Gazdaság Máriás Leonárd 2012. június. 04. 06:30

Kettős játékot játszik a kormány a minimálbérrel

Komoly önellentmondásra utal, hogy miközben Orbán Viktor többször kiáll a minimálbér további emelése mellett, a Nemzetgazdasági Minisztérium már a pályakezdők bérminimumának csökkentését tervezi. A miniszterelnök ráadásul egy járulékcsökkentést is bevetne a készülő, radikális intézkedésekből összeállított gazdasági intézkedéscsomagban. A két tervnek azonban a jelenlegi költségvetési helyzetben nincs sok realitása, és egyelőre a kormányfő által emlegetett "további emelés" reálértéken még a minimálbér csökkenését is jelentheti.

Kétértelmű játékba kezdett a kormány a minimálbérrel: a gazdasági konzultációt hirdető plakátokon azt üzeni, „tovább kell emelni a minimálbért”, a miniszterelnök pedig ezt erősítve egy héten belül a rádióban, a televízióban és egy konferencián is kiállt a kötelező bérminimum emelése mellett.

Eközben a Nemzetgazdasági Minisztérium éppen hogy csökkentené a pályakezdők minimálbérét azzal az érvvel, hogy a több európai országban is meghonosított rendszerrel sikerült javítani a fiatalok foglalkoztatását. Ebből úgy tűnik, a kormány – az idei drasztikus, 18 százalékos minimálbéremeléssel szemben – ezúttal nem hagyja figyelmen kívül a foglalkoztatáspolitikai szakértők és üzleti szereplők által sokat emlegetett összefüggést: az alacsonyabb bérminumum jó eséllyel növeli a foglalkoztatottak számát, a magasabb viszont csökkenti, mert drágább a munkáltatóknak.

Mindezt a miniszterelnök is elmondta az MTV-nek adott múlt heti interjújában, ugyanakkor mégis kiáll az emelés mellett, álláspontja mellett nagyjából egyetlen érvet hozva fel eddig, miszerint nincs tudomása „olyan európai uniós országról, ahol a minimálbér alacsonyabb lenne, mint Magyarországon”.

Alacsony-e a magyar minimálbér?

Rákeresve az európa uniós minimálbérekre viszonylag gyorsan kiderül, a miniszterelnök tévedett: több olyan ország is van, ahol alacsonyabb a minimálbér, mint Magyarországon. Az Eurostat év eleji adatai szerint Magyarországon 296 euró a minimálbér (ez a 93 ezer forintos kötelező bérminimum 314 forint körüli euróárfolyamon számolva, ami mostanában inkább 310 euróra jön ki). Ennél azonban több helyen is jóval alacsonyabb a legkisebb kötelező bér, például a balti államokban, Romániában és Bulgáriában.

Európai minimálbérek 2012-ben (Nagyobb méretért kattintson)
Eurostat

A visegrádi országok minimálbére viszont a miénknél valamivel magasabb: Szlovákiában mintegy 10, Csehországban 5, Lengyelországban 14 százalékkal. Magyarország tehát a minimálbér szintjét tekintve lemarad ezektől az országoktól (mint ahogyan például az egy főre jutó GDP-jét tekintve is lemarad tőlük), a munkáltatók bérköltségeiben azonban megelőzi őket. Ugyanis az adóék (a munkabért terhelő adó- és járulékteher) Magyarországon kiemelkedően magas, Európa élvonalába tartozik.

Emiatt a minimálbér emelése a nemzetközi versenyképességünk felől nézve akkor „nem jelentene gondot”, ha közben a munkáltatói járulékok ugyanolyan mértékben csökkennének, mint a minimálbér nő – véli Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője.

Sokba kerül a járulékcsökkentés

Orbán Viktor azonban a minimálbér emelésével párhuzamosan csökkentené a társadalombiztosítási járulékokat is, vagyis az idén életbe lépett adótörvényváltozások pontos szóhasználatával a 27 százalékos szociális hozzájárulási adót, amit a munkáltatók dolgozóik bruttó bére után fizetnek. A Takarékbank elemzője szerint a minimálbéremeléssel és a járulékcsökkentéssel a kormány azt szeretné elérni, hogy az alacsony keresetűek zsebében több pénz maradjon, de közben a munkáltatók költségei ne nőjenek.

Azt egyelőre nem tudni, hogy a miniszterelnök konkrétan mekkora járulékcsökkentésre gondol, de a terveket „radikális intézkedésekként” írta le interjúiban. Mielőtt azonban az új gazdasági intézkedéscsomaggal előállna a kormány, megvárja a nemzeti konzultációs válaszokat, a görög választásokat és a június 22-i brüsszeli döntést a Magyarországnak járó kohéziós támogatások felfüggesztésének feloldásáról.

APEH

Ahhoz, hogy versenyképesek legyünk és elérjük a környező országok járulékszintjét, 3-5 százalékot kellene csökkenteni. De egy jelentősebbnek mondható, 5 százalékpontos járulékcsökkentés körülbelül 300 milliárd forintos bevételkieséssel járna, és ehhez hozzáadódnának még azok a minimálbéremelés miatt keletkező többletkiadások, többek között meg kellene emelni a gyermekgondozási támogatást vagy a rehabilitációs jutattást is.

