A legnagyobb márkaértékek: Európában luxuscikkgyártó, itthon bank az élen
A bécsi székhelyű Európai Védjegy Intézet (European Brand Institute) közzétette 2010-es „eurobrand2010” márkaértékelési tanulmányát, amelyben 24 ország 16 iparágának 3000 kereskedelmi márkáját vizsgálták.
Gerhard Hrebicek, az Európai Védjegy Intézet igazgatója elmondta, hogy a cégmárkák értéke a gyógyszer-, egészségügyi és biotechnológiai ágazatokban növekedett a legnagyobb mértékben. A legnagyobb márkaérték-növekedést (34,6 százalék) a brit GlaxoSmithKline érte el, amelyet a Sanofi Aventis (19,1 százalék) és a Novartis (11,6 százalék) követ. A válság legsúlyosabban az autógyártókat (- 14,1 százalék) és a számítástechnikai és technológiai ágazatokat (-14,5 százalék) érintette. A pénzügyi szolgáltatók átlagosan 10,8 százalékot vesztettek márkaértékükből: a vesztesek közt első helyen az RBS (-36 százalék) áll, amely után az UniCredit (-29,7 százalék) és a Deutsche Bank (-29,9 százalék) következik.
Az igazgató szerint a márkaértékek kevésbé érzékenyen reagálnak a gazdasági változásokra, mint a tőzsdei árak. A tőkepiacokon a márkaértékek stabilabbaknak mutatkoznak, mint a vállalkozások cégérteke. A legértékesebb cégmárkájú vállalatok hamarabb magukhoz tértek a válságot követően, sőt, egyes ágazatokban további növekedési lehetőségek mutatkoznak a tőkepiaci értékben. Az ismert cégmárkájú társaságok cégértéke gyorsabban nő a tőzsdeindexnél. Például az eurobrand2010 top 10-es listáján az erős cégmárkájú társaságok átlagos cégértéke 32,1 százalékkal emelkedett, míg a DAX index ugyanebben az időszakban csak 22,6 százalékos növekedést mutatott.
Európa legértékesebb cégmárkái, milliárd euró
|
Az idei európai márkaérték rangsor élén egy luxuscikkgyártó, a tavalyi második, a francia Moët Henessy - Louis Vuitton áll, annak ellenére, hogy viszonylag nagy 14,6 százalékos márkaérték-vesztést könyvelhetett el. Az élről a második helyre csúszó Nokiánál azonban ennek csaknem a kétszeresét 28,1 százalékos csökkenést regisztráltak. Az első tízbe csak egy új érkező, a Nestlé került be a tavalyi 12-ik helyről 14,8 százalékos fejlődést mutatva, s a kipottyanó BMV a tavalyi 9-ikről egészen a 14-ik helyig szánkázott 19 százalékos veszteséget összehozva.
Az egyes márkák közül (ahol nem a cég összesített márkaértékét nézték, csak az adott brandét) a Nokia áll az első helyen 25,331 milliárd eurós értékkel. Majd a Vodafone (25,318), a Louis Vuitton (17,186), a Mercedes-Benz (16,940), a BMW (15,267), a Telefonica(15,061), a Nescafé(14,567), az Orange (12,900), a T-Mobile (12,663) és a Red Bull (11,973) szerepel az első tízben.
A legértékesebb magyar cégmárka az OTP Banké, amely ugyan 2,5 százalékot veszített, de még így is 425 millió eurót ér. A térségből ennél csak a lengyel Polkomtel áll jobban a maga 964 millió eurójával.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.