2010. február. 21. 14:09 MTI Utolsó frissítés: 2010. február. 21. 13:23 Gazdaság

Felháborodás Németországban a tervezett Lufthansa-sztrájk miatt

Elháríthatatlannak tűnik a német légiközlekedés, illetve a Lufthansa légitársaság történetében mindeddig a legnagyobbnak számító sztrájk, amely a tervek szerint hétfőn hajnalban veszi kezdetét. A tervezett munkabeszüntetés általános tiltakozást, illetve helytelenítést váltott ki.

A sztrájkot a légitársaság pilótáit tömörítő Cockpit szakszervezet jelentette be, miután mostanáig eredménytelenek voltak az anyavállalattal a bérek 6,4 százalékos emeléséről, továbbá a munkahelyek garantálásáról még az elmúlt évben kezdett tárgyalások. A négy napra előirányzott munkabeszüntetés a Lufthansa  leánycégét, a Germanwingset, továbbá a Lufthansa Cargót érinti, értesülések szerint abban  több mint 4 ezer pilóta vesz részt.

A német kormány és különböző gazdasági szervezetek, mindenekelőtt a Német Iparszövetség (BDI), valamint a Munkaadók Szövetsége még vasárnap is tárgyalásos megegyezést sürgetett, és a sztrájk lefújása mellett foglalt állást. Peter Ramsauer közlekedési miniszter mind a légitársaságot, mind a szakszervezetet újabb tárgyalásokra szólította fel,  míg a Munkaadók Szövetségének elnöke, Dieter Hundt ugyancsak a tárgyaló asztalhoz való visszatérést sürgette. Hundt úgy vélte, hogy a szakszervezet követeléseinek egy része megengedhetetlenül korlátozná a vállalati szabadságot. A Német Iparszövetség pedig arra figyelmeztetett, hogy a tervezett sztrájk rendkívüli  károkat okozna a gazdaságnak. A sajtó ugyancsak szinte egyhangúan a sztrájk ellen foglalt állást.

Amennyiben vasárnap éjfélig nem jön létre megegyezés, a négy nap alatt előreláthatólag több mint 3200 bel-, illetve külföldi járat esik ki. Ehhez hasonló méretű sztrájk még nem volt a naponta mintegy 150 ezer utast szállító légitársaság történetében. Vasárnap még mind a két fél ragaszkodott eddigi tárgyalási álláspontjához. A légitársaság vezetése közölte, hogy hajlandó engedményekre a munkahelyek meghatározott időre szóló garantálásában, követeli ugyanakkor, hogy a Cockpit álljon el  egyik legfőbb követelésétől, nevezetesen attól, hogy különösen a külföldi járatok bonyolítását a vállalat ne adja át a rosszabbul fizetett leányvállalatoknak. Ezt azonban a légitársaság vezetése utasította el.

A Lufthansa, illetve a sztrájkban érintett Germanwings ugyanakkor már előzetesen egyfajta szükségtervet dolgozott ki. A Lufthansa esetében ez azt jelentené, hogy a napi 1800 járat helyett mintegy 1000-t próbálnának indítani, és  a Germanwings is hasonló ígéreteket tett. A légitársaság közölte, hogy a már megvett repülőjegyeket az utasok vasúti közlekedésre válthatják át. A német vasút bejelentette, hogy igyekszik sűríteni járatait, míg az autók bérlését kínáló  cégek is rendkívüli kereslettel számolnak. A Lufthansa légitársaság vetélytársai – köztük a Ryanair és az Air Berlin – pedig máris jelezték, hogy készek a Lufthansa-utasok fogadására.

A Lufthansa pilótáinak fizetése évi 62 ezer euró körül van, egy  kapitányi állás ugyanakkor legkevesebb évi 110 ezer eurót jelent. Emellé még több szociális juttatás is jár. Mindez kimagasló fizetést jelent.

A sztrájk a tervek szerint hétfőn nulla órakor kezdődik. A négy napra tervezett munkabeszüntetés legkevesebb 100 millió eurós veszteséget okozhatnak a légitársaságnak és ennek legkevesebb dupláját a gazdaságnak. A németországi repülőtereken kaotikus viszonyok fenyegetnek.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2024. december. 02. 15:00

Orosz olajból készült termékek az EU-ban: napokon belül lejárhat a szankció alóli felmentés, piacot veszthet a Mol

Tilos az unión belül orosz olajból finomított áruval kereskedni, kivéve, ha a Mol szlovák leánycége vagy, és Csehországnak adsz el. Ennek a felmentésnek viszont december ötödikén vége, hacsak meg nem hosszabbítják. Mennek már a tárgyalások, de már a felállás sem világos: Szlovákia és a Mol nagyon akarja az újabb egyévnyi mentességet, Csehország viszont hallgat.