Gazdaság Bogár Zsolt 2012. április. 11. 18:38

Budapest by Bus: megcsináljuk okosba

Újabb társaság kínálna emeletes buszos városnézést a terepet uraló hazai szereplők mellett, a Budapesti Közlekedési Központ pedig szigorúbban szabályozná e cégek működését. A főváros marketingcége közben a Budapest Kártya vásárlóinak is biztosítaná ezt a szolgáltatást – a beszállító kiválasztására kiírt közbeszerzési felhívás viszont mintha a piac egyik játékosára lenne szabva.

Egyre tarkább a városkép a különböző menetrend szerint közlekedő, panorámás, emeletes vagy nyitott tetejű buszokból: a hírek szerint a sárgák, a pirosak, a zöldek és rózsaszínek mellé (melyek döntően a két legnagyobb, hazai tulajdonú szolgáltatóhoz kötődnek) most újabb színek jöhetnek.

Már áprilisban piacra lépne London legnagyobb városnéző buszos szolgáltatója, amely az arab világban és Las Vegas-ban is jelen van. De a Big Bus Tours bordó buszai egyelőre csak üresen köröznek a városban, mert információink szerint „gondok támadtak” egyes engedélyekkel.

A szolgáltatók buszai "hop on hop off" rendszerben közlekednek: ez a mai tömegturizmus talán legnépszerűbb találmánya. A vendégek egyetlen jeggyel a megváltást követő 24 órában bármelyik megállóban le- és felszállhatnak a meghatározott útvonalon óránként induló járatokra. A buszon tucatnál több nyelven van konzerv idegenvezetés. De a jeggyel nemcsak ez a városnézés jár, hanem minimum egy órás grátisz hajóút is a Dunán.

Cititour-busz az Andrássy úton
hvg.hu

A piac két legnagyobb szereplője, a Cititour és a Program Centrum között késhegyre menő verseny zajlik. Nemcsak az árat vagy az egységcsomagban nyújtott szolgáltatást tekintve, melybe hol ingyen vacsora, hol kedvezményekre jogosító kuponfüzet is beletartozik. Idegenvezetők elbeszéléséből az is tudható, hogy a cégek kitelepülő hoszteszei szinte összeverekednek a külföldi kuncsaftokon, a szakma hírlevele, a Turizmus Panoráma Bulletinben pedig visszatérő hír, hogy a két társaság közötti valamelyik peres eljárás épp mely szakaszába ért.

Korlátok nélkül

A "hop on hop off"-tevékenység a fővárosban a létezése óta nincs igazán szabályozva. A buszok a BKV megállóit használják, gyakran feltartva a helyi közlekedést, és a parkolásuk sincs minden esetben megoldva. „A városnéző buszok esztétikuma, műszaki állapota, a járművek motorjának környezetvédelmi besorolása aligha nevezhető kielégítőnek, miközben járati engedélyt szigorú ellenőrzés hiányában viszonylag egyszerű szerezni” – mondta a hvg.hu-nak Somodi László, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) stratégiai, fejlesztési és beruházási igazgatója. Ugyanígy nincs rendesen szabályozva, hogyan lehet közterületen ügyfeleket toborozni. A viszonylagos nagy szabadsággal szemben ezektől a cégektől se a főváros, se a BKV nem jut érdemi bevételhez, a megállóhelyek pár tízezer forintos használati díját vagy a kitelepült hoszteszek helyfoglalási díját leszámítva.

Ezen a helyzeten változtatna most a BKK, amely koncepciót dolgozott ki a városnéző buszok közlekedésének szervezésére, amit a napokban bocsátott szakmai vitára. Mint megtudtuk, a legnagyobb ellenállás a buszok környezeti előírásaival kapcsolatos: a BKK már jövőre bevezetné, hogy csak Euro-3-as motorral felszerelt buszok közlekedhetnének a városban, egy évvel később pedig még ennél is környezetkímélőbb Euro-4-esekkel lehetne csak szolgáltatni. Egy ilyen gyors átállásra azonban egyik flotta sincs felkészülve.

Ha körbenézünk, a buszok között van a 80-as évek hajnalán gyártott, a célra pár millióért átalakított darab. A lerobbant járművek motorcseréje helyett csak új vagy újszerű autóbuszok vásárlása jöhetne szóba. Ezért a „lobbi”, amely 2010-ben már sikerrel blokkolt egy hasonló elképzelést, nemcsak a szabályozás bevezetésének átmeneti elhalasztását követeli. Hanem sokkal inkább azt, hogy a fővárosnál beérjék a károsanyag-kibocsátás csökkentésével, amihez elég lenne a kipufogóhoz szűrőket felszerelni.

Jogalkotási háttér

A BKK-t egy február 29-i fővárosi önkormányzati rendelet jelölte ki arra, hogy tegyen javaslatot „az autóbusszal végzett, különcélú menetrend szerinti szolgáltatókra” vonatkozó szabályozásra. A rendelet a személyszállításról szóló törvény tavaly év végi módosítására támaszkodik: ez utóbbi felhatalmazza az önkormányzatokat, hogy milyen szempontokra vonatkozóan támaszthat feltételeket az autóbuszok járati engedélyének kiadásakor. Eszerint előírásokat fogalmazhat meg a környezet és a lakosság egészségének védelmével, az utasforgalom biztonságos és magas színvonalon történő ellátásával kapcsolatban „az autóbusz környezetvédelmi besorolására, külső megjelenésére, műszaki felszereltségére, a település közútjain történő közlekedésére, a menetrend szerinti közszolgáltatás céljára kialakított megállóhelyek igénybevételére” vonatkozóan.