Abban több, a hvg.hu által megkérdezett elemző is egyetértett, hogy egy jelentős minimálbéremelés és járulékcsökkentés még sokáig nem reális opció a költségvetés helyzete és az európai adósságválság miatt. Idén és jövőre ugyanis közel 2 ezer millárd forintos megszorítást kell végrehajtania a kormánynak, és nem teheti meg, hogy újabb lyukat üssön a költségvetésen. Jövőre 2,2 százalékos GDP-arányos hiánycélt kell teljesítenünk, Brüsszel pedig eddig 2,7 százalékos teljesülést lát ebből, vagyis még legalább 150 milliárd forinttal rosszabbul áll a büdzsé, mint az unió elvárná. Nem is beszélve a tervezett kiigazító lépések esetleges felpuhulásáról vagy meghiúsulásáról, ami könnyen megtörténhet, ha a kormánynak nem sikerül időre bevezetnie például a jelentős költségvetési bevétellel kecsegtető eleketronikus útdíjat, vagy nem tudja tovább csökkenteni a gyógyszerkassza kiadásait. Érdemes megjegyezni, a kormány a 20-30 milliárd forintos többletbevétel miatt idén megemelte a munkavállalók egészségbiztosítási járulékát.

Mire van mozgástér?

A Takarékbank elemzője szerint ahhoz, hogy a régiós átlagra csökkentsük a járulékszintet, cserébe csökkenteni kellene az állami kiadásokat, például le lehetne faragni a nyugdíjakból. Más vélemények szerint egy 3 százalékpontos járulékcsökkentés legfeljebb úgy lenne végrehajtható jövőre, ha a jelenleg bérkompenzációra félretett 180 milliárd forintos költségvetési keretet erre fordítaná a kormány.

Egy ennek megfelelő minimálbéremelés azonban azt jelentené, hogy jóval kevesebbel nőne a bérminimum, mint az infláció (a konvergenciaprogram szerint 2013-ra a kormány 4,2 százalékos pénzromlásra számít), vagyis reálértéken a minimálbér csökkenne. Igaz, annak, ami mellett a miniszterelnök eddig kiállt, hogy tovább kell emelni a minimálbért, egy ekkora nominális emelés is megfelelne.

Amennyiben a kormány csak ennyit emelne, akkor megfelelne az OECD februári tanácsainak, mely szerint az idei jelentős emelés után biztosítani kellene, hogy a minimálbéremelés ne haladja meg az infláció mértékét. Azt egyébként, hogy a kormány időnként hallgat az OECD-re, az is mutatja, hogy a szervezet februárban a minimálbér differenciálását javasolta, aminek egyik eleme lehet a pályakezdők minimálbérének csökkentése. (Ez a leggyakoribb differenciálás az EU27-ben) Az OECD 2005-ben egyébként már a minimálbér terület alapú differenciálását is javasolta – ezt az eszközt Európában eddig nem igazán alkalmazták. Ott szokott szóba kerülni, ahol a bérek és az árszínvonalak területileg jelentősen szóródnak. Az OECD szerint a bérek és a szociális segélyek terület alapú differenciálása Magyarországon segíthetné az elmaradott régiók felzárkózását és a földrajzi mobilitás növekedését, mint ahogy arra a Budapest Intézet egyik 2009-es tanulmánya is rámutatott.

Előszeretettel emelnek

A tervezett emelés mértékét illetően óvatos jósolgatásra int, hogy a kormány idén is meglépett már egy drasztikus minimálbéremelést, hogy kompenzálja az adóváltozások negatív hatásait az alacsony keresetűeknél. A másik óvatosságra intő érv, hogy az Orbán-kormány nemcsak most, de a kétezres évek elején is előszeretettel nyúlt a radikális minimálbéremelés eszközéhez.

Ennek egyes szakértők szerint az a pozitív hatása, hogy az alacsony keresetűeknek jobban megéri dolgozni, például segély vagy közmunka helyett. Csakhogy a 2001–2002. évi minimálbér-emelések utólagos hatásvizsgálatai szerint a munkakínálat emelkedésére nem volt érdemi hatása, a munkaintenzív ágazatokban viszont egyértelműen csökkentette a foglalkoztatást – írja Köllő János a Budapest Intézet és az MTA Közgazdaságtudományi Intézet A foglalkoztatáspolitika két évtizede című tanulmánykötetében. Vagyis az akkori minimálbéremelés rövidlátó és káros intézkedésnek bizonyult, mint ahhoz a foglalkoztatáspolitika elmúlt két évtizedében már hozzászokhattunk.

Emellett az is klasszikus érv a minimálbéremelés mellett, hogy sokak szerint fehérítő hatása lehet. Magyar sajátosság ugyanis, hogy a cégek minimálbérre jelentik be a dolgozóikat, az afeletti jövedelmeiket pedig feketén fizetik ki. Emiatt a magasabb minimálbérszint növeli a cégek járulékfizetési mértékét. A Magyar Nemzeti Bank egy 2007-es tanulmányában azt találta, hogy körülbelül 300 ezerrel több minimálbéren bejelentett munkavállaló lehet, mint arra a bérek eloszlása alapján számítani lehetne. Erre azonban többek szerint nem megfelelő megoldás a minimálbéremelés, ugyanis a problémát inkább az adóellenőrzés szigorításával és a béreltitkolásra ösztönző szabályok alakításával kellene megoldani.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Ballai Vince 2024. december. 23. 17:30

150 millió légy egy csapásra – indul az első hazai lárvagyár, amelyről Áder János is szuperlatívuszokban beszél

Euró tízmillókból épült fel Magyarország első lárvafarmja, ahol légylárvák milliárdjainak segítségével állítanak elő prémium minőségű fehérjét szerves melléktermékekből. Ki fogja felvásárolni tonnaszám a lárvákat? Mitől fenntarthatóbb a rovarfehérje a hagyományosnál? Mit keres egy híresen rovarfób ország exállamfője a lárvagyár átadóján? Egyáltalán, hogyan hizlalják a takarmánylárvát? Ez a gyáravatás más volt, mint a többi.