Földhöz ragadt adósságok
Súlyos pénzügyi gondokkal küzd Borisz Abramovics vállalkozása, az AirUnion légi szövetség, legalábbis annak két...
Súlyos pénzügyi gondokkal küzd Borisz Abramovics vállalkozása, az AirUnion légi szövetség, legalábbis annak két legnagyobb társasága, a KrasAir és a Domogyedovszkije Avialinyii (DAL) - derül ki az orosz gazdasági sajtó híradásaiból. Legutóbb annak kapcsán írtak erről, hogy augusztus elején nem indulhatott el a moszkvai Domogyedovo repülőtérről a két cég összesen tíz járata. A hivatalos indoklás szerint elromlott egy Boeing-767-es és egy TU-154-es repülőgép, amelyek kiesése láncreakciószerűen több járatra is kihatott. Az orosz lapok szerint azonban az igazi ok az volt, hogy a társaságok túlságosan nagy adósságot halmoztak fel a legnagyobb oroszországi légikikötőt üzemeltető céggel szemben. Sokáig hitelben kaptak kerozint, de amikor a tartozás elérte a 12 ezer tonnát (pénzben számítva csaknem 10 millió eurót), azaz a reptér tartalékkészleteinek a felét, nem jutottak több üzemanyaghoz - írta a múlt héten jól értesült forrásra hivatkozva a Kommerszant moszkvai napilap. Az AirUnion szóvivője, Olga Trapeznyikova azonban felháborodottan cáfolta a HVG-nek ezt az értesülést, mondván, megalapozatlan pletykákon alapul. "Ebben az üzletágban mindenkinek vannak adósságai, és mindenki folyamatosan törleszti őket. Ez a helyzet velünk is" - mondta a szóvivő, aki úgy véli, valakinek érdekében állhat a cégcsoport lejáratása, de arról nem bocsátkozott találgatásokba, hogy kinek.
Trapeznyikova azt is természetesnek minősítette, hogy bizonyos üzleti viták miatt választott bíróságokhoz fordulnak a cégek, és - mint kifejtette - az AirUnionnál ilyen perekből sincs több, mint amennyi a normális ügymenetből fakad. A Vedomosztyi című gazdasági újság július végi összesítése szerint a KrasAir és a DAL ellen csak az idén összesen 59 keresetet nyújtottak be, 752,5 millió rubelt (azaz csaknem 5 milliárd forintot) és 10,3 millió dollárt (mintegy 1,6 milliárd forintot) követelve tőlük, igaz, e viták egy része az utóbbi hetekben rendeződött. A minap törlesztettek például 101 millió rubelnyi adósságot egy kőolajtermékekkel kereskedő cégnek, a Russzkaja Nyeftyanaja Gruppának, amely csődeljárást kezdeményezett a DAL ellen. Összesen 25 millió rubelt perel a KrasAiren a repülőgép-hajtóműveket bérbe adó Tyehnolízing vállalat, és egyik keresetére a bíróság a légitársaságot arra kötelezte, hogy szereljen le gépeiről két hajtóművet, mert azokért nem fizette meg a bérleti díjat. Ugyancsak bérleti díjat akar bírósági úton behajtani az Iljusin Finansz (IFK) cég: 2004-ben két Il-96 típusú utasszállító gépet adott 15 éves használatra a KrasAirnek, amely eddig összesen 17 millió dollárral maradt adós neki. Többek között az Ingoszsztrah biztosító is perben kér számon a légitársaságon 11 millió rubelt harminc repülőgép biztosítási szerződése alapján - mondta a Vedomosztyinak a felperes cég képviselője. Ugyanakkor az AirUnion is bírósághoz fordult: a KrasAir 23, a DAL pedig 43 keresetben vitatja a vele szemben támasztott követelések jogosságát.
Hiába a nagy adósságok, a legnagyobb hitelezők egyelőre nem kezdeményezik csődeljárás megindítását. Az IFK szóvivője ezt azzal indokolta a Kommerszantnak, hogy a légitársaságok bedőlése elsősorban magánrészvényeseinek, Borisz és Alekszandr Abramovicsnak a kezére játszana. Az IFK-nál azt gyanítják, hogy a testvérpár szándékosan a KrasAirt és a DAL-t terheli meg az adósságokkal. Ezek többségi részvénypakettja ugyanis az állam tulajdonában van, és a nemrég kormányrendelettel létrehozott technológiai óriáscég, a Rosztyehnologii kezelésébe kerül. Az AirUnion többi tagja közül viszont a Szamara légitársaságban csak 48,6 százalék erejéig részesedik az állam, 40 százalék az Abramovics fivéreké, akiknek - a Vedomosztyiban közölt adatok szerint - az Omszkaviában 70, a Szibaviatranszban pedig 100 százalékos tulajdonrészük van.
POÓR CSABA / MOSZKVA