Felháborodás Németországban a tervezett Lufthansa-sztrájk miatt
Elháríthatatlannak tűnik a német légiközlekedés, illetve a Lufthansa légitársaság történetében mindeddig a legnagyobbnak számító sztrájk, amely a tervek szerint hétfőn hajnalban veszi kezdetét. A tervezett munkabeszüntetés általános tiltakozást, illetve helytelenítést váltott ki.
A sztrájkot a légitársaság pilótáit tömörítő Cockpit szakszervezet jelentette be, miután mostanáig eredménytelenek voltak az anyavállalattal a bérek 6,4 százalékos emeléséről, továbbá a munkahelyek garantálásáról még az elmúlt évben kezdett tárgyalások. A négy napra előirányzott munkabeszüntetés a Lufthansa leánycégét, a Germanwingset, továbbá a Lufthansa Cargót érinti, értesülések szerint abban több mint 4 ezer pilóta vesz részt.
A német kormány és különböző gazdasági szervezetek, mindenekelőtt a Német Iparszövetség (BDI), valamint a Munkaadók Szövetsége még vasárnap is tárgyalásos megegyezést sürgetett, és a sztrájk lefújása mellett foglalt állást. Peter Ramsauer közlekedési miniszter mind a légitársaságot, mind a szakszervezetet újabb tárgyalásokra szólította fel, míg a Munkaadók Szövetségének elnöke, Dieter Hundt ugyancsak a tárgyaló asztalhoz való visszatérést sürgette. Hundt úgy vélte, hogy a szakszervezet követeléseinek egy része megengedhetetlenül korlátozná a vállalati szabadságot. A Német Iparszövetség pedig arra figyelmeztetett, hogy a tervezett sztrájk rendkívüli károkat okozna a gazdaságnak. A sajtó ugyancsak szinte egyhangúan a sztrájk ellen foglalt állást.
Amennyiben vasárnap éjfélig nem jön létre megegyezés, a négy nap alatt előreláthatólag több mint 3200 bel-, illetve külföldi járat esik ki. Ehhez hasonló méretű sztrájk még nem volt a naponta mintegy 150 ezer utast szállító légitársaság történetében. Vasárnap még mind a két fél ragaszkodott eddigi tárgyalási álláspontjához. A légitársaság vezetése közölte, hogy hajlandó engedményekre a munkahelyek meghatározott időre szóló garantálásában, követeli ugyanakkor, hogy a Cockpit álljon el egyik legfőbb követelésétől, nevezetesen attól, hogy különösen a külföldi járatok bonyolítását a vállalat ne adja át a rosszabbul fizetett leányvállalatoknak. Ezt azonban a légitársaság vezetése utasította el.
A Lufthansa, illetve a sztrájkban érintett Germanwings ugyanakkor már előzetesen egyfajta szükségtervet dolgozott ki. A Lufthansa esetében ez azt jelentené, hogy a napi 1800 járat helyett mintegy 1000-t próbálnának indítani, és a Germanwings is hasonló ígéreteket tett. A légitársaság közölte, hogy a már megvett repülőjegyeket az utasok vasúti közlekedésre válthatják át. A német vasút bejelentette, hogy igyekszik sűríteni járatait, míg az autók bérlését kínáló cégek is rendkívüli kereslettel számolnak. A Lufthansa légitársaság vetélytársai – köztük a Ryanair és az Air Berlin – pedig máris jelezték, hogy készek a Lufthansa-utasok fogadására.
A Lufthansa pilótáinak fizetése évi 62 ezer euró körül van, egy kapitányi állás ugyanakkor legkevesebb évi 110 ezer eurót jelent. Emellé még több szociális juttatás is jár. Mindez kimagasló fizetést jelent.
A sztrájk a tervek szerint hétfőn nulla órakor kezdődik. A négy napra tervezett munkabeszüntetés legkevesebb 100 millió eurós veszteséget okozhatnak a légitársaságnak és ennek legkevesebb dupláját a gazdaságnak. A németországi repülőtereken kaotikus viszonyok fenyegetnek.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.