2008. november. 13. 11:45 MTI Utolsó frissítés: 2008. november. 13. 11:57 Gazdaság

MGE: a leadott régi személykocsi után 20 százalék árkedvezmény

Az idei évre várt 170 ezer új személygépkocsi értékesítésével szemben 160-165 ezer eladott autóval számol a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).

Győző Gábor, az egyesület elnöke csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján elmondta, hogy az első 10 hónapban 138197 darab új személygépkocsit adtak el, ez mintegy 6 százalékos visszaesés az előző év azonos időszakához képest.

Jövő évre 140 ezer eladott új személygépkocsival számol az egyesület. Az elnök azt mondta, bíznak abban, hogy a 2009-es év lesz a mélypont. Hozzátette: az is igaz, hogy már az idei évről is ezt gondolták. Az egyesület becslése szerint az idén az eladott, új kis haszongépjárművek száma eléri a 19500 darabot, ami mintegy 2,5 százalékos növekedés 2007-hez képest.

Az MGE, a Magyar Lízingszövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szervezete (Gémosz) azt várja a kormánytól, hogy intézkedéseivel javítsa a piaci szereplők helyzetét. Győző Gábor elmondta: szűnjön meg például a gépkocsik átmeneti időre történő kivonása, ne lehessen biztosítói számla nélkül kártérítést igényelni.

A három szervezet kezdeményezné azt is, hogy induljon el egy olyan program, amelynek keretében az, aki a több mint 10 évnél idősebb kocsiját megsemmisítésre leadja, kaphasson 20 százalék kedvezményt az új autója árából. A kedvezményből 10 százalékot az állam, 10 százalékot pedig a szektor szereplői biztosítanának. Győző Gábor szerint az így generált többlet áfa- és adóbevételekből megtérülne az állami ráfordítás.

Az elképzelés szerint családonként egy, maximum 1600 köbcentiméteres hengerűrtartalmú autóra vonatkozna ez a kedvezmény. Az egyesület 4-5 évvel ezelőtt készített tervezete szerint a programban 15-20 ezer darab személygépkocsival számoltak, autónként 300-400 ezer forint lett volna a 20 százalékos kedvezmény összege.

Erdélyi Péter, a szövetség társelnöke elmondta, hogy a pénzügyi válság hatására várhatóan meg fog szűnni a svájci frank alapú finanszírozás a járműpiacon. Hangsúlyozta, hogy nincs pénzhiány, az euró és a forintalapú finanszírozás rendelkezésre áll.

A társelnök szerint várhatóan szigorodni fognak a hitelek feltételei is. Így azoknak a lízingcégeknek, amelyek 8 évnél hosszabb futamidejű hiteleket kínálnak, ezekre a különleges kockázatú hitelekre céltartalékot kellene képezniük. Emellett arra számítanak, hogy a hitelre történő autóvásárlás esetén a kezdő részlet nem lesz kisebb 20 százaléknál.

Erdélyi Péter elmondta, hogy a három szövetség támogatja az integrált vagy a külön kötött casco kötését. Mint mondta, jelenleg a személyautók csupán 20 százalékának van cascója, 2,5 milliónak nincs.

A szövetség szerint a közeljövőben az importőrök mérsékelni fogják a kereskedőkre nehezedő nyomást, és a jelenlegi 5-6 hónapos készletet 2-3 hónapra fogják csökkenteni.

zöldhasú
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.