Gazdaság hvg.hu 2014. április. 23. 10:28

Hegylakóként folytatja a Jófogás és az Olx

A „csak egy maradhat” szellemében harcol és költ továbbra is az online apróhirdetési piac két meghatározó szereplője, de egy frissen publikált felmérés szerint az ex-Apród cég áll jobban a gazdasági racionalitást továbbra is mellőző párviadalban.

A hazai online apróhirdetési piac tavaly ősz óta a hvg.hu által többször is megmutatott (például itt, itt, meg itt is) gladiátorketreccé alakulásának állapotáról készített pillanatfelvételt az eNET és a Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) Infokommunikációs Tanszéke. A konklúzió: az egyeduralomért folyó verseny az elmúlt hónapban újabb szakaszába ért.

A felmérés bizonyítottnak írja le, hogy a piac átalakul. Részletesen ismerteti, hogy a Schibsted Classified Media Hungary Kft. (mint a Jófogás tulajdonosa) hogyan vette meg az online apróhirdetési piac korábbi, harmadik szereplőjét, és hogy a skandináv médiacég magyar portfóliójának része lett a Használtautó.hu-t üzemeltető Használtautó Kft. is, miután azt is megvették. A másik térfélen, a piac másik nagy szereplője, az Apród április 14-től nevet váltott, és a dél-afrikai tulajdonosi érdekeknek megfelelően Olx lett a neve.

Az Apród a kabalafigurálját is lecseréli
Fülöp Máté

„Jelenleg egyik szereplő sem képes komolyabb bevételt termelni, mindkét versenytárs óriási összegeket fektet a felhasználói bázis kiépítésébe és a márkaismertségre” – áll az eNet jelentésében, hozzátéve, hogy az Apród/Olx pénzügyi adatai a céget vezető tulajdonos, az Allegro Group miatt nem ismert (mert az egyben kezeli a teljes portfóliót). A Schibsted magyar leányvállalatának a Jófogásra vonatkozó, 2012-es adatai viszont több mint 1 milliárd Ft veszteséget mutatnak.

Számok, adatok

Az eNET-BCE 2013 őszi online apróhirdetési piac tanulmányának főbb megállapításai közép tartozik, hogy a két cég a hirdetésszámot tekintve fej-fej mellett halad (az Apród 2,23 millió hirdetést forgatott, a Jófogás 2,21 milliót), de a Jófogás hirdetéseinek közel fele (45,5%) 180 napnál régebbi, míg a rivális esetében nincs ilyen régi hirdetés. Az Apród oldallátogatottsága nagyobb, és az ingatlan, állás, műszaki cikk, illetve ruházat kategóriákban több hirdetést tud felmutatni, mint a Jófogás, utóbbi viszont a jármű és otthon kategóriában volt erősebb.

eNet

A kutatás – pénzügyi jellegű elemzési lehetőségek hiányában – sajátos módszertant dolgozott ki 2013 őszén, melyet legutóbb a 2014. április 04-i hirdetési állományra alkalmaztak. Az eNET-BCE tanulmánya szerint április elején az Olx oldalán már 2 és félszer annyi hirdetés volt, mint a versenytársnál, és a hatékonyabb hirdetési piac érdekében törölni vállalt, 90 napnál régebbi apróhirdetések kérdésében is jobban álnak. (A Jófogásnál a korábban vállalt hirdetési politika ellenére a mérés idején a hirdetések 13 százaléka volt 90 napon túli. Az Olx hirdetéseinek 56 százaléka ráadásul 7 napnál frissebb – míg a riválisnál ez a mutató csak 11 százalék.)

A felmérés során az elemzők azt találták, hogy a hirdetések összetétele alapján történt összehasonlításban is az Olx áll jobban – minden kategóriában. A három kategória (az ingatlan, az állás, valamint a jármű), melyben hagyományosan magasabb az érdeklődés, mint máshol, az Olx lefőzi a Jófogást (ingatlanban 391 150 vs. 135 937 hirdetést mértek, állásban 55 545 vs. 26 253 volt az összevetés, míg járműben 255 586 vs. 121 423 – igaz, itt külön számokat hoz a hasznaltauto.hu, ami végeredményben a svédek pozícióját erősíti).

A Similar Web adatai alapján készült heti látogatói szám is az Olx előnyét mutatta, ráadásul a korábbi, nagyon szoros versenyben az utóbbi fél évben egyenletesen növelte az előnyét a Jófogással szemben. Míg az előbbi látogatói száma 2014 márciusában 15,7 millió volt, utóbbinál 7,15 millió látogatót mért az auditoldal. Az alpróhirdetési oldalakon eltöltött idő is, az oldalmegtekintések száma is az Olx előnyét mutatta, az ún. visszafordulási arány (bounce rate) viszont a Jófogás előnyét mutatta.

zöldhasú
Hirdetés