Legendás márkák: 140 éves amerikai álom
140 évvel ezelőttre nyúlik vissza a legendás Heinz ketchup története. Henry J. Heinz és szomszédja, L. Clarence Noble 1869-ben alapította meg az amerikai Pittsburgh peremén a Heinz Noble Company-t.
Ekkor még senki sem gondolta volna, hogy ez lesz az első élelmiszeripari amerikai cég, amely igazi szimbólummá válik. A vállalat alapítója, Henry már gyermekkorában is „vállalkozó”, 12 évesen a családja földjén zöldségeket termelt, amiket a helyi kereskedőknek adott el. Hamar felismerte, hogy a siker nem az olcsó, hanem a jó minőségű termékek eladásából fakad.
Később aztán ő volt az első, aki arra törekedett, hogy termékei lehetőleg mentesek legyenek a tartósítószerektől, sűrítőanyagoktól, színezékektől, ízfokozóktól is. Büszke volt e törekvésére, s ezt az innovatív csomagolási rendszer segítségével demonstrálta is. Első termékét, a kézzel reszelt tormát, átlátszó üvegben árulta, így a tisztasága már első pillanatra is szemmel látható volt. Ezen az üvegen szerepelt először a címke, mely a Heinz birodalom szimbóluma lett.
Henry J. Heinz úttörőnek számított az élelmiszerek minőségügyi kontrollja, illetve tisztasága területén is. Ő volt az egyik kezdeményezője annak az USA-törvénynek, mely 1906 óta az élelmiszerek minőségügyi előírásait tartalmazza és szabályozza. 1867-ben, a vállalat alapítása után 7 évvel, Henry bővítette gyártósorát, azért, hogy megalkossa a vállalat szenzációs nagy dobását: a később legendássá vált Heinz Ketchup-ot. A Heinz Corporation a világ legnagyobb paradicsom feldolgozójává vált, a ketchup pedig a vezető márkává. A ketchup összetétele, receptje látszólag változatlan maradt a hosszú évek folyamán.
A világ első elektromos reklámja |
Henry J. Heinz azt vallotta, hogy tökéletes termékeket csak olyan tiszta környezetben lehet előállítani, melyben a dolgozók is elégedettek. A 19. század végén alapított gyár szinte utópisztikus volt. Minden munkás szabadon járhatott a cég fogorvosához. Azok a nők pedig, akik kézzel dolgozták fel a termékeket, hetente egyszer ingyenes manikűrben részesültek. Bevezették az öltözőkbe a folyó vizet, mely ekkor még luxusnak számított, és a dolgozók többségének otthonából is hiányzott. Heinz az elsők között volt, aki bevezette a fizetett szabadságot, az úgynevezett éves dolgozói piknikeket, és üzletét családbarát vállalkozásként vitte.
Henry kiváló marketing érzékét a szintén legendássá vált 57-es szám bevezetése bizonyítja. Egy New York-i látogatása alkalmával, látott egy reklámot: „21 cipőstílus”. Azonnal felismerte, hogy a számoknak, mint marketing eszközöknek hatalmas ereje van. Termékei reklámozására a könnyen megjegyezhető 57-es számot választotta, és az „57 varieties” (57 fajta, termék) frázist, annak ellenére, hogy termékskálája már akkor meghaladta a 60 darabot. Az 57-es szám hamar bevésődött a fogyasztók tudatába, és elkezdték a Heinz termékeket az „57 varieties” szlogennel párosítani. Henry versenytársai előtt járt reklámkampányait illetően is. 1900-ban az övé volt a világ első elektromos reklámja a 23. és a 4. utca sarkán, New York City központjában.
Ez a világító felirat az Atlantic City-ben levő Heinz Ocean Pier-be, azaz a Heinz kristály palotájába vonzotta a látogatókat. A fenséges belső dekoráció, és a kikapcsolódást nyújtó programok a megfáradt turistáknak példa nélküli kényelmet nyújtottak. Hintaszékek, lenyűgöző szobák tele művészeti alkotásokkal, felolvasóestek, koncertek. A kihelyezett pultok Heinz termékmintáktól roskadoztak, s a látogatók helyben rendelni is tudtak belőlük. 1893-ban a chicagói világkiállításon uborka alakú kitűzőket osztogattak, s mint később kiderült, ez egy briliáns marketingfogás volt. Amint ugyanis a látogatók megtudták, hogy ezeket az apró ajándékokat a második emeleten osztogatják, a cég kiállítótere zsúfolásig megtelt. A szervezők kénytelenek voltak megerősíteni a padlót, nehogy beszakadjon.
A H. J. Heinz vállalat sok változáson átesett az évek során. Ma a cég 5700 féle terméke, 6 kategóriában a világ 200 országában kapható. A 140 éves évforduló alkalmából a vállalat egy speciális kiadású, limitált példányszámú palackkal jelenik meg a piacon.