2009. május. 18. 15:45 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. május. 18. 15:18 Gazdaság

EIU: a kis-és középvállalatok vezetői csak rövid távon aggódnak

A kis- és közepes vállalkozások vezetői optimisták a hosszú távú kilátásokat illetően, de a rövid távú terveiket illetően aggódnak. Szerintük a kormányok is túl keveset tesznek értük – derül ki az Economist Intelligence Unit (EIU) legfrissebb felméréséből.

A válság ellenére a kis- és középvállalatok (kkv) vezetőinek 83 százaléka optimista a cégének hosszú távú kilátását illetően. Sőt, többségük (65 százalék) arra számít, hogy vállalatának piaci részesedése nőni fog a recesszió végére, 73 százalékuk pedig még a bevételük növekedésével is számol.

Ez az optimizmus azonban némileg meglepő – és valószínűleg túlzott is – a válaszadók rövid távú józanabb kilátásainak fényében: rövid távra már csak 37 százalékuk számít arra, hogy a vállalata a tavalyinál jobban teljesít. Ez már összhangban van az EIU előrejelzésével is, amely a globális GDP 1,8 százalékos csökkenésével számolt 2009-ben és mérsékelt, 1,9 százalékos bővülést prognosztizál 2010-re.

A kkv-vezetők 48 százaléka szerint a helyi önkormányzatok nem támogatják egyáltalán őket. A nemzeti kormányzatokról és hitelezőkről ugyan ezt mondja 39 százalékuk. A támogatás hiányának okaként leggyakrabban azt említik, hogy a közepes méretű vállalkozások nem keltenek nagy feltűnést (39 százalék), a közvélemény a nagyvállalatokat fontosabbnak tartja, mint a kkv-kat (28 százalék) és hogy a kkv-knak kevesebb támogatójuk van, mint a nagyvállalatoknak (24 százalék).

Az EIU felmérése ezen túl rámutatott arra is, hogy csak 6 százalék számít arra, hogy a válság miatt a vállalata jól képzett munkaerőt veszít, 38 százalék viszont a számuk növekedésére számít.

A megkérdezett kkv-vezetők az új ügyfelek elérését jelölték meg a növekedés legnagyobb gátjaként: a válaszolók 56 százaléka aktívan próbál új ügyfeleket szerezni p többek között új és eddig számukra – földrajzi értelemben – ismeretlenpiacokra lépéssel. Ezzel szemben viszont némi ellentmondást tükröz a stratégiájukban, hogy a megkérdezetteknek csak egyharmada jelölte meg az ügyfélszolgálatot, mint fő területet, amellyel a vállalatuk felkészülhet a gazdasági fellendülés idejére.

Amint a gazdasági fellendülés elindul, a megkérdezettek 65 százaléka számít arra, hogy vállalata földrajzilag új piacra lép. A megkérdezettek mintegy fele a marketinget tekinti olyan eszköznek, amely a felkészítheti a vállalatot a gazdasági fellendülés időszakára. Ez azt jelzi az EIU szerint, hogy a vállalatok aktívan keresik a növekedési lehetőségeket.

Emellett az is érdekes ellentétet jelez a felmérésben, hogy a válaszadók 57 százaléka ért egyet azzal, hogy az új technológiák kritikus előnyt jelenthetnek a vállalat recesszióból való kilábalására, de ezzel szemben csak 20 százalékuk fektet be innovatív technológiákba annak érdekében, hogy a versenytársaikat lekörözzék.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 03. 19:45

„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?

Érezhetően tovább drágultak az élelmiszerek, sokaknak kell még szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és ez nem kellemes érzés. Balázs Barbara újságíró és takarékos gasztroblogger könyve útmutató ahhoz, hogyan lehet a házikoszttal takarékoskodni, milyen a mértékletes konyha, és hogyan győzhetjük le a kisebbségi komplexusainkat, ha főzésről van szó. <strong>Mit érdemes megtartani a régi idők szokásaiból</strong>, és hogyan spóroljanak, akik speciális diétára szorulnak?