Nem volt irgalom: így bántak el az adósokkal
Az adósság nem csak mostanság jelent gondot, hiszen az ember, amióta társadalomba szerveződött, hajlamos kölcsönkérni, és bizony van, hogy nem tudja megadni. Ha valaki ilyen szégyenbe keveredett, a régi időkben csúful elbántak vele. Felidézzük a múlt árnyait.
Mostanában egyre több honfitársunknak akad gondja azzal, hogy a házra, lakásra, kocsira, miegymásra felvett hiteleket nem tudja törleszteni a bajosra fordult körülmények miatt. Legrosszabb esetben vagyontárgyaik elvesztése, életszínvonaluk romlása fenyegeti őket, amit megaláztatásként élnek át. De mi ez ahhoz képest, amit régi korok fizetésképtelen adósainak kellett elviselniük. Ráth-Végh István, a felülmúlhatatlan anekdotagyűjtő könyvét, A pénz komédiáját lapoztuk fel. A cím ellenére az adósokat illetően sok vidám dolgot nem olvastunk benne.
Rómában például, ahol szigorú törvényekkel védték a magántulajdont, a nem fizető adósoknak jaj volt. Ha a hivatalos felszólításra nem fizettek, a praetor maga elé idézte és átadta őket a hitelezőnek hatvan napi szolgaságra. A hitelező magával vihette, megbilincselhette, kemény házi munkára foghatta az adósát. Ha eltelt a hatvan nap, és a hitelező nem jutott a pénzéhez, az adós polgárjoga megszűnt. Ez annyit jelentett, hogy a hitelező eladhatta az adósát külföldre rabszolgának, vagy akár meg is ölhette, ha akarta.
Pellengérre állított adós. Se pénz, se megértés, se sajnálat © gutenberg.org |
A középkori Németországban a nemesembereknek a jog adott egy kiskaput, hogy ne essen folt a család hírnevén. Az intézmény neve ez volt: einlager. A kölcsönszerződésben kiköthették, hogyha az adós nem fizetne, köteles bevonulni egy előre megnevezett fogadóba, és annak a küszöbét nem léphette át, amíg az adósságot ki nem egyenlítette. A intézkedés célja természetesen az volt, hogy az adós mindent tegyen meg fizetési kötelessége teljesítésére, hogy ne kelljen további költségbe vernie magát és családját az igencsak költséges fogadóban lakással. Ráadásul nemcsak az adósnak, hanem a kezesnek, ha több kezes volt, akkor az összesnek be kellett vonulnia a fogadói őrizetbe, és bizony előfordult, hogy az úri társaság fejére nőttek a költségek. Megszökni nem lehetett, mert kötötte őket az úri becsületszó. Ha az adós meghalt, akkor sem hagyhatta el a fogadót, hiszen annak küszöbét nem léphette át, amíg nem törlesztette adósságát. A holt becsületét egy módon lehetett megőrizni, ha lyukat ástak a küszöb alatt, és ott húzták ki a porhüvelyét.
Polgárnál, pórnál, más szegény embernél nem számított a becsületszó. Egyéb biztosíték kellett. Ráth-Végh kutatásai szerint jellemző zálogtárgy volt a feleség. A középkori német joggyakorlás például megengedte, hogy a férj nemfizetés esetén „beutalja” asszonyát abba a nyilvánosházba, amelynek tulajdonosától kölcsönt vett fel. Ez pedig az asszonyt „gyümölcsöző letétként” használhatta. A városi tanácsok megszigoríthatták ezt a jogügyletet azzal, hogy létrejöttéhez az asszony beleegyezése kellett. Azt azonban nem szabályozták, hogy a beleegyezést a férj milyen eszközökkel érte el.
Az anekdotakutató egy másik megoldást is előbányászott. Az osztrák Wilzhut falu 1400 tájáról eredeztethető szokásjoga szerint, ha a paraszt nem tudta megfizetni a földesúr által kirótt bírságot, a feleségét át kellett engednie megváltásként, egyszeri alkalomra. Ha az úr ezzel nem kívánt élni, akkor a jog átszállt a bíróra. Ha neki sem kellett a nő, akkor a bírósági írnok következett. Ha ő sem mutatott érdeklődést, akkor utolsónak a törvényszolga maradt, de ő már nem háríthatta tovább a jogosultságot, ha tetszett neki az asszonyság, ha nem.
