Az ombudsman fellép a kisvasutak érdekében
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa kezdeményezi, hogy módosítsák a vasútbiztonsági tanúsítvány kiadásának eljárási és díjazási szabályait.
Nem egyeztethető össze a jövedelem- és vagyonarányos közteherviselés kötelezettségével, indokolatlanul korlátozza a vállalkozás szabadságának érvényesülését, és súlyos visszásságot okoz, hogy a vasútbiztonsági tanúsítvány megszerzésének díjtételei egyformán vonatkoznak a nagy- és a kisvasutakra - tartalmazza Szabó Máté hétfői közleménye, amely kitér arra is, hogy "a vasútbiztonsági tanúsítvány megszerzése teljesíthetetlen pénzügyi feltételeket támaszt a kisvasutak üzemeltetőivel szemben".
A cél az, hogy a szabályozás ne vezessen a kisvasutak ellehetetlenüléséhez, ugyanakkor garantált maradjon a biztonságos működésük is. A gondot az okozza, hogy a jogalkotó a működési feltételek, a hatóság eljárások és a felügyeleti díjak meghatározása során nem tett különbséget, holott másként kellene megítélni a "nagyvasutak" és a keskeny nyomtávon közlekedő, alapvetően turisztikai célú, egyszerűbb műszaki-technikai paraméterek szerint üzemelő vasútüzemek működését.
Az országgyűlési biztos indokoltnak tartja, hogy a jogalkotó minden vasútnál meghatározza – és ellenőrizhetővé kívánja tenni – a biztonságos működés alapvető követelményeit. Azt azonban a jogbiztonság és a hátrányos megkülönböztetés tilalma szempontjából nem tartja elfogadhatónak, hogy mindez a kisvasutak speciális helyzetének, működésük gazdasági feltételeinek figyelembe vétele nélkül történik.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.