2009. május. 27. 15:05
MTI
Utolsó frissítés: 2009. május. 27. 14:57
Gazdaság
Megvannak a tervek a bankfelügyeleti rendszer reformjára
Európai uniós szintű pénzügyi kockázatelemző testület létrehozását javasolta szerdán az Európai Bizottság, és szükségesnek mondta egy új páneurópai bankfelügyeleti hatóság felállítását is.
Az Európai Unió "kormánya" a nemzetközi pénzügyi válság tapasztalatai nyomán alakította ki tervét, amelynek célja, hogy a befektetőknek jobb védelmet biztosító reformokat vezessenek be az uniós felügyeleti rendszerben.
Július közepéig Brüsszel reakciókat vár a tervre az érdekeltektől, és várhatóan ősszel hivatalos jogszabályjavaslatokat is előterjeszt a témában. A végső jóváhagyás az uniós tagországok lés a jövő héten megválasztandó új Európai Parlament feladata lesz.
A most közzétett elképzelések a nemzetközi pénzintézmények élén tapasztalatokat szerzett, francia Jacques de Larosiere vezette szakértőcsoport javaslatain alapulnak. Ez a fórum vonta le azt a következtetést, hogy a pénzügyi szervezetek nemzeti felügyeletei között szorosan össze kell hangolni a munkát, és létre kellene hozni egy olyan testületet, amely figyelemmel kíséri a pénzügyi piacok működési rendszeréből fakadó, felmerülő kockázatokat.
Jelenleg nem létezik egységes európai pénzügyi felügyelet, hanem minden ország maga gondoskodik a pénzügyi szervezetek állami felügyeletéről. A tavaly ősszel kirobbant válság azonban rámutatott arra a hiányosságra, hogy miközben bankok és a biztosítók működése átnyúlik a nemzeti határokon, ellenőrzésük nem.
José Manuel Durao Barroso, az Európai Bizottság elnöke Brüsszelben szerdán kiadott közleményében emlékeztetett arra, hogy a Larosiere-csoport következtetéseit az EU-tagországok állam- és kormányfői is támogatták márciusban. Úgy vélte, az új rendszer már jövőre működőképes lehet, ha a tagállamok kormányai felsorakoznak mögötte.
Egyes EU-tagok, mindenekelőtt Nagy-Britannia ugyanakkor már jelezték fenntartásaikat a tervvel, mert attól tartanak, hogy az uniós szintű felügyelet korlátozhatja a nemzeti hatóságok befolyását.
A tagállamok közül egyébként elsőként - még tavaly tavasszal - Magyarország vetette fel, hogy a pénzügyi felügyeletek tevékenységében célszerű lenne új, egységes EU-szabályozást alkotni.
Charlie McCreevy és Joaquín Almunia, az uniós belső piac egységéért felelős, illetve pénzügyeiért felelős biztosok az új rendszer előnyei közül kiemelték, hogy az egybefogná a pénzügyi stabilitásért felelős valamennyi szerv tapasztalatait, és erős uniós testületeket biztosítana e szervek munkájának segítéséhez. Megfelelő válasz szerintük a terv azokra a gyengeségekre is, amelyeket az uniónál szélesebb nemzetközi szinten, az - EU-n kívüli fejlett és vezető feltörekvő országokat is magában foglaló - G20 csoportban azonosítottak.
Július közepéig Brüsszel reakciókat vár a tervre az érdekeltektől, és várhatóan ősszel hivatalos jogszabályjavaslatokat is előterjeszt a témában. A végső jóváhagyás az uniós tagországok lés a jövő héten megválasztandó új Európai Parlament feladata lesz.
A most közzétett elképzelések a nemzetközi pénzintézmények élén tapasztalatokat szerzett, francia Jacques de Larosiere vezette szakértőcsoport javaslatain alapulnak. Ez a fórum vonta le azt a következtetést, hogy a pénzügyi szervezetek nemzeti felügyeletei között szorosan össze kell hangolni a munkát, és létre kellene hozni egy olyan testületet, amely figyelemmel kíséri a pénzügyi piacok működési rendszeréből fakadó, felmerülő kockázatokat.
Jelenleg nem létezik egységes európai pénzügyi felügyelet, hanem minden ország maga gondoskodik a pénzügyi szervezetek állami felügyeletéről. A tavaly ősszel kirobbant válság azonban rámutatott arra a hiányosságra, hogy miközben bankok és a biztosítók működése átnyúlik a nemzeti határokon, ellenőrzésük nem.
José Manuel Durao Barroso, az Európai Bizottság elnöke Brüsszelben szerdán kiadott közleményében emlékeztetett arra, hogy a Larosiere-csoport következtetéseit az EU-tagországok állam- és kormányfői is támogatták márciusban. Úgy vélte, az új rendszer már jövőre működőképes lehet, ha a tagállamok kormányai felsorakoznak mögötte.
Egyes EU-tagok, mindenekelőtt Nagy-Britannia ugyanakkor már jelezték fenntartásaikat a tervvel, mert attól tartanak, hogy az uniós szintű felügyelet korlátozhatja a nemzeti hatóságok befolyását.
A tagállamok közül egyébként elsőként - még tavaly tavasszal - Magyarország vetette fel, hogy a pénzügyi felügyeletek tevékenységében célszerű lenne új, egységes EU-szabályozást alkotni.
Charlie McCreevy és Joaquín Almunia, az uniós belső piac egységéért felelős, illetve pénzügyeiért felelős biztosok az új rendszer előnyei közül kiemelték, hogy az egybefogná a pénzügyi stabilitásért felelős valamennyi szerv tapasztalatait, és erős uniós testületeket biztosítana e szervek munkájának segítéséhez. Megfelelő válasz szerintük a terv azokra a gyengeségekre is, amelyeket az uniónál szélesebb nemzetközi szinten, az - EU-n kívüli fejlett és vezető feltörekvő országokat is magában foglaló - G20 csoportban azonosítottak.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.
Gazdaság
MTI
2009. február. 25. 14:43
Határokon átnyúló bankfelügyeletet javasol a Larosiere-csoport
Gazdaság
MTI
2009. március. 04. 12:57