Már a versenyképesség sem az, ami volt. De mi van akkor velünk?
A GKI Gazdaságkutató Zrt. és a Microsoft minap közösen jelentette meg a 2009-es Versenyképességi Évkönyvet. A tanulmánykötet már a versenyképesség fogalmára is egy kritikusan átértékelt, bővített értelmezést javasol, hiszen ami korábban nagy előnynek számított, most hirtelen hátránnyá, kockázattá, kitettséggé, sebezhetőséggé vált. Vajon az új koordináta rendszerben hol tart Magyarország?
A versenyképességgel kapcsolatos gondolkodás a minél gyorsabb, annál jobb gazdasági növekedés paradigmájára épült, amit a válság most borított, és ezáltal azokat az európai felzárkózási-modernizációs modelleket is megkérdőjelezte, amelyek az elmúlt időszakban a gyors növekedés forrásaként a globalizáció, erőteljes tőkebevonás, piaci nyitottság és külgazdasági orientációra épült. Ezeket az országokat – például Írországot vagy a felzárkózó kelet-közép-európai államokat, köztük Magyarországot is – a válság ugyanis igen erősen megrendítette - állapítja meg a közelmúltban kiadott Versenyképességi évkönyv.
A kiadvány következésképp megjegyzi, hogy a fent említettek miatt a jövőben makroszinten sokkal nagyobb szerephez jutnak a rendszerkockázatok, a hosszú távú egyensúlyok, a fejlődés minőségi jellemzői. Ugyanakkor rámutat arra is, hogy a válság mikroszinten a klasszikus húzóágazatokat súlyos kolonccá képes változtatni (ld. autógyártás), míg például a tipikusan rugalmatlan keresletű termékeket előállító mezőgazdaság a zuhanás során szilárd kapaszkodónak bizonyulhat.
A felzárkózó országok helyzete ugyan igen eltérő, de az szinte bizonyos, hogy a gazdaság olcsó külföldi finanszírozásának lehetősége már nem tér vissza. Már csak azért sem, mert finanszírozni kell az egekbe szökő államadósságot. Várhatóan a külföldi tőke előbb, vagy utóbb újra a gyorsan növekvő régiókba áramlik, de annak intenzitása a korábban tapasztaltnál feltehetően gyengébb lesz. Ezért az egyes gazdaságok versenyképessége a külföldi tőkevonzás szempontjából erősen felértékelődik. Az évkönyv készítői szerint tehát ehhez az új realitáshoz kell alkalmazkodni.
Versenyképességi évkönyv 2009 |
A Versenyképességi évkönyv 2009 szeptemberéig rendelkezésre álló adatok alapján készült. A kötetben a Magyarországgal összehasonlított országok három csoportja szerepel. Az első körbe olyan „benchmark” országok tartoznak, amelyek a világgazdaság fontos szereplői, de számukra Magyarország nem észrevehető versenytárs, teljesítményük vagy helyzetük miatt viszont a nemzetközi verseny (vagy összehasonlítás) szempontjából meghatározóak. (Például USA, Japán, Németország, Egyesült Királyság, illetve egyre inkább Kína és India). A második körbe a közvetlen versenytárs országok (Szlovénia, Csehország, Szlovákia, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Észtország), és kevésbé fejlett régi EU-országok (Görögország, Portugália) tartoznak. A harmadik csoport azokat az országokat tömöríti, amelyek a magyar gazdaságnál kevésbé fejlettek, de több versenyképességi előnyük miatt egyes területeken jelentős versenytársakként jelentkeznek (elsősorban Bulgária és Románia). |
Hol áll állunk?
Magyarország az IMD World Competitiveness Yearbook összevont mutatója szerinti rangsorban az utóbbi években lefelé csúszott. A referencia országcsoportokhoz képest 2007-ig elég jól állt, 2008-2009-ben azonban látványos romlás következett be. Az összevont versenyképességi mutató 2009-ben Magyarországon esett a legnagyobb mértékben. Lengyelország, Csehország és Szlovákia – átlagos pozíciójukat tekintve – 2008-2009-ben lehagyták Magyarországot, úgy ahogy a korábbi években megelőzött Görögország, Spanyolország, Portugália és Szlovénia is.
Összevont versenyképességi rangszám, 2000-2009 © World Competitiveness Yearbook IMD |
Az összevont mutatót alkotó részmutatók közül 2009-ben Magyarország esetében a kormányzati illetve az üzleti hatékonyság romlott a legerőteljesebben.
