2010. február. 22. 08:59 MTI Utolsó frissítés: 2010. február. 22. 10:49 Gazdaság

Eddig 7 ferihegyi járatot töröltek a Lufthansa-sztrájk miatt

Hétfő hajnal óta tart a német légiközlekedés, illetve a Lufthansa történetének várhatóan eddigi legnagyobb, négy naposra tervezett sztrájkja. Kora reggeli értesülések szerint a légitársaság több járatát törölték az ország legnagyobb repülőterein, így a frankfurti, a müncheni, a kölni, valamint a berlini repülőtereken.

Szakértők szerint a járatok törlése mindenekelőtt a belföldi, valamint az Európán belüli járatokat érinti, de a nap folyamán átterjed a tengerentúli járatokra is. Egyes értesülések szerint a Lufthansa pilótái a külföldről Németországba tartó járatokat még lebonyolítják, a gépek azonban a német légikikötőkből már nem indulnak tovább.

Ferihegyi járattörlések

A munkabeszüntetés miatt eddig hét ferihegyi járatot töröltek. Az érkező 13 járat közül négyet, az ugyancsak 13 induló közül pedig reggelig hármat törölt a légitársaság. Szilágyi Károly, a Budapest Airport (BA) szóvivője elmondta, hogy az érintett járatok utasait a Lufthansa partner légitársaságai segítségével elszállítja a célállomásokra. Hozzátette azonban, hogy az utasoknak kisebb-nagyobb késékre így is fel kell készülniük.

További információt a légitársaság képviselőitől kaphatnak a ferihegyi utasok, a járatok indulásáról pedig a www.bud.hu honlapon tájékozódhatnak.A Lufthansa diszkont cégét, a Germanwings-et is érinti a munkabeszüntetés, de a társaság még pénteken azt közölte, hogy helyettesítő menetrenddel a járatok többségét elindítja. A Budapest Airport honlapja szerint a két érkező és két induló Germanwings járat közül még egyet sem töröltek.

A sztrájkot a légitársaság pilótáit tömörítő Cockpit szakszervezet jelentette be, miután mostanáig eredménytelenek voltak az anyavállalattal a bérek 6,4 százalékos emeléséről, továbbá a munkahelyek garantálásáról még az elmúlt évben kezdett tárgyalások. A négy naposra tervezett munkabeszüntetés, amelyben értesülések szerint több mint 4 ezer pilóta vesz részt, a Lufthansát, annak egyik leányvállalatát, a Germanwingset, továbbá a Lufthansa Cargót érinti. A négy nap alatt előreláthatólag több mint 3.200 bel-, illetve külföldi járat esik ki. Ehhez hasonló méretű sztrájk még nem volt a naponta mintegy 150 ezer utast szállító légitársaság történetében.

A légitársaság vezetése közölte, hogy hajlandó engedményekre a munkahelyek meghatározott időre szóló garantálásában, követeli ugyanakkor, hogy a Cockpit álljon el egyik legfőbb, a munkahelyek védelmét célzó követelésétől, nevezetesen attól, hogy különösen a külföldi járatok bonyolítását a vállalat ne adja át a rosszabbul fizetett leányvállalatoknak. Ezt azonban a szakszervezet elutasította, attól tartva, hogy a munkahelyek külföldre történő "kitelepítése" több száz pilóta állásába kerülhet.

A Lufthansa, illetve a sztrájkban érintett Germanwings előzetesen egyfajta szükségtervet dolgozott ki. A Lufthansa esetében ez azt jelentené, hogy a napi 1800 járat helyett mintegy ezret próbálnának indítani, és a Germanwings is hasonló ígéreteket tett. A légitársaság közölte, hogy a már megvett repülőjegyeket az utasok más járatokra cserélhetik át vagy sztornírozhatják, illetve vasúti közlekedésre válthatják át. A német vasút bejelentette, hogy igyekszik sűríteni járatait, a bérautókat kínáló cégek pedig rendkívüli kereslettel számolnak. A Lufthansa légitársaság vetélytársai - köztük a Ryanair és az Air Berlin - pedig máris jelezték, hogy készek a Lufthansa-utasok fogadására.

A Lufthansa pilótáinak fizetése évi 62 ezer euró körül van, egy kapitányi állás ugyanakkor legkevesebb évi 110 ezer eurót jelent. Emellé még több szociális juttatás is jár. Mindez kimagasló fizetést jelent Németországban. A négy napra tervezett munkabeszüntetés legkevesebb 100 millió eurós veszteséget okozhat a légitársaságnak. A németországi repülőtereken kaotikus viszonyok fenyegetnek. A légitársaság és a szakszervezet között közvetíteni igyekvő Peter Ramsauer közlekedési miniszter reményét fejezte ki, hogy a sztrájk ellenére a tárgyalások nem szakadnak meg, és adott esetben már hétfőn megállapodás jöhet létre.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2024. december. 02. 15:00

Orosz olajtermékek az EU-ban: napokon belül lejárhat a szankció alóli felmentés, piacot veszthet a Mol

Tilos az unión belül orosz olajból finomított áruval kereskedni, kivéve, ha a Mol szlovák leánycége vagy, és Csehországnak adsz el. Ennek a felmentésnek viszont december ötödikén vége, hacsak meg nem hosszabbítják. Mennek már a tárgyalások, de már a felállás sem világos: Szlovákia és a Mol nagyon akarja az újabb egy évnyi mentességet, Csehország viszont hallgat.