A repülési ipar sokszor mélyebb válságban van, mint a 9/11 után
A British Airways vezérigazgatója, Willie Walsh szerint a polgári repülést sújtó jelenlegi válság sokszorta mélyebb annál, amelyet az ágazat a 2001. szeptember 11-ei amerikai terrortámadás után átélt.
Walsh kifejtette, hogy a mostani válság „bármely mércével mérve tízszer, hússzor, harmincszor súlyosabb”, mint az amerikai merényletsorozat utáni volt. A British Airways első embere szerint 2001. szeptember 11. „nagyon éles, hirtelen sokkhatásként” érte az ágazatot, és különösen azok a légitársaságok kerültek nehéz helyzetbe, amelyek jelentős transzatlanti útvonalhálózatot működtettek.
Az ír nemzeti légitársaság, az Aer Lingus – ahol ő akkoriban dolgozott – 50 százalékban a transzatlanti üzletágból szerezte bevételét, ami a merényletek után „egyik napról a másikra eltűnt”. Az általános gazdasági környezet azonban annak idején jó volt, a bankrendszerek működtek, és a légitársaságok változatlanul hozzáfértek banki finanszírozásokhoz.
A nagy különbség az, hogy jelenleg a nagyon gyenge globális gazdasági környezetben minden eddiginél gyengébb a fogyasztói bizalom a legnagyobb piacokon, a légitársaságok anyagi helyzete a korábbi időszak magas üzemanyagárai miatt rosszabb, mint 2001 szeptemberében volt, a valutaárfolyamok ingadoznak és a bankrendszer romokban hever. Mindez együtt sokkal nehezebb üzleti környezetet eredményez a 2001. szeptember 11. utáni időszaknál – vélekedett a British Airways vezetője.
British Airways gépek. Sokan földre kényszerülhetnek © AP |
A bankok megsegítése esetében teljesen más a helyzet: a bankrendszerre mindenkinek szüksége van, és ha a bankok összeomlanak, abból káosz lesz. Bőven van azonban olyan légitársaság, amely képes kitölteni a megszűnő cégek által a piacon hátrahagyott űrt, ahogy erre már volt is számos példa, mondta a BA vezetője.
A Oneworld légitársasági szövetségen belül – amelynek a BA-vel együtt a Malév is tagja – szükség esetén a tagvállalatok aligha segíthetik egymást, legalább is Walsh határozottan kijelentette, hogy erre nem lát lehetőséget.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.