Nem tetszik a fideszes polgármestereknek a kormány jövő évi adócsomagja, mert magas ingatlanadó kivetésére ösztönözné őket. A jövő évi adótörvényhez benyújtott módosító alapján azt is bírálják, hogy értékalapúvá tenné a kormány ezt a helyi adónemet.
Nem tetszik a Fidesz legbefolyásosabb polgármestereinek a kormány jövő évi adócsomagja, melyben arra ösztönözné az önkormányzatokat, hogy az eddiginél magasabb építmény- és telekadókat vessenek ki - olvasható ki abból a 2012-es adócsomaghoz benyújtott módosító javaslatból, melyet többek között Kósa Lajos, Cser-Palkovics András, Borkai Zsolt és Láng Zsolt jegyez.
Mint a hvg.hu megírta, valószínűleg nem kerülhetik el a helyhatóságok, hogy jelentősen emeljék a helyi építmény- és telekadót, ha az önkormányzati rendszer átalakítása miatt a bevételeik jelentősen szűkülnek. A kormány az adótörvények megváltoztatásával anélkül ágyazott meg ennek, hogy központilag kellene kivetni ingatlanadót. Így az adónemmel kapcsolatos összes politikai és adminisztrációs nyűgöt is lepasszolják a településeknek, akik sokszorosát szedhetnék be annak, mint amit a Bajnai-kormány kivetett.
Nem kell a magas adó
A fideszes polgármesterek úgy módosítanák a törvénytervezetet, hogy visszaállítanák a hasznos alapterület alapján kivetett építmény- és telekadó esetében a tételes adómérték-maximumokat. Mindezt azzal indokolják, hogy már a jelenlegi törvény alapján is „magas adók szabhatóak ki, ennek további emelése alapos átgondolást igényel”. Mint rámutatnak, az október közepén benyújtott adótörvény-javaslatban a kormány egy fogalmi változtatással az eddiginél sokkal nagyobb építmény- és telekadó beszedését tenné lehetővé azoknak az önkormányzatoknak, amelyek növelni akarják a bevételeiket, „ha ezt a helyben lakók, vagy az önkormányzat területén működő vállalkozók elfogadják” – írják a fideszes polgármesterek.
Ezt javasolja Matolcsy adócsomagja |
A helyi adókról szóló törvény módosítása a telekadóztatásban és az építményadóztatásban bővíti az önkormányzatok adóhatókörét, az indoklás szerint „elvi lehetőséget teremtve az önkormányzatok számára a forrásbővítésre”.
A helyi adókról szóló törvény eddig az illetéktörvény alapján megállapított forgalmi érték ötven százalékában ("korrigált érték") jelölte meg az adóalapot, az adóplafon pedig ennek 3,6 – korábban 3 – százaléka volt. A törvényjavaslat hatályon kívül helyezné a korrigált értéket, a teljes forgalmi érték lenne az adó alapja, és annak 3 százaléka az adómaximum. |
A magasabb önkormányzati adóbevételt a módosító indoklása szerint elsősorban azzal tenné lehetővé a kormány, hogy az eddigi korrigált forgalmi érték helyett a forgalmi értéket tenné az adó alapjává, ami az adóalap megduplázását jelentené. Eközben az adó mértékét csak kis mértékben, mindössze 0,6 százalékkal csökkenti az adócsomag, ezt is csak az építmények esetében.
Nem kell az értékhatár
Nem tetszik a fidesz erős polgármestereinek az sem, hogy a kormány forgalmi értékhez kötné az építmény- és telekadó maximumát. Ezért azt javasolják, hogy az önkormányzatoknak ne kelljen egyenként vizsgálniuk az ingatlanok forgalmi értékét, hanem változatlanul a hasznos alapterület után állapíthassák meg az adókat. Úgy vélik ugyanis, hogy a kiszabható adó mértékét szerencsésebb nem forgalmi értékhez kötni, hanem tételes összegben (forint/év/négyzetméterben) érdemes meghatározni. A hatályos törvény alapján az építményadó mértékének felső határa 2012-re 1658 forint/év/négyzetméter, a telekadó esetében 301 forint/év/négyzetméter, ami a módosító benyújtói szerint elegendő mozgásteret enged az önkormányzatoknak az adó kivetésére.
A polgármesterek azért tartanak attól, hogy a kormány értékhatárhoz kötné az ingatlanadót, mert szerintük túl sok jogorvoslati ügyben kellene eljárni az adóhatóságoknak, illetve túl sok adminisztárciós terhet jelentene az önkormányzatoknak a forgalmi érték megállapítása és a hozzá tartozó bizonyítási teher.
Visszalépne a kormány
A polgármesterek szerint az adócsomag ráadásul visszalépés az eddigi szabályozáshoz képest, amely jóval nagyobb teret biztosított az önkormányzatoknak eltérő építményadók és telekadók kialakítására. Általában úgy differenciáltak az önkormányzatok, hogy olyan adótárgyakat terheltek magasabb adókkal, amiknek a tulajdonosai ezt gond és vita nélkül meg tudták fizetni, így nem kellett a lakosságot emelt összegű helyi adókkal sújtani – írják a módosító benyújtói.
A módosításban Kósáék az önkormányzatoknak a meglévőnél is nagyobb lehetőséget adnának - törvényi megkötés nélküli, saját döntés és belátás szerint történő - differenciálásra. Eszerint nem csak övezet és épületfajta, valamint nyitvatartási idő alapján vethetnének ki különböző építményadót az önkormányzatok, hanem tetszőleges módon, például használat, hasznos alapterület, illetőleg ezek kombinációja alapján is (például egy üzletként vagy irodaként nyilvántartott, de játékterem, kaszinó céljára használt épületet, nem az üzletekre vagy irodákra megszabott általános mértékkel, hanem eltérő, emelt adóval lehetne - továbbra is – terhelni).
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.