2011. március. 01. 17:23 MTI Utolsó frissítés: 2011. március. 01. 17:15 Gazdaság

Megduplázódhat a tokaji borok eladása az USA-ban

Az elmúlt évben 250 ezer palack borral jelent meg a Tokaj Kereskedőház Zrt. az észak-amerikai piacon.

Megduplázhatja az Egyesült Államokba irányuló exportját az állami tulajdonban lévő Tokaj Kereskedőház Zrt., a cég az amerikai piacon tavaly debütált 3 puttonyos tokaji aszújával - mondta Kiss István, a társaság vezérigazgatója újságíróknak kedden.

Az elmúlt évben 250 ezer palack borral jelent meg a Tokaj Kereskedőház Zrt. az észak-amerikai piacon, annak köszönhetően, hogy szerződést kötöttek a Costco áruházlánccal. Az amerikai üzleti útjáról a napokban visszatért Kiss István elmondta: a borszállítás és az eladás azóta is folyamatos. Ennek eredménye, hogy újabb piacok nyílhatnak meg a tokaji bor előtt az amerikai kontinensen, egy sikeres szerződés esetén a korábbihoz hasonló mennyiségű bor eladására adódhat lehetőség.

A 3 puttonyos tokaji aszút eddig Kaliforniában forgalmazták, ezentúl Texasban és még néhány környező államban is meg lehet majd vásárolni. Bővítik a kínálatot is, aszúeszencia és más borkülönlegességek is kerülnek az áruházak gondoláira. A vezérigazgató szerint azért is örvendetesek az ilyen üzletek, mert a belföldi borpiac folyamatosan szűkül, így az export növelésével tudják egyensúlyban tartani a termelést és a gazdálkodást.

A Tokaj Kereskedőház borai már 24 országban találnak piacra, a cég exportja a pénzügyi-gazdasági válság ellenére dinamikusan nő. Az évente átlagosan értékesített 7 millió palack borból 3 millió jut külpiacra, ebből 2,5 millió a kelet-európai országokba. A kereskedőház több mint kétezer Tokaj-hegyaljai szőlősgazdával áll szerződéses kapcsolatban, az alapanyagot tőlük vásárolja fel.

A Tokaj Kereskedőház Zrt. erősebb piaci pozíciókhoz juthat a válság után, mint előtte volt - vélekedett a cég tulajdonosi jogait gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) február 21-én megtartott ülésén, amelyen áttekintette a cég helyzetét, és elfogadta a társaság 2011. évi üzleti tervét. A testület megállapította: a cég technológiailag és borminőség szempontjából eljutott a modernizációnak arra a fokára, ahol immár nem a mennyiséggel, hanem a minőséggel kereskedik".

A céginformációban található 2009. évi beszámolóban a társaság 3,38 milliárd forint nettó árbevételről és ötmillió forint adózott nyereségről adott számot. Az árbevétel 400 millió forinttal maradt el a 2008. évitől, amikor az adózott nyereség elérte a 71 milliót. A 2,33 milliárd forint jegyzett tőkéjű társaság saját tőkéje 2009 végén 7,16 milliárd forint volt, a hosszú lejáratú hitelei közel 500 millió forintot tettek ki, a rövid lejáratúak pedig 400 milliót.

zöldhasú
Hirdetés
Gazdaság Sztojcsev Iván 2024. december. 29. 07:00

És akkor januárban Novák Katalin a mozgás évének nyilvánította 2024-et, aztán történt egy s más

Egész véletlenül tökéletesen beletrafált egykori köztársasági elnökünk, amikor elrendelte, hogy 2024 legyen a mozgás éve: mozgott idén a pártrendszer (egész váratlan irányokba), a GDP-növekedési előrejelzés (magasból a nulla közelébe), a forintárfolyam (hajaj), a világpolitika, és maga Novák Katalin is, jó messzire. Megnéztük a gazdaság és a vállalkozás rovatunkból az év legolvasottabb cikkeinek listáját, és most megmutatjuk, mi érdekelte idén önöket a legjobban.