Brüsszel nem hisz a kormánynak, a kormány pedig Brüsszelnek, drágul a vonatozás, tovább csökken a rezsi, dübörög a trafikmutyi, a miniszterelnök pedig törvénnyel venné vissza a volt Állami Balettintézet épületét. Folytassa a tündérmesét a hvg.hu-val!
Brüsszel nem enyhült meg a magyar megszorításoktól: az Európai Bizottság pénteken publikált előrejelzésében arra számít, hogy az idei hiány 3, a jövő évi 3,3 százalékon alakul, vagyis nem csökken az uniós 3 százalékos tűréshatár alá. Emiatt a kormánynak sürgősen kiigazító lépéseket kellene tennie, ha azt akarja, hogy júniusban az uniós pénzügyminiszterek tanácsa (az Ecofin) megszüntesse a Magyarországgal szemben 2004 óta tartó túlzottdeficit-eljárást. Azonban Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szerint Brüsszel téved, és a kormány inkább kivár. Orbán Viktor pedig az eljárással kapcsolatban azt mondta, „igazságtalan EU-ban élünk”, más országokkal szemben ugyanis a bizottságot elnézőbbnek látja.
Május 15-étől jelentősen drágul a vonatozás. A MÁV ugyanis bevezeti az úgynevezett gyorsvonati pótjegyet, amellyel gyakorlatilag több mint 5 százalékos jegyáremelést hajt végre átlagosan, noha a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tagadja, hogy erről lenne szó. A pótjegy alól nem sok kivétel lesz, és ezzel például megszűnik a nyugdíjasok ingyenes utazása is, ha nem személyvonattal utaznak. Selmeczi Gabriella viszont szombaton azt nyilatkozta, minden olyan közlekedési jegy, amely eddig ingyen járt a nyugdíjasoknak, ezután is ingyenes lesz.
A héten megszületett a rezsicsökkentés 2.0 is: a földgáz, az áram és a távhő árának január 1-jétől érvényes csökkentése mellett egy új törvénymódosítással a parlament előírta a víz- és a szemétszállítási díjak tízszázalékos csökkentését július 1-jétől.
Nem dübörög a magyar gazdaság, ami abból is könnyen megállapítható, hogy idén január és március vége között összesen alig több mint ezer lakást építettek. Még a két világháború közötti gazdasági válság idején is több lakás épült, mint most.
A héten Matolcsy György előállt programja részleteivel, amellyel a kisvállalkozások lagymatag hitelezését javítaná az új jegybankelnök. A program 250 milliárd forint ingyenes jegybanki forrást juttat a bankoknak, amit azok legfeljebb 2,5 százalékos kamatmarzzsal adhatnak tovább a cégeknek (emellett 250 milliárd forintot kapnak ugyanezekkel a feltételekkel arra is, hogy devizahitel-kiváltó hitelt adjanak a vállalkozásoknak). Azt is bejelentették, hogy a forráselosztásban előnyben részesítik a kisbankokat, így a pénzügyi szektorban akár egy átrendeződés is beindulhat azzal, hogy a cégek egy része a nagy külföldi bankoktól átvándorol a magyar tulajdonú pénzintézetekhez.
A nemzeti trafikok körüli botrány a héten is csak tovább dagadt. Mint kiderült, Gyulay Zsolt, a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. elnökének sógora két koncessziós jogot is nyert a trafikpályázaton. Gyulay azt mondta, nincs benne a keze a dologban. A kormánypárt álláspontja természetesen továbbra is az, hogy nem politikai alapon választották ki a trafikpályázat győzteseit, ennek ellenére folyamatosan hasonló ügyek bukkannak elő. Ezért az Átlátszó a hvg.hu, az Index, az Origo, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ), a Transparency International Magyarország és a K-Monitor Közhasznú Egyesület közérdekű adatigényléssel fordult a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt.-hez és a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz a nemzeti dohányboltokhoz benyújtott nyertes és vesztes pályázatok bírálati szempontjai, értékelői és a nyertes pályázók adatai ügyében. Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információsszabadság Hatóság elnöke is úgy foglalt állást, hogy az adatoknak nyilvánosnak kell lenniük.
Eredetileg a héten, április 30-án járt volna le a pénztárgépek Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz való bekötésének határideje, de a kormány korábban június 30-ra módosította a határidőt. Sokan azonban még ezt is szűkösnek látják, és valószínűsítik, hogy december végéig nem lesz a projektből semmi.
A hét mondata: "Nemzeti szempontból nincs különbség bal- és jobboldali trafikos között" – mondta Orbán Viktor a Kossuth rádió 180 perc című műsorában, és kifejtette azt is, a kormány keresi a jogi lehetőséget arra, hogy azok a trafikosok, akik eddig dohánytermék-kiskereskedelemből éltek főállásban, ne veszítsék el megélhetésüket. A kormányfő ezért utasította Lázár Jánost, hogy keressen megoldást ezeknek az embereknek, mert ez "becsületbeli ügy".
Aktuális Tündérmese Mutató (ATM) |
Az év első két hónapjában az import növekedési üteme meghaladta az exportét: a kivitel 1,4 százalékkal nőtt euróban és a behozatal 2,7 százalékkal volt több, mint a múlt év első két hónapjában. A kereskedelmi mérlegtöbblet azonban még mindig nagy, 956 millió euró lett az egy évvel korábbi 1,1 milliárddal szemben. Az új adatok azt mutatják, hogy az exportunk éppen csak stagnált az elmúlt időszakban, a magyar gazdaság egyetlen működő motorja, nem kapcsolt magasabb sebességre.
A forint egész héten erősödött: az euróval szemben a hét eleji 302 forintról hét végére a 296-os szint közelébe ért az árfolyam.
A Mol emelte a benzin és a gázolaj árát 5-5 forinttal, így a benzin átlagára 409-410 forintra, a gázolajé pedig 413-414 forintra változott. A Mol a valutaárfolyam és az üzemanyagok tőzsdei árának ingadozását követve múlt héten 2, illetve 3 forinttal csökkentette a benzin és a gázolaj árát, és az előző két hétben is több alkalommal mérsékelte az üzemanyagok árát. |
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.