A Daimler konszern a puszta közepén, ezer futballpályányi területen építette fel legfontosabb gyárainak egyikét. Terjeszkedésre még bőven van hely – az autógyár jelenleg is a holnap személyi állományát építi. Lukas Bay, a német Handelsblatt hvg.hu-nál vendégeskedő újságírója Kecskemétre látogatott, ahol a Mercedes legfontosabb fejlesztése gurul le a gyártósorokról.
"Nézzen csak át a kerítésen, van ott még hely“ – mondja Frank Klein, a Mercedes Benz Magyarország Kft ügyvezetője, és a láthatár felé mutat. A fehér ég előtt puszta szemmel ki sem vehető a Daimler-gyár hólepte területének vége: 441 hektárnyi, 1000 futballpályának megfelelő földtelek tartozik a konszernhez – területét tekintve az egész világon ez a legnagyobb Daimler-üzem. Igaz, hogy a teljes területből ma még csak 250 000 négyzetméter van beépítve: a gyárterület puszta nagysága azonban már önmagában is érzékelteti, hogy a német konszern a növekedés szándékával jött Magyarországra.
Ha minden terv szerint megy, hamarosan itt, a puszta közepén fog lüktetni a magyar autóipar szíve. A konszern több mint egymilliárd eurót invesztált a projektbe. Miután fél éven át félszáz helyszínen, egyebek között Romániában, Lengyelországban és Németországban kerestek megfelelő helyet, a stuttgartiak 2008-ban a délkelet-magyarországi város mellett döntöttek.
CLA: az új reménység
A gyártás 2012 márciusában indult meg. Azóta minden két percben egy-egy új autó gördül le a szalagról – naponta 350, évente 100 ezer. Eddig a B-osztályt gyártották itt Rastattal együttműködve. Néhány napja azonban már van egy modell, amely kizárólag Magyarországon készül: a CLA, amely kompakt kategóriában a konszern nagy reménysége az idei, 2013-as évre. A gyártás beindítására Orbán Viktor miniszterelnök és Dieter Zetsche, a konszern elnök-vezérigazgatója is megjelent.
„Rastattban nehezebben tudtuk volna ilyen mértékben bővíteni a kapacitást. Itt nulláról indulhattunk a tervezéssel, mindent optimálisan szervezhettünk meg“ – mondja Frank Klein. A zöldmezős beruházással így a konszern egyik legkorszerűbb gyára épülhetett fel. Kecskeméten található egyebek között a Daimler egyetlen Németországon kívüli sajtolóüzeme. A gyár ma már 3000 embert foglalkoztat, mégpedig egy olyan vidéken, ahol az iparnak hagyományosan nem jutott sok szerep.
Hogyan lehet szakképzett munkaerőt csábítani a pusztába? „Erre egyáltalán nincs szükségünk. Az itt dolgozók javarésze a régióból érkezik. A szakképzettséget mi adjuk meg nekik a helyszínen“ – mondja Klein. Már három évvel a gyár megnyitása előtt nekiláttak a gigászi feladatnak: hogy több ezer magyar alkalmazottjukat felkészítsék a prémiumkategóriás autógyár követelményeire.
A konszern erre a célra 3000 négyzetméteres oktatóközpontot bérelt ki a kecskeméti székhelytől néhány kilométerre, és 2,2 millió eurót invesztált a létesítménybe. Itt képezték ki az új gyár első dolgozóit, „a gyártás gerincét“, ahogy Klein nevezi őket. Az alapképzés után négy hetet a rastatti gyárban töltöttek, ahol német kollégáiktól tanultak. „Nem engedhetünk meg hibát magunknak. Minden egyes járműnek, ami Kecskeméten készül, az első naptól fogva ugyanazoknak a minőségi követelményeknek kell megfelelnie, mint egy Rastattból kigördülő Mercedesnek“ – mondja az igazgató. A német szaktudást 300 „expat“, háromszáz Németországból delegált kolléga adja át a magyaroknak.
