2011. szeptember. 07. 10:13 hvg.hu Utolsó frissítés: 2011. szeptember. 22. 17:14 Gazdaság

Az MNB tízpontos javaslatcsomaggal segítené a hiteleseket

Simor András jegybankelnökkel találkozott szerdán Matolcsy György gazdasági miniszter; a jegybank elnöke – az MNB közleménye szerint – ismertette a kormánynak készített, tíz pontból álló javaslatcsomagot, amellyel enyhíthetők volnának a hitelesek terhei.

Matolcsy György nemzetgazdasági miniszterrel találkozott szerdán Simor András, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnöke. Az egyeztetést hétfőn javasolta Simor András, amire Orbán Viktor kormányfő jelölte ki a gazdasági minisztert tárgyalópartnernek. Az MNB közleménye szerint az egyeztetés során Simor András ismertette aza jegybank tízpontos javaslatcsomagját, amely véleményük szerint segít biztosítani a hosszú távú pénzügyi stabilitást, a hitelesek terheit pedig fokozatosan és érdemben csökkenti. A javaslatokat a közlemény nem hozta nyilvánosságra.

Simor – áll a közleményben – felhívta a gazdasági miniszter figyelmét arra, hogy az MNB olyan megoldások kidolgozását támogatja, amely segíti az arra rászorulókat, de a fizetőképes adósokat nem sodorja a nemfizetés irányába. Az MNB egyetért azzal, hogy a problémára a bankokkal közösen kell megoldást találni, a bankok tehervállalása nem veszélyeztetheti a pénzügyi rendszer hosszú távú stabilitását és működőképességét, amely a hazai gazdaság fenntartható fejlődésének egyik alappillére. A jegybank közleménye kitér arra is, hogy Stabilitási jelentéseiben 2001 óta folyamatosan felhívta a figyelmet a devizahitelezés kockázataira, és javaslatokat tett a kockázatok kezelésének módjaira. A Wikileaks által nyilvánosságra hozott amerikai nagykövetségi táviratok szerint ugyanakkor Simor András 2008-ban még a devizaadósok megmentése ellen foglalt álllást.

A nemzetgazdasági minisztérium közleménye szerint a tárgyaló felek – kiegészülve Kármán András pénzügyekért felelős államtitkárral, az Otthonvédelmi Monitoring Bizottság vezetőjével – áttekintették a világgazdasági helyzetet és a hazai folyamatokat meghatározó makrogazdasági tényezőket és kitértek a pénzügyi rendszer stabilitását érintő kérdésekre, illetve a lakossági hiteladósok, és ezen belül a devizahitelesek helyzetére is.

A jegybank korábbi javaslata

Sem a jegybank, sem a gazdasági tárca közleménye nem részletezi a javaslatokat, de az MNB korábbi állásfoglalásaiban már sugalmazott intézkedéseket. A Magyar Nemzeti Bank tavaly már letett a kormány asztalára egy javaslatcsomagot, de végül nem lett belőle törvény (helyette a Kósa-Rogán-féle nyolcpontos csomagot fogadta el a parlament, ami az MNB javaslatához képest inkább a bankoknak kedvező változtatásokat hozott).

Egy 2010 augusztusában a miniszternek és Szász Károly PSZÁF-elnöknek írt levelében a jegybank azt írja, hogy a legfontosabbnak a lakossági kamatozások átláthatóbbá tételét látják. A jegybank kifogásolta azt a magyar bankszektorban egyeduralkodó gyakorlatot, melynek során a bankok 3-12 hónapos kamatperiódusonként önkényesen, az ügyfél számára nem kiszámítható  módon határozzák  meg a következő időszak ügyleti kamatát. Ez nemzetközi összehasonlításban magas marzsokat tett lehetővé a bankoknak.

Az MNB ezért azt akarta elérni, hogy a bankok csak olyan hitelt kínálhassanak a jövőben, amely referenciakamathoz kötött és rögzített a felára, vagy hosszabb (több éves) kamatperiódusra rögzített kamatozású. Ez a javaslat jobban megkötné a bankok kezét (korlátozná az egyoldalú szerződésmódosítást), az ügyfelek pedig transzparensebben és könnyebben ki tudnák választani az olcsóbb hiteleket. Nem mellékes az sem,  hogy ezzel csökkenteni lehetne a lakosság kamatkockázatát és így a további hitelbedőlések esélyét is.

