2010. április. 20. 15:12 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. április. 20. 15:00 Gazdaság

A magyar taxisok százezreket kaparnak ki a vulkáni hamuból

A vulkáni hamufelhő miatti légi közlekedési káosz ugyan nem menti meg a fuvarhiánnyal küszködő budapesti taxisokat, de néhányan közülük mesés összegeket kerestek a napokban a több mint ezer kilométeres ­külföldi utakkal. A túlnyomó többségnek viszont csak bosszúságot okozott a rendkívüli helyzet, hiszen le kellett mondaniuk a jól jövedelmező repülőtéri fuvarokról.

Végel Dániel

„Az utcán intett le egy török üzletember, akinek sürgősen Isztambulba kellett utaznia. Kilencszáz eurót akart fizetni, de végül ezer euróban (folyó árfolyamon 265 ezer forint) állapodtunk meg – mesélte a hvg.hu-nak egy neve elhallgatását kérő budapesti taxis. (Titkolózása érthető, hiszen a fuvart „feketén” vállalta el, a fuvarszervező taxicég – amellyel szerződésben áll – tudta nélkül, ami miatt ki is rúghatnák.) Most már bánja, hogy nem kért többet a fárasztó – oda-vissza – mintegy 2600 kilométeres útért, de leginkább azt sajnálja, hogy túl későn jutott eszébe, hogy visszafelé is szerezzen magának utast, mondjuk például egy Budapest feliratú táblával az isztambuli repülőtéren vagy a magyar konzulátuson keresztül.

Ez a fuvardíj azonban messze elmarad azoktól az összegektől, amelyeket – a sajtóértesülések szerint – a nyugat-európai taxisok kértek el az izlandi vulkánkitörés miatt a reptereken ragadt utasoktól. John Cleese angol komikust például egymillió forintnak megfelelő fuvardíjért szállította egy norvég taxis Oslóból Brüsszelbe. „Az ilyen rendkívüli helyzetek miatt nem lehet a magyar piacon felárat érvényesíteni és nem is lenne etikus az ügyfeleinkkel szemben” – mondta a hvg.hu-nak Tamás Miklós, a legnagyobb magyarországi taxicégének számító City Taxi Fuvarszervező Szövetkezet elnöke. A magyar taxicégek így a szokásos, meglehetősen nyomott áron, kilométerenként 100 forint körül kínálják most is a külföldi fuvarokat.

Ezen az áron is csak kevesen engedhetik meg maguknak a külföldre taxizást: a magyar légtér péntek esti lezárása óta a City Taxi például mintegy 20 hosszabb külföldi fuvart bonyolított le. Az eddig is viszonylag gyakoribb úti célnak számító Bécs mellett olyan ritka és távoli taxis célpontok is felmerültek, mint Párizs, Koppenhága és Thesszaloniki – mondta Tamás Miklós. A Tele 5 Taxinál pedig napi 1-2 külföldi fuvart rendelnek, többnyire a környező országok fővárosaiba, például Bécsbe, Pozsonyba, de egy párizsi út is akadt. „Azok ülnek ilyenkor taxiba, akiknek feltétlenül muszáj: multinacionális cégek menedzserei sietnek fontos tárgyalásokra, vagy éppen a külföldön rekedt munkatársakat kell hazahozni” – magyarázta a hvg.hu-nak Sipeki József, a Tele 5 ügyvezető igazgatója.

A kevés külföldi fuvar után ráadásul 6-7 ezer taxis sóvárog a fővárosban. „Olyan ez, mint egy lottónyeremény: sokan fizetnek be, de kevesen nyernek” – illusztrálja a helyzetet Tamás Miklós. A szerencsések teljes havi költségvetését rendbe teheti egyetlen külföldi fuvar, hiszen az alvállalkozóként működő taxisok fix összegű havi tagdíjat fizetnek a fuvarszervező cégeknek, a magasabb fuvardíjból így ők profitálnak. A fuvarozók túlnyomó többsége számára azonban inkább csak bosszúságot okozott az izlandi vulkánkitörés, hiszen a magyar légtér lezárása miatt átmenetileg le kellett mondaniuk a jól jövedelmező reptéri fuvarokról. A Citynél például naponta átlagosan 300 repülőtéri személyszállítást bonyolítanak le, a Tele 5-nél pedig napi 40 ferihegyi előrendelést vesznek fel. Márpedig a taxisokra a válság óta amúgy is rájár a rúd: a megrendelések száma 10-30 százalékkal zuhant másfél év alatt, ami karöltve a növekvő benzinárral sok taxist csőddel fenyeget.

 

zöldhasú
Hirdetés
Itthon Bábel Vilmos 2024. november. 28. 17:21

A Tiszának rengeteg pénzre van szüksége

Magyar Péteréknek milliárdok kellenének a 2026-os kampányra, ha tartani akarják a lépést riválisaikkal. A szükséges pénzt csak adományokból tudják összeszedni, az államtól nem fognak kapni. A magyar elit nagy része az államtól függ, és nem fog oldalt váltani, ha nem biztosak abban, hogy nemsokára másnál lesz a kasszakulcs. Magyarék feladata: jó befektetésnek kell látszani. Szombaton jön ki a párt friss átláthatósági jelentése, és kiderül, hogy az elmúlt hónapokban ez mennyire sikerült nekik.