2009. május. 06. 13:43 MTI Utolsó frissítés: 2009. május. 06. 13:39 Gazdaság

A repülési ipar sokszor mélyebb válságban van, mint a 9/11 után

A British Airways vezérigazgatója, Willie Walsh szerint a polgári repülést sújtó jelenlegi válság sokszorta mélyebb annál, amelyet az ágazat a 2001. szeptember 11-ei amerikai terrortámadás után átélt.

Walsh kifejtette, hogy a mostani válság „bármely mércével mérve tízszer, hússzor, harmincszor súlyosabb”, mint az amerikai merényletsorozat utáni volt. A British Airways első embere szerint 2001. szeptember 11. „nagyon éles, hirtelen sokkhatásként” érte az ágazatot, és különösen azok a légitársaságok kerültek nehéz helyzetbe, amelyek jelentős transzatlanti útvonalhálózatot működtettek.

Az ír nemzeti légitársaság, az Aer Lingus – ahol ő akkoriban dolgozott – 50 százalékban a transzatlanti üzletágból szerezte bevételét, ami a merényletek után „egyik napról a másikra eltűnt”. Az általános gazdasági környezet azonban annak idején jó volt, a bankrendszerek működtek, és a légitársaságok változatlanul hozzáfértek banki finanszírozásokhoz.

A nagy különbség az, hogy jelenleg a nagyon gyenge globális gazdasági környezetben minden eddiginél gyengébb a fogyasztói bizalom a legnagyobb piacokon, a légitársaságok anyagi helyzete a korábbi időszak magas üzemanyagárai miatt rosszabb, mint 2001 szeptemberében volt, a valutaárfolyamok ingadoznak és a bankrendszer romokban hever. Mindez együtt sokkal nehezebb üzleti környezetet eredményez a 2001. szeptember 11. utáni időszaknál – vélekedett a British Airways vezetője.

British Airways gépek. Sokan földre kényszerülhetnek
© AP
Walsh elmondta, hogy: "9/11 nagyon kemény dolog volt, de láttuk a fényt az alagút végén, volt ok a derűlátásra ... harminc éve vagyok a (repülési) üzletágban, átéltem visszaeséseket és nehéz időket, de a mostanihoz hasonlót még nem láttam". A BA vezérigazgatója szerint nagyon nehéz lesz a most létező összes légitársaságnak életben maradnia, ugyanakkor elvetette a légitársaságok kormányzati kisegítését. Szerinte ilyesmit a British Airways nem kér, és ha máshol lát állami kisegítő akciókat, az ellen lehetőség szerint tiltakozni fog.

A bankok megsegítése esetében teljesen más a helyzet: a bankrendszerre mindenkinek szüksége van, és ha a bankok összeomlanak, abból káosz lesz. Bőven van azonban olyan légitársaság, amely képes kitölteni a megszűnő cégek által a piacon hátrahagyott űrt, ahogy erre már volt is számos példa, mondta a BA vezetője.

A Oneworld légitársasági szövetségen belül – amelynek a BA-vel együtt a Malév is tagja – szükség esetén a tagvállalatok aligha segíthetik egymást, legalább is Walsh határozottan kijelentette, hogy erre nem lát lehetőséget.

zöldhasú
Hirdetés