Az év elején egyedül indult, és március végén győzött is a svájci Stadler Bussnang AG a 65,6 százalékban magyar állami tulajdonú Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) által négy motorvonatra kiírt, hatmilliárd forintos pályázaton.
Egyetlen pályázóként nyerte el a Stadler a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. négy motorvonatra kiírt hatmilliárd forintos közbeszerzését. A svájci cég ezzel közelebb kerülhet a MÁV elmaradt konszolidációja miatt tavaly ősz óta halogatott 200 milliárd forintos motorvonattenderéhez is.
A hvg.hu információi szerint holnap aláírandó szállítási szerződés jelentősebb kompromisszum eredménye. A motorvonatosításáról még 2009-ben döntött a GYSEV. Az eredeti műszaki feltételfüzet – az azóta leváltott vezérigazgató, jelenleg a bécsi fióktelepet vezető Székely Csaba ellenjegyzésével – még olyan motorvonatokról szólt, amelyek képesek átjárni a határon: „a villamos motorvonat projekt a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vonalszakasz személyvonati kiszolgálását kívánja megvalósítani, azzal a kiegészítéssel, hogy a járműveknek ausztriai közlekedésre is alkalmasnak kell lenniük.”
A most hatmilliárd forintért beszerzett Flirtök azonban erre nem jók.
Iparági berkekből származó információink szerint a magyar fél által preferált tender megosztotta a GYSEV vezetését, az osztrák tulajdonos csak úgy állt kötélnek, hogy az árfolyamkockázatot a magyar partner viseli. A Magyarországon egyre erősebb pozíciót betöltő Stadler ugyanis ragaszkodott hozzá, hogy a szerelvények vételárát svájci frankban törlessze a megrendelő.
A MÁV múlt heti közleménye szerint – a 2005-ös Flirt-gate néven ismertté vált és vitatott – beszerzésük óta a Stadler motorvonatai hétmilliárdot spóroltak az államvasutaknak. A svájci portékák megítélése azonban nem ennyire egyértelmű Európában. Februárban a norvég vasúttársaság által megrendelt 50 motorvonat egyike siklott ki, 200 méter hosszúságban megrongálva a pályát, leszakítva a felsővezetéket is. Finnországban pedig márciusban tucatnyi Flirtöt vontak ki a forgalomból olyan rövidzárlatok miatt, amelyek miatt menetközben füsttel teltek meg a szerelvények, az utasok pedig pánikszerűen kiugráltak.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.