2012. szeptember. 17. 09:48 hvg.hu Utolsó frissítés: 2012. szeptember. 17. 09:48 Gazdaság

Népszava: magyar ügyekről tárgyal az EU-bíróság csütörtökön

Két ügyet is tárgyal csütörtökön az Európai Bíróság, amelyekben Magyarország az uniós támogatásokból megvalósuló projektekhez kapcsolódó általános forgalmi adót (áfa) is szeretné támogatható kiadásként elismertetni - írja a Népszava.

Az uniós szabályozás értelmében a támogatott projektekhez kapcsolódó áfa nem számolható el a kohéziós alap forrásaiból. Mivel hazánk két ügyben is megtette ezt, Európai Bizottság (EB) pert indított ellenünk - közölte a Népszava.

Magyarországon a magántőke bevonásával megvalósuló utak kivételével a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. az országos közutak - ideértve az autópályákat is - építtetője - idézte fel a lap. A cég 100 százalékos állami tulajdonban van, az elkészült autópályákat pedig ellenérték nélkül adja át az államnak, amely aztán egyéb állami cégek bevonásával áfával terhelt díjat szed az úthasználóktól.

Hazánk még 2008. december 3-án nyújtotta be a EB-nak az M43 autópálya Szeged és Makó közötti szakasza című nagyprojekt támogatására vonatkozó kérelmét. Ebben a Népszava szerint az áfát mint támogatható költséget vették figyelembe, mivel a magyar álláspont szerint a NIF sajátos helyzeténél fogva nem tudja továbbhárítani és visszaigényelni az általa megfizetett forgalmi adót, tehát annak terhét ténylegesen viseli.

Márpedig az uniós szabályok szerint - érvelt a magyar fél - a nem visszaigényelhető áfa viselésére már nyújtható támogatás - tette hozzá a beszámoló.

Az EB szerint viszont az áfa megfizetése az adót tartalmazó díjak formájában végső soron az autópályák használóira hárul, így a beruházás során felmerült forgalmi adóból eredő költségek igenis visszaigényelhetőek, függetlenül attól, hogy hazánkban az autópályák építtetője és üzemeltetője nem ugyanaz a cég. A EB ezért úgy döntött, az így felmerült áfa viselésére nem nyújtható uniós támogatás.

A másik eset, amelyet napirendre tűzött az uniós bíróság egy vasút fejlesztési projekthez - a Budapest-Boba vasútvonal átépítéséhez - kapcsolódik. Az alaphelyezt ennél a beruházásnál is az előbbivel azonos. Ezért várhatóan az uniós joghatóság döntése megegyezik majd az M43 -as ügyében hozottal - tette hozzá a lap.

zöldhasú
Hirdetés