Százmilliárdokra becsülték az olasz műemlékek imázsértékét
A Colosseum eszmei értéke felbecsülhetetlen, de hogy mekkora súlya van Olaszország nemzetközi ismertségében, az számszerűsíthető. Ezen az alapon Monza-Brianza kereskedelmi kamarája 400 milliárd euróra becsüli az ország hét legismertebb műemlékének értékét.
A műemlékek, éppen úgy, mint akármelyik termék vagy cég bizonyos szempontból brandek, azaz olyan márkák, amelyeknek jelentősége pénzben mérhető. Az észak-olasz iparvidék kereskedelmi kamarájanak tanulmányi hivatala arra az eredményre jutott, hogy a római Colosseumtól a firenzei Uffizi-képtárig minden itáliai műemléknek megvan a maga pontos pénzösszegben meghatározható értéke. A számítást a gazdasági hírnevet mérő Eri-index alapján végezték. Példaként a brit országimázs-szakértő Simon Anholt által alkalmazott National Brand Indexet tartották szem előtt.
Az olasz kutatók tíz paraméter alapján állapították meg a műemlékek értékét. Többek között azt vizsgálták meg, hogy az adott épület vagy múzeum mekkora hatást gyakorol az általa uralt terület gazdasági, vállalkozói és kulturális életére. Mekkora az idegenforgalmi vonzereje, mennyiben járul hozzá az adott országrész ismeretségéhez, hányan látogatják, mennyire hozzáférhető és mennyire exportálható a műemlék márkaneve.
Talán furcsán hangzik, hogy Róma egyik jelképe, az ókori amfiteátrum piaci versenyképességét úgy mérték fel, mint egy divatos ruházati cikkét, s az Eri-index megállapította, hogy a Colosseum erősíti leginkább Itália országképét. A Colosseum-márkanév értéke eléri a 91 milliárd eurót. Nem véletlen tehát, hogy sok vállalkozó üzletet lát a Colosseum nemrég meghirdetett költséges restaurálásában.
Az index szerint a Vatikáni Múzeum 90 milliárdot ér, a milánói székesegyház 82 milliárdot, a pompeji régészeti ásatások jóval kevesebbet, csak 20 milliárdot, a velencei Szent Márk-székesegyház 16 milliárdot, az Uffizi-képtár 12 milliárdot. Mivel elsősorban az épületek gazdasági tényezőit mérlegelték, nem számít meglepetésnek, hogy a milánói San Siro (Giuseppe Meazza Stadion), az Internazionale és a Milan futballcsapatának pályája indexértéke 30 milliárd euró, a milánói Scala operaházé viszont csak 27.
„Itália első hét csodája 400 milliárdot ér, ez bizonyítja, hogy a kultúra elválaszthatatlan a gazdaságtól" – mondta a Monza-Brianza területét képviselő kereskedelmi kamara tanulmányi hivatalának vezetője. Felmérései szerint júliusban a hazájukban nyaraló olaszok 15,7 százaléka, akár a tengerparton, akár a hegyekben töltötte szabadságát, legalább egy műemlékhez, legalább egy múzeumba ellátogatott, a külföldi turistákról nem is beszélve.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.