A kormányzati hatékonyság a Csehországból, Szlovákiából és Lengyelországból álló országcsoportban javult, Bulgária és Románia megtartotta pozícióját, míg Magyarországon 2005 óta meredeken romlik. Ehhez a Versenyképességi évkönyv szerint elsősorban a magas személyi jövedelemadó kulcsok, a magas tb-járulékok, valamint a belső és külső államadósság mértéke járult hozzá. A forint viszonylag stabil árfolyama, a betéti és hitelkamatok közti eltérés mértéke, a nyereségadó kulcsa és a vállalatalapítás módja viszont kedvező értékelést kapott és 2008-2009 összehasonlításában a költségvetési hiány csökkenését is elismerően említették nemzetközi elemzések.
© World Competitiveness Book IMD |
Az üzleti hatékonyság rangsorában Magyarország ugyancsak lejjebb csúszott, korábbi pozícióját csak Csehország, Szlovákia és Lengyelország tartotta meg. A mutató összetevői közül különösen kedvezőtlen a kis- és középvállalatok működésének hatékonysága, a menedzserek vállalkozói hajlama, az üzleti világ vezetőinek szociális érzékenysége, a társadalom rugalmassága és alkalmazkodó képessége, valamint a globalizációhoz való viszonyulás.
E részmutatón belül Magyarország az átlagnál jobb értékelést kapott a menedzserek és szakértők jövedelme, az ipari órabérek és a feldolgozóipar egységnyi munkaerőköltsége vonatkozásában, valamint pozitív változásként értékeli az évkönyv, hogy javult a társadalom reformokkal kapcsolatos fogadókészsége.
© World Competitiveness Yearbook IMD |
A gazdasági teljesítmény tekintetében Magyarország helyzete 2000-2005 között jelentősen romlott: mind a visegrádi országok, mind Portugália, Spanyolország, Görögország és Szlovénia megelőzte. A Versenyképességi évkönyv szerint 2005-2009 között lényeges változás nem történt. E részmutatón belül a leggyengébb pontok a gazdaság különös érzékenysége a gazdasági ciklusok változására, az alacsony aktivitási ráta, a fiatal munkanélküliek magas aránya, valamint a gazdasági növekedés jelentős lassulása.
Az előző évhez képest elsősorban a külföldi működő tőke befektetések, az áruexport és a szolgáltatások exportja tekintetében javult leginkább Magyarország pozíciója.
© World Competitiveness Yearbook IMD |
Magyarország az infrastruktúra minőségét tekintve a vizsgált országok között a középmezőnyben található, és 2000 óta rendre jobb helyezést ért el. A nálunk fejlettebb országcsoporthoz képest ugyanakkor még mindig van lemaradásunk, ami a magas ipari elektromos áram költségekkel, a felsőfokú képzettségűek relatíve alacsony arányával, a távközlési beruházásokban való lemaradással és a magas vezetékes telefon tarifákkal függ össze.
Az előző évhez képest viszont a World Competitiveness Yearbook értékelése szerint Magyarország pozíciója javult az egészségügyi infrastruktúra, PC-penetráció, az internethasználók aránya és a környezetszennyezés terén.
© World Competitiveness Yearbook IMD |
A hosszú távú versenyképesség megteremtése érdekében a Versenyképességi évkönyv úgy értékeli, hogy a magyar gazdaságpolitika elsődleges teendői a termék- és szolgáltatáspiaci verseny erősítése, a munkaerőpiac rugalmasságának növelése, az adórendszer átalakításának folytatása, az oktatásnak és képzésnek a gazdaság szükségleteihez való alkalmazkodása, az üzleti környezet vállalkozásbarátabbá tétele, a kutatás-fejlesztés versenyképességet növelő hatásainak erősítése lenne.
Ugyanakkor megjegyzi, hogy Magyarországnak és a többi kis kelet-közép-európai országnak a méretéből és történelméből fakadó előnye a flexibilitás. Ha az ország a fent említett területeken képes a rugalmas reagálásra, úgy gyorsabban hagyhatja háta mögött a válságot és jobb esélyekkel indulhat a verseny ezt követő szakaszában. A túlfűtött politikai légkör, a társadalmi kompromisszum keresés gyengesége, a populizmus és egyéb szélsőségek erősödése azonban nem kedvez ennek a folyamatnak – áll figyelemfelhívásként a Versenyképességi évkönyv összegzésében.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.