Német őssejt
A felnőttképzés mellett egy még fontosabb feladatot is el kell látnia az oktatóközpontnak: ez lehet az őssejtje a német mintára történő szakmunkásképzésnek. A magyar kormány 2011 szeptemberében ennek megfelelően módosította a szakképzési törvényt. Daimlerék így most maguk választhatják ki, szerződtethetik és javadalmaztathatják kecskeméti tanoncaikat. „Ez szó szerint történelmi lépés volt itt“ – mondja Klein. A duális szakképzési rendszer a német gazdaság sikermodelljévé vált, s Daimlerék azt szeretnék, ha a Kecskeméten bevezetett duális szakképzés az egész magyar gazdaságban elterjedne. Ehhez azonban más vállalatoknak is csatlakozniuk kellene a kezdeményezéshez – egyelőre pedig túl nagy az ellenállás.
A német konszern saját gyárában már jelentős mértékig átalakította a szakképzést: egy év alatt öt német mintájú szakma képzése kapott zöld utat, s közülük ma már négyet oktatnak Kecskeméten. Az emiatt magyarra fordított német szakképzési szabályok több száz iratrendezőt töltenek meg. A magyar tanoncokat nyolc oktató, négy német és négy magyar szakember gondozza.
Az intézmény gépein és munkapadjai mellett ma 64 tanonc tanul, s az új évfolyammal már száznál is többen lesznek. Egyelőre azonban meglehetősen mérsékelt a visszhang: egy képzési helyre négy pályázó jut, míg Németországban tizennyolc. „Magyarországon egyelőre még nincs olyan jó híre a duális szakképzésnek, mint Németországban“ – mondja Klein. Daimlerék iskolai akciókkal és külön „girls day“-jel igyekeznek változtatni ezen. A célcsoport Németországgal összehasonlítva nagyon fiatal: Magyarországon csak nyolcadik osztályig tart a tankötelezettség, a pályázók zöme 14 éves.
A kormány támogatja az erőfeszítéseket: a magyar állam minden tanonc képzéséhez 440 000 forinttal járul hozzá évente. Ez az alapösszeg szakmai profiltól függően a többszörösére emelkedhet. Egy szerszámkészítő szakmunkás képzéséhez akár 883 000 forint támogatást is kaphat a konszern évente.
"Ha nem akar nálunk dolgozni, akkor valamit rosszul csinálunk"
A német vállalat a diplomásképzésben is új utakat akar járni. A Kecskeméti Főiskola Gépipari Karán 11 diák tanulhat duális tanulmányi rendszerben. A 11 helyre 212-en jelentkeztek. Ezt a rendszert tavaly Daimlerék vezették be elsőként Magyarországon, s a duális stúdium résztvevőit nem kötelezik arra, hogy diploma után is a konszernnél maradjanak. „Ha valamelyik diákunk tanulmányai végeztével nem akar a Daimlernek dolgozni, akkor mi valamit rosszul csináltunk“ – vallja Klein.
A fejlesztési osztály a győri Audi-gyárhoz képest Kecskeméten ma még jóval kisebb: 20 mérnök dolgozik azon, hogy a műszaki előirányzatok beépüljenek a termékekbe. Egyelőre nincs is önálló fejlesztési részleg. „Hosszabb távon elképzelhető, hogy kisebb fejlesztési projektekhez itt Kecskeméten is felépüljön egy külön részleg, de erre pillanatnyilag nem léteznek konkrét tervek“ - mondja az igazgató.
Annál ígéretesebbek a kilátások, ami a gyártást illeti: a CLA-t a konszern egyik nagy reménységeként tartják számon. „Büszkék vagyunk, hogy ilyen nagy értékű, főleg pedig lenyűgöző autót készíthetünk“ – mondja Klein. Ha a főpróba sikerül, hamarosan további modellek következhetnek. A gyártás bővítéséhez már most is bőven van hely.