A BKK egyébként azt tervezi, hogy beszáll az üzletbe. Somodi László szerint ez két lépcsőben történhetne: először szigorúbb szabályok közé terelnék a tevékenységet, majd néhány év múlva fontolóra vennék a tevékenység koncesszióba adását. Utóbbi azt jelentené, hogy a BKK – akárcsak a Budapest Airport a ferihegyi taxisdrosztokra – megversenyeztetné a cégeket, és a legjobb ajánlatot benyújtó és legtöbbet fizető cég egyedüliként nyerne jogot a szolgáltatásra. A BKK által szervezett, múlt csütörtöki megbeszélésen információink szerint volt is olyan szolgáltató, amely ez utóbbit lelkesen támogatta volna.

Turisztikai minimum és közbeszerzés

Mint írtuk, több vállalkozás is szívesen elindulna a hop on hop off-piacon. Van köztük olyan, amely akár több éves veszteséges működést is hajlandó finanszírozni, a buszai pedig sokkal inkább megfelelnek a környezet- és városképvédelmi követelményeknek, mint a jelenlegi szolgáltatók járművei. A piacra lépésüket azonban befolyásolhatja, hogy a főváros marketingcége, a BTDM Nonprofit Kft. nettó 200 millió forint becsült értékben „hop on hop off” szolgáltatást készül vásárolni a 2012/2013-as turisztikai szezonra, amely valamekkora részt biztosan kiszakít a piacból. A közbeszerzési felhívás március 26-án jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben. A városnézést a két napra érvényes turistakártyával, a Budapest Kártyával vehetnék igénybe az idelátogatók, más szolgáltatásokkal együtt.

Molnár József, a marketingcég ügyvezetője a hvg.hu-nak elmondta, hogy a közbeszerzési felhívás azt a turisztikai szakmai minimumot próbálta körülírni, amely konkretizálja, hogy mit kell tartalmaznia a pályázó szolgáltatási csomagjának és milyen referenciával kell rendelkeznie. A kiírás minimum öt darab, egységes arculatú emeletes busz rendelkezésre állását, valamint minimum egy dunai hajóút biztosítását várja el. A járművek károsanyag-kibocsátásával kapcsolatban viszont semmilyen feltételt nem támaszt, tekintettel arra, hogy a Fővárosi Önkormányzatnak nincsen olyan rendelete, amely a kérdést szabályozná. Molnár József a kérdésünkre közölte: a BTDM közbeszerzése csak az átmeneti időre vonatkozik, és nem ütközik a BKK törekvéseivel, mely 2013-tól léphetne legkorábban hatályba. Az ajánlat szerinti viteldíj összege nettó 4500 forint: az ügyvezető elmondása szerint megnézték a cégek jövő évi árait, és annak nettó értékét vették alapul. Reményei szerint azonban lesz verseny, és ennél kevesebbre jön majd ki az egységnyi viteldíj.

Big Bus: még üresen kanyarog
hvg.hu

Ennél azonban kicsit bonyolultabb a helyzet: az ajánlattételi felhívás eleve 1+1 évre szól. Esetleges új versenyzők azért nem rúghatnak labdába, mert a felhívás előírja, hogy a pályázónak csak a "hop on hop off"-üzletágból az utolsó három évben összesen legalább 200 millió forint árbevétellel kell rendelkeznie. Ilyen igazolást pedig egy újonnan piacra lépő nyilván nem képes felmutatni. Emeletes buszokról mint a fővároshoz köthető arculati elemről eddig nem szólt városszervezési stratégia, most mégis a felhívás része. Márpedig a két nagy piaci szereplő közül csak az egyik dolgozik emeletes buszokkal, a másik döntően szimpla panorámabuszokkal fuvaroz.

Ezen kívül az előbbi kínálja a túráját 4500 forintért: igaz, nem nettóban, hanem bruttóban. (A másik cég drágább, de cserében több pluszszolgáltatást kínál csomagban.) Azt pedig mindenki csak találgatja, hogy miért került olyan kitétel a felhívásba, hogy a szolgáltatónak minimum 100 hotellel kell szerződésben állnia – hacsak amiatt nem, hogy a pályázati feltételeket nehezítsék. Információink szerint, ha van is olyan cég, amely ennek az utóbbi feltételnek eleget tesz, az ügyfelek nagy része ennél jóval kevesebb hotelből érkezik. A versenypálya tehát némileg lejthet: azt azonban nem sikerült megtudnunk, hogy tervez-e valamelyik fél jogorvoslatot. A közbeszerzési felhívás értelmében május végén kötne szerződést a BTDM.

Budapest Kártya

A Budapest Kártya egy 48 és 72 órára érvényes turistabérlet, amely több mint százötven különböző kedvezményt kínál a fővárosba érkezőknek (ingyenes tömegközlekedés, két ingyenes gyalogos városnéző túra Pesten és Budán, fürdő- és múzeumbelépők, éttermi és egyéb vásárlói kedvezmények). „Tavaly 60 ezer kártya fogyott, 15 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban” – mondta a hvg.hu-nak Molnár József, aki szerint ennek alapvetően két oka volt. „Egyrészt egy piaci szolgáltatónak olcsóbban adta a két- és háromnapos utazási jogosultságot a fővárosi tulajdonban lévő BKV, mint nekünk, egy másik fővárosi cégnek. Másrészt mi nem vagyunk képesek arra, hogy a szállodai portásokat közvetlenül érdekeltté tegyük a kártya terjesztésében, míg egy piaci cég ezt is könnyebben meg tudja oldani.” Molnár a hop on hop off-városnézés megvásárlásától a Budapest Kártya forgalmának helyrebillenését, illetve a korábbi eladási adatok meghaladását várja.

zöldhasú
Hirdetés