Megtörtént a reklámpiacon, ami még soha
A hirdetők a globális válság miatt szerte a világon megkurtították a marketingbüdzséjüket. Magyarország sem volt kivétel: a reklámpiac, amely 2008-ig minden évben bővülni tudott, tavaly több mint húsz százalékkal zsugorodott. A hirdetési bevételek alakulásáról a MedialLab adott előrejelzést az Ecoline-nak.
A MediaLab becslése szerint a magyar reklámpiac tavaly több mint 20 százalékkal zsugorodott az előző évhez képest, a teljes reklámköltés (a 15 százalékos ügynökségi jutalékkal) 168 milliárd forint környékén alakult, és az idén várhatóan tovább szűkül a piac – mondta el Jobbágy Tamás, kutatási igazgató.
A három legnagyobb vesztes a durván 30 százalékkal visszaeső nyomtatott sajtó, a rádió és a közterületi média. A nyomtatott sajtót a válság kétszeresen is sújtotta. Amellett, hogy a hirdetők kevesebbet költöttek, a fizető olvasók száma is csökkent. Ráadásul a printmédia – az internethez képest – egyre kevésbé „trendi”, s a hirdetői büdzsék elvándorlása emiatt is folytatódhat. A MediaLab az idén sem számít fordulatra, s a hiredetési bevételek további csökkenését prognosztizálja.
Az online reklámpiac korábban még sohasem zsugorodott, tavaly azonban ez is megtörtént. A mindössze egyszámjegyű csökkenés ugyanakkor lehetővé tette, hogy az internet a reklámtortából kihasított szelete bő két százalékponttal nőtt, aminek eredményeként a közterületi médiumokat megelőzve a televízió és a nyomtatott sajtó után a harmadik számú hirdetési területté lépett előre.
További részletek az ecoline.hu oldalon olvashatók.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.