2010. szeptember. 13. 16:40 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. szeptember. 14. 11:08 Gazdaság

A kétmilliós átlagfizetés ellenére elvándorolnak a Malév-pilóták

A Malév pilótái hétfőn délelőtt kétórás figyelmeztető sztrájkot és demonstrációt tartottak a törvényes munka- és pihenőidő betartását követelve. A pilóták szakszervezete szerint a Malév menedzsmentjének „rövid távú” gondolkodása idővel pilótahiányhoz vezethet, mivel a fapadosok és az ázsiai légitársaságok a maléves fizetés többszörösét kínálják. Az elmúlt két és fél évben mintegy száz pilóta hagyta el a magyar légitársaságot, és az elvándorlás várhatóan folytatódni fog – hangsúlyozzák az érdekvédők.

A Hunalpa Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesülete azért szánta rá magát a hétfői sztrájkra, mert kudarcba fulladtak a kollektív szerződés megkötésére irányuló tárgyalások a Malévnál. A légitársaság jelenleg csak folyamatos jogsértésekkel képes a napi szintű üzemelésre, ami mind jogilag, mind szakmailag (egyre nagyobb kockázatot hordoz magában, hiszen rendkívül feszült a munkahelyi légkör a pilóták körében – állítja a Hunalpa. A szakszervezet szerint a jelenlegi munkaidő-szabályok nem felelnek meg sem az európai szabályozásnak, sem a munka törvénykönyve által meghatározott követelményeknek. A repülési szolgálati beosztás az Európai Bizottság által lefektetett minimum követelményeket sem veszi figyelembe, attól több pontban is eltér negatív irányban.

„A normális életvitelt akadályozó szolgálati beosztás mellett ráadásul szeptember elsejétől átlagosan 20 százalékos jövedelemcsökkenést kénytelenek lenyelni a pilóták” – mondta a hvg.hu-nak Óvári Tamás, a Hunalpa elnöke. „Azzal mi is egyetértünk, hogy nekünk, pilótáknak is részt kell vállalnunk a Malév átalakítási folyamatában, de nem mindegy, hogy mekkora áldozatot kell hoznunk, miközben a jelenlegi gazdasági helyzet a menedzsment hibáinak a következménye” – hangsúlyozta a szakszervezeti vezető. A pilóták évi, összesen egymillió eurós (280 millió forint) jövedelemcsökkenést még elfogadnának, de a Malév eredetileg 4,1 millió eurót, az újabb ajánlat szerint 3,1 millió eurót szeretne elvonni a pilótáktól.

Ilyen körülmények között a pilóták számára egyre kevésbé versenyképes munkaadó a Malév a légi közlekedési piacon – mondja a Hunalpa elnöke. A Malév tájékoztatása szerint a pilóták átlagosan bruttó 2,2 millió forintot keresnek havonta. Óvári Tamás egy kicsit sokkalja ezt az összeget, inkább 1,7-1,8 millióra, éves szinten bruttó 20 millióra taksálja az átlagos pilótafizetést, ami ráadásul nagy szóródást mutat, hiszen az elsőtisztek 45 százalékkal kevesebbet keresnek, mint a nagyobb tapasztalattal rendelkező és nagyobb felelősségget is viselő kapitányok.

„Nem tagadom, hogy a pilóták sokat keresnek, de ehhez a jövedelmi szinthez szoktak hozzá, ehhez méretezték például hiteleiket” – mondja az elnök. Ráadásul a Maléves fizetés többszörösét kínálják az európai fapados cégek és az ázsiai légitársaságok. A Ryanairnél például havi 13 ezer euró (körülbelül 3,6 millió forint) a pilóták átlagfizetése. (Igaz, az ír diszkont légitársaság vezetője nemrég beszélt arról, hogy fontolóra vették a másodpilóták „megspórolását” a rövidtávú járatokon.) A gyorsan fejlődő közel-keleti és ázsiai piac légitársaságai ennél is jobban fizetnek: az Emiratesnél a kapitányi havi kezdő fizetés 34410 dirham (9370 USD), amihez még olyan juttatások jönnek, mint a repült órák és a hatékonyság után járó prémiumok. De a nemzetközi pilótahiány miatt a dubai légitársaság egyéb extrákkal, például adómentes fizetéssel és négy hálószobás villákkal csábítja a kapitányokat.

A nemzetközi légi közlekedésben ugyanis lassan fojtogatóvá válik a pilótahiány. Különösen azóta, hogy a gyorsan fejlődő ázsiai gazdaságok sok üzleti utazást tesznek szükségessé, s egyre több embernek futja arra is, hogy magáncélból üljön repülőre. A pilóták migrációja és a pilótaképzés képtelen lépést tartani a szárnyaló piac igényeivel. A légitársaságok világszerte közel 50 ezer pilótára támasztanak majd keresletet a 2010 és 2050 közötti időszakban a flották bővülése miatt, de a jelenlegi tréningkapacitás csak szűken haladja meg a 47 ezret a Nemzetközi Civil Repülési Szervezet (International Civil Aviation Organization) szerint. Ez a hiány máris alkalmazási háborút robbantott ki a légitársaságok között.

Így nem csoda, hogy a pilótafluktuáció egyre nagyobb a Malévnál – mondja Óvári Tamás. A szakszervezeti vezető szerint az elmúlt két és fél évben mintegy 100 pilóta hagyta el a magyar céget és helyezkedett el valamelyik európai diszkont légitársaságnál, de sokan dolgoznak Ázsiában is, ahol nemcsak többet keresnek, de a jóval alacsonyabb létfenntartási költségek miatt sokkal többet is tudnak félretenni. „Egyelőre nincs pilótahiány a Malévnál, sőt, a téli menetrendben 14 pilótával kevesebbre lesz szükség, de már rövid távon komoly problémákhoz vezethet a társaság kedvezőtlen humánerőforrás-stratégiája” – mondja Óvári Tamás.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Hamvay Péter 2024. november. 28. 15:20

Magyar Péter a politikai sárm iskolapéldája – interjú Sonnevend Júlia amerikai-magyar médiaszociológussal

A sárm, amivel korunk politikusainak egy része él, azt sugallja, hogy „olyan vagyok, mint te, úgy gondolkodom, úgy élek, mint te<strong>”</strong>, még akkor is, ha ez nincs is így – mondja Sonnevend Júlia. Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.