Nem az utóbbi években kiemelten sikeres Közgép Zrt-t is tagjai közt tudó konzorcium, hanem a Duna Aszfalt Kft. építheti tovább az M43-as autópályát az országhatárig. A emzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szerint a 23 kilométeres szakaszra a Duna Aszfalt nyújtotta be a legolcsóbb ajánlatot, 46,5 milliárdért vállalják a megépítését.
A Duna Aszfalt Kft. építheti meg az M43-as autópálya Makó és az országhatár közötti 23,1 kilométeres szakaszát – tájékoztatta a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. csütörtökön az MTI-t. A sztrádaberuházás kivitelezésére kiírt közbeszerzési eljáráson a legelőnyösebb és legolcsóbb érvényes ajánlatot a Duna Aszfalt Kft. nyújtotta be nettó 46,49 milliárd forintos árral.
A tenderre két pályázó nyújtott be érvényes ajánlatot, a Duna Aszfalt Kft. mellett az EKMS-M43 Konzorcium, amelynek tagjai az Euroaszfalt Kft., Közgép Zrt., Magyar Aszfalt Kft. és Swietelsky Magyarország Kft. A kivitelezői szerződést a Duna Aszfalt Kft.-vel várhatóan szeptember 5-én kötik meg. A jelenlegi tervek szerint az országhatárig érő autópályát 2014 szeptemberében adhatják át a forgalomnak.
A térséget kedvezőtlen altalajviszonyok jellemzik, már a korábbi szakasz építése során is komoly problémát jelentett a nagy mennyiségű csapadék okozta belvíz. A töltéstestbe ezért 23,1 kilométer hosszon hozzávetőlegesen 2,5 millió köbméter töltésanyagot kell beszállítani, ami nagyban befolyásolja a kivitelezői árat is.
Az új gyorsforgalmi út kétszer két sávos autópálya-keresztmetszettel, burkolt leállósávval csatlakozik az M43 Szeged és Makó közötti szakaszához. A szakaszon három csomópont épül: a 4415-es, a 4425-ös jelű és 4451-es jelű utak keresztezésénél. Az M43 gyorsforgalmi út új nyomvonala a Hódmezővásárhely–Makó vasútvonalat és a Mezőhegyes–Újszeged vasútvonalat keresztezi, itt a vasúti felüljáróval oldják meg az átvezetést. Az új útszakaszon két pihenő is létesül, egy egyszerű a Krak-érnél, illetve egy egyoldali komplex autópálya-pihenő Kövegynél.
A beruházás befejeztével az autósok lényegesen gyorsabban és biztonságosabban, gyorsforgalmi úton érhetik el a magyar-román határt. A térség forgalmi helyzete javul, az országhatárra tartó és az onnan érkező jelentős nehézgépjármű-forgalom is erre az útszakaszra terelődik. A fejlesztés az Új Széchenyi Terv részeként az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg – áll a NIF Zrt. közleményében.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.