Óriási pilótahiány: adómentes fizetéssel, villákkal csábítják őket
Lassan fojtogatóvá válik a pilótahiány. Különösen azóta, hogy a gyorsan fejlődő ázsiai gazdaságok sok üzleti utazást tesznek szükségessé, s egyre több embernek futja arra is, hogy magáncélból üljön repülőre. A pilóták migrációja és a pilótaképzés képtelen lépést tartani a szárnyaló piac igényeivel.
A Cathay Pacific, a Quantas és az Emirates légitársaságok körülbelül 400 új repülőgép leszállítására vár a közeljövőben, hogy megfeleljen a légi utazás iránti gyorsan növekvő keresletnek a kelet-ázsiai és csendes-óceáni térségben. Csakhogy megközelítőleg sincs annyi pilótájuk, amelyekkel az újonnan üzembeálló gépeket üzemeltetni lehetne. A Bloomberg beszámolója szerint A Philippine Airlines kénytelen volt járatokat törölni júliusban és augusztusban csak azért, mert pilótái egy részét elszippantotta az igen jól fizető külföldi kereslet.
A Boeing várakozásai szerint ez a régió lesz a legnagyobb vásárlója a „kétfolyosós” repülőgépeknek ahogy az utazási piac növekszik. Csak Indiában és Kínában együttesen 1,2 milliárd olyan középosztályhoz tartozó ember él, aki ki tudja fizetni a repülés költségeit, azaz potenciális ügyfél a légitársaságok számára. Az ázsiai és óceániai légitársaságok a következő 20 évben körülbelül 8 ezer repülőgépet fognak vásárolni mintegy 1200 milliárd dollár értékben az Airbus SAS szerint.
A légitársaságok világszerte közel 50 ezer pilótára támasztanak majd keresletet a 2010 és 2050 közötti időszakban a flották bővülése miatt, de a jelenlegi tréningkapacitás csak szűken haladja meg a 47 ezret a Nemzetközi Civil Repülési Szervezet (International Civil Aviation Organization) szerint. Ez a hiány máris alkalmazási háborút robbantott ki a légitársaságok között. Az Emirates például adómentes fizetéssel és négy hálószobás villákkal csábítja a kapitányokat, az AirAsia Bhd (a régió legnagyobb fapados légitársasága) pedig tandíjmentes tréningeket kínál.
„Ez egy fontos ügy, s nagy kihívást jelent az iparág növekedésében. És ha sikerül találni egy pilótát, akkor nagyon meg kell fizetni, mert akkora a hiány” – mondta Binit Somaia, az Ázsiai és Óceániai Repülési Központ (Centre for Asia Pacific Aviation – CAPA ) sydney-i elemzője a Bloombergnek.
A világ légiutas-forgalma 2028-ig éves átlagban 4,7 százalékkal fog emlkedni az Airbus becslése szerint. A világ nagy cargo- és utasgépeinek száma közel a duplájára emelkedik az említett időszakban a jelenlegi 15750-ről 32000-re. Az Emirates, a legnagyobb arab légitársaság több mint 200 megrendelt gép átadására vár, így érthető ha idén 250 jövőre pedig ennél is kétszer több pilótát akar frissiben alkalmazni. A cég 2017-ig több mind 28 milliárd dollárt kíván terjeszkedésre költeni jelenleg Houstontól Madridig, Szingapurtól Buenos Airesig toborozza a pilótákat.
A hongkongi Cathay Pacific 1000 új alkalmazott – különösképpen repülőgép-személyzet – felvételét hirdette meg, A Jetstar, a Quantas fapados részlege 120 új pilóta alkalmazását hirdette meg. A Singapore Airlines, és a PT Garuda Indonesia is pilótákat keres. Az AirAsia pedig felállította Kuala Lumpur mellett a saját ingyenes képzést nyújtó repülőakadémiáját, ahol évi 500 pilótát fognak kiképezni, igaz ötéves hűségnyilatkozat fejében. A Singapore Air repülőfőiskolája pedig máris évi 150 kadétot képez. A CAPA 125 millió dollárért épít repülési egyetemet Indiában, s évi 300 új pilótát bocsátanak majd ki.
A térség országaiban vannak olyan törekvések is, hogy helyi származású pilótákat alkalmazzanak minél nagyobb számban. Az Egyesült Arab Emírségekben például az „emiratizálás” kifejezett sikernek számít a pilótaképzésben. Ennek élén az Etihad Airways jár, amely évi 150 repülési szakembert, jelentős részben pilótát képez ki Abu Dzabiban.
A pilótahiány, amelyet a fapados légitársaságok rohamos terjedése egyre csak fokoz, a fizetéseket is feljebb nyomja. „Komoly tévedés azt hinni, hogy a fapados cégek alacsonyabb fizetéseket adnak. Versenypiacon vagyunk, nem tehetünk mást, mint jól fizetünk” – mondta a Bloombergnek Tony Davis, a Singapore Air érdekeltségébe tarftozó Tiger Airways Holding diszkont légitársaság vezérigazgatója.
A Boeing 777 és Airbus A330-as kétfolyosós gépek kapitányainak alapfizetése a Singapore Air-nél havi 9300 szingapúri dollárnál (6870 USD) kezdődik, s ebben nincsenek benne a további juttatások. Például további 3800 szingapúri dollár üti a markukat, ha legalább 70 órát repülnek egy hónapban.
Az Emiratesnél a kapitányi havi kezdő fizetés 34410 dirham (9370 USD), amihez még olyan juttatások jönnek, mint a repült órák és a hatékonyság után járó prémiumok. Számos másféle jövedelmet is húzhatnak a pilóták az adómentes fizetéstől, a profitból való részesedésen át szolgálati villákig és egyenruha tisztításig.
Nem csoda, hogy pilótának lenni a nemzetközi szakmai szervezetek felmérései szerint a jövő egyik legmagasabbra értékelt és legvágyottabb foglalkozása lehet – mondta a Bloombergnek Barry Jackson, az Ausztrál és Nemzetközi Pilótaszövetség elnöke, aki 1987 óta maga is pilóta a Quantasnál.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.