A jegybank javaslatainak megvalósulásával az MNB szerint élesebbé válna a bankok közötti árverseny, fejlődne a bankpiac, hiszen teljesen összehasonlíthatóvá válnának a hitelek. Ez a jegybank szerint a növekvő hitelkibocsátáson keresztül a gazdaságnak is segítene. Az MNB azt is javasolta, hogy a bankok a futamidő alatt rendszeresen felszámított kezelési költséget építsék be a kamatba.

Miért nincs referenciakamatozás Magyarországon?

Magyarországon sokáig nem volt jelen az átláthatóbb referenciakamatozású vagy fix kamatozású hitel; a visegrádi országokban a bankok közötti verseny és a szabályozás kikényszerítette az ilyen termékek elterjedését. Mára megjelent ez a hiteltípus Magyarországon is, az alapvető probléma ugyanakkor megoldatlan maradt, mert a bankok még ezeknél a hiteleknél is szabadon módosíthatják a referenciakamat feletti felárat.

 

A magyar bankok közötti éles verseny beindulását elsősorban a bankszektor torz szerkezete fékezte – állapította meg az úgynevezett bankbizottság 2006-ban. A piac torzulását az OTP túlsúlya okozza, aminek következménye, hogy a többi bank nagyjából mindig ahhoz igazodik, amit az OTP tesz. Ez a piacvezető OTP számára biztosítja a magas nyereség fenntartását a lassan csökkenő piaci részesedés mellett is. Versenytársai számára pedig olyan magas nyereséget engedett, amely képes volt fedezni nagy költséggel járó terjeszkedésüket. A korlátozott verseny következtében a banki szolgáltatások ára jóval magasabb, mint egy egészségesebb piacon lenne, és ezt a többletköltséget a hazai bankok ügyfelei fizetik meg – fejtette ki a jelentés.

 

A piac megmerevedése fékezi azoknak a szabályoknak a megjelenését, melyek az ügyfelek védelmét segítenék. Mindehhez persze hozzá kell tenni azt is, hogy a magyar lakosság pénzügyi kultúrája több kutatás szerint is rendkívül alacsony. Valószínűsíthető, hogy a pénzpiacon kínálkozó jobb lehetőségekkel is inkább csak egy kisebbség élne.

Az MNB a fennáló hiteleket is módosította volna

Az MNB tavalyi javaslatcsomagja azt is kezdeményezte, hogy a referenciakamatozásra vonatkozó szabályokat a fennálló hitelállományra is alkalmazza, a kezelési költségre vonatkozó szabályokat viszont csak az új hitelekre. Az előbbi viszont a már pénzügyi zavarba került adósok problémáján is jelentősen enyhítene. Az MNB javaslatának megvalósításához valószínűleg bele kellene nyúlni a már meglévő hitelszerződésekbe. Orbán Viktor kedden egyébként beszélt arról, hogy a kormány és a kormánypártok vizsgálják, törvényhozói oldalról milyen mértékben lehet beavatkozni a bankok és az ügyfelek közötti szerződésekbe.

Az is szerepelt az MNB csomagjában, hogy a kormány zárja ki a törlesztésnél alkalmazott árfolyamrés ügyfelek számára hátrányos szélesítését. Ennek egy változata végül megvalósult: a Kósa-Rogán-féle úgynevezett nyolcpontos mentőcsomag azt írta elő a bankoknak, hogy a bank által alkalmazott középárfolyamon váltsák hiteleseik törlesztőrészletét.

A jegybank a hitelek kamatmarzsának lehetséges mértékét is korlátozta volna, és azt is ajánlotta, hogy a kormány tegye lehetővé a devizahitelek devizában történő törlesztését is. Az MNB tavalyi javaslatai között szerepel még a hitelkiváltást nehezítő jogszabályok korrekciója, annak érdekében, hogy csökkenjen az adósok röghöz kötöttsége. Az MNB akkor azt írta, szükség van kötelező pozitív adóslistára.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Kovács Gábor 2025. január. 02. 17:30

A lebukás idején Mészáros Lőrinc lánya is érdekelt volt exférje "brutális" kartellezésért megbírságolt cégében

Meglehetősen furcsa Mészáros Lőrinc exvejének kartellügye. Amely egyébként Mészáros Ágnes kartellügye is, 2022-ben, a válás előtt még érdekelt volt férje cégében. A szóban forgó közbeszerzést Mészáros Lőrinc érdekeltsége nyerte, a kartellező exvő ajánlata a bírálatig sem jutott. A legfurcsább, hogy az amúgy közbeszerzésbajnok Homlok Zsolt miért pont a válás környékén “buktatta le magát”. Gyanítható, hogy a jogállam kicsavarásával kiosztott NER-büntetésről van szó.