Adós és családja a karcerben. A férj nem fizetett, az aszony bánta © boisestate.edu |
Ráth-Végh kitér a megszégyenítések különféle formáira is. Elmondja, hogy a középkorban kiterjedt kultúrája volt a színes szégyenfoltoknak, amelyekkel a közösség normái szerint rosszéletű embereket bélyegeztek meg, köztük az adósokat. Európa nagy részén az adósokat zöld sapkával illették. A fizetésképtelenné váltakat a kölcsönzők egész életükön át zöld sapka viselésére kötelezhették, és legfeljebb annyi könnyítést kaphattak, hogy a sapkát a hitelezőnek kellett beszereznie. Ha az adós e fejfedő nélkül jelent meg nyilvános helyen, a kölcsönadó kívánságára azonnal börtönbe hurcolhatták.
Némelykor a törvény azzal fokozta a szégyent, hogy a sapka átadása is megbélyegző módon történt. Az adóst a pellengér elé vezették, ahol be kellett ismernie a fizetésképtelenségét, mire a hóhér a fejébe húzta az örökös gyalázatot jelentő zöld sapkát. Még a XVI. század végéről is szép számmal maradtak fenn zöldsapkás ítéletek.
A szokás Itáliából terjedt el. A bank (banco) ugyanis nem más, mint az a pénzváltó pult, üzletasztal, amit az olasz bankárok használtak munkájuk során. Ha az ilyen üzletember nem tudott fizetni, akkor kiközösítették a bankárok sorából, ennek jeléül üzleti pultját összetörték. Az összetört pult neve olaszul banco rotto. Hát innen ered a jól ismert angol bankruptcy (csőd) vagy a német bankrott kifejezés, vagy ennek magyar népies változata a pankrót.
A megszégyenítéseknek az volt a céljuk, hogy az embereket a gyalázattól való félelem óvatosságra sarkallja, mielőtt adósságba vernék magukat. A zöld sapka és az összetört pad nem mindig sugárzott elegendő visszatartó erőt, így bevezették az adósok szégyenkövének intézményét. A Pietra d’infamia vagy Pietra del Vituperio névvel illetett kőtömbök a legkevésbé kívánatos ülőalkalmatosságok voltak. A kőre ültetés szertartása, főleg karneválok idején, szórakoztató műsorszám volt.
A padovai szégyenkő. Leki és testi megtöretés © sendbote.com |
Persze Ráth-Végh nem feledkezik meg az adósok börtönéről sem, amely meglehetősen értelmetlennek látszó intézmény volt, hiszen a szerencsétlen adós hogyan is szerezhetett volna pénzt, ha be volt zárva. Csakhogy a törvény a rokonokra ésa barátokra akart hatni, remélve, hogy nem akarják a szerencsétlent a börtönben hagyni, inkább kimenekítik a rabságból. Például azért, mert ha nem sikerült a kenyérkeresőt kimenteni, akár az egész családra nyomorúság vagy pusztulás várhatott. De, ha erre nem volt módjuk vagy kedvük, szegény adós eaddig ott senyvedett, amíg a kölcsönzőjének haragja, bosszúvágya, esetleg reménye pénze visszanyerésére el nem párolgott, vagy meg nem unta a tartásdíj fizetését. Mert azt bizony annak kellett állnia, aki az adósát a tömlöcbe hurcoltatta. A párizsi Clichy-fogházban a hitelező egy hónapra 20 frankot tett le az adós számára. Ebből 9 frankot kellett fizetnie a börtönnek szobabérre, a maradék 11 frankból pedig az élelmét és egyéb költségeit kellett fizetnie. Ez olyan kevés volt, hogy aki ebből tengődött, az éhhaláltól csak az menthette meg, ha egy másik leültetett, de mégis csak vagyonosabb adósnál cselédi vagy más munkát vállalt ellátás fejében.
A King's Bench börtön Londonban. A legvidámabb "barakk" © Wikipedia |
Köztük voltak jó összeköttetésű adósok, akik a kívülről kapott pénzből fényesen megéltek, inast, szakácsot tartottak, vendégségeket rendeztek. Hiába – mondja Ráth-Végh István –, az úr a pokolban is úr.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.