássá. |
Az olajár zuhanását megérzik azok a kőolajipari cégek is, akik beszállítanak a kitermelőknek. Ezek a cégek ráadásul a drágábban termelő európai országokban (például az Egyesült Királyság) is már leépítésekre kényszerültek.
Hosszabb távon pedig az egész európai gazdaságnak problémát okozhat a zuhanó olajár, a defláció réméről itt írtunk bővebben.
Hogyan hathat ez az egész a földgáz árára?
Csökken az ár, ez pedig a mi alkupozícióinkat is javíthatja az oroszokkal szemben. Egyáltalán nem biztos, hogy nekünk most kellene megkötni egy hosszú távú gázszerződést (2015-ben jár az orosz gázszerződés). Ugyanis lesznek majd alternatívák az orosz gázzal szemben. Egyrészt Európából bővül a nem konvencionális kínálat, kívülről cseppfolyós földgáz érkezhet, de jöhet izraeli, észak-iraki, vagy ciprusi gáz is (utóbbi 10 éven túli projekt lehet).
Ahogy az Egyesült Államokban, úgy Európában is egyre inkább elválik egymástól az olaj és a gáz ára, az utóbbi időszakban is csökkent a gáz ára, ez viszont inkább az enyhe időjárásnak köszönhető most. A földgázból ugyanolyan túlkínálat van, mint kőolajból (ráadásul nehezebb szállítani), így elkerülhetetlen az, hogy a gáz árát is egyre inkább a piaci verseny szabja meg. Ez az orosz Gazpromnak is komoly fejtörést okoz majd.
(Cikkünk elkészítésében sok segítséget kaptunk Pletser Tamástól, az Erste Bank olajipari elemzőjétől.)
Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Plusztartalmakat is talál!
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.