"Mi akarunk lenni az őssejt" |
A kecskeméti Daimler-gyár vezetője, Frank Klein a magyar politikával szerzett tapasztalatairól és a német duális rendszer magyarországi jövőjéről beszél a hvg.hu-nak adott interjúban.
hvg.hu: Német vállalatok rendszeresen panaszkodnak amiatt, hogy a magyar politika nem kiszámítható. Önök a legnagyobb külföldi beruházók közé tartoznak Magyarországon. Milyen tapasztalatokat szereztek a helyszínen?
Frank Klein: Kecskeméten az első naptól fogva minden politikai szinten kiváló támogatásra leltünk. A helyszínválasztás óta három miniszterelnököt éltünk meg. A politika számunkra eddig mindig kiszámítható volt az együttműködésben.
hvg.hu: Úgy tudom, stratégiai partnerségről is megállapodtak a kormánnyal. Láthatók már az első eredményei ennek a partnerségnek?
F. K.: A munkaidő rugalmasságának terén máris nagyok sok történt. Ma már rugalmasabban tudjuk megszervezni a gyártásunkat, például a csúszó munkaidő modelljének köszönhetően. A munkatörvény más rendelkezései, így a szabadságolással kapcsolatos szabályozások ugyancsak vállalkozóbarátabbá váltak. De a szakképzés német mintára való átalakításában, a magyar főiskolákon folyó kutatási projektekben és a magyar beszállítói piac erősítésében ugyancsak értünk el előrelépéseket.
hvg.hu: Eddig azonban nemigen vannak magyar beszállítóik…
F. K.: A Daimler konszernnek alapelve, hogy a globális piacról vásárol be, egy gyártási székhely nem szükségszerűen beszerzési súlypont is egyben. Aztán meg beletelik némi időbe, amíg a régióban is kialakul egy beszállítói környezet, amely eleget tud tenni a Mercedes minőségi követelményeinek. De már így is van 25 olyan beszállítónk, aki Magyarországon gyárt. Második és harmadik szinten is láthatók már az első sikerek. Ha egy beszállító például csavarokhoz keres albeszállítót, az nagy valószínűséggel Magyarországon is talál partnert, emiatt nem kell külföldre mennie.
hvg.hu: Önöknek jó beszállítókon kívül mindenekelőtt jó munkaerőre van szükségük. Hogyan akarják szavatolni, hogy dolgozóik a magyarországi Daimler-gyárban is német minőséget képviseljenek?
F. K.: A politikával és a szakmai szövetségekkel karöltve sikerült Magyarországon is leraknunk a német mintájú duális szakképzés alapjait, 2011 szeptemberében ennek megfelelően módosult a szakképzési törvény. Ez történelmi lépés – így pedig Kecskemétet e fejlődés őssejtjének tekinthetjük. Célunk, hogy ez a duális rendszer a legkisebb üzemekben is meghonosodjon – s erről igyekszünk más vállalatokat is meggyőzni.
hvg.hu: Mikor lesz Kecskeméten magyar gyárigazgató?
F. K.: Mi minden támogatást megadunk magyar tehetségeinknek, és mi sem természetesebb, mint hogy idővel majd egyre többen kerülnek közülük vezető pozíciókba. Lehet tehát, hogy már ma is Kecskeméten dolgozik a következő gyárigazgatók egyike.
(A cikket Adamik Lajos fordította.) |
Lukas Bay két héten át a hvg.hu vendégújságírója volt a Goethe Intézet "Nahaufnahme" csereprogramjának keretében. A projekt során német szerkesztők cserélnek szerkesztőséget más európai országok újságíróival. A hvg.hu munkatársa, Lukács Andrea 2012 novemberében töltött három hetet a Handelsblatt Online szerkesztőségében. További információkért kattintson a linkre: www.goethe.de/nahaufnahme.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.