Tovább lassult az új autók eladása Európában
Európában szeptemberben 1,305 millió új autó kapott rendszámot, 8,2 százalékkal kevesebb, mint tavaly szeptemberben, jelentette az európai autógyártók szövetsége (ACEA). Augusztusban még 15,6 százalékos volt a visszaesés az egy évvel korábbihoz képest. A viszonylagos javulást az üzemanyag némi olcsóbbodása és az árleszállítások, kedvezmények magyarázzák, és a hitelezés nem rosszabbodott.
Az új EU-tagországokban szeptemberben 93 725 új autó állt forgalomba, 7,8 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Visszatért a korábbi irányzat: miközben Nyugat-Európában apad, Kelet-Európában nő a kereslet. Ez csak augusztusban szakad meg, amikor az új EU-tagországokban is 8,7 százalékkal kevesebb új autót vettek, mint egy évvel azelőtt. Az új EU-tagállamokban az első kilenc havi többlet ezzel 3 százalékos, az első nyolc havi plusz 2,7 százalék után.
Augusztusban Lettországban, Észtországban, Magyarországon - 4,9 százalékkal - és Romániában csökkent az értékesítés az egy évvel korábbihoz képest. Szeptemberben csak Lettországban (45,9 százalékkal), Észtországban (23,6 százalékkal), Litvániában (7,9 százalékkal) és Magyarországon (4,3 százalékkal 13 236-ra) esett vissza az új autók eladása, a többi országban nőtt, a legjobban Csehországban, 32,2 százalékkal 12 134-re, Szlovákiában 23,5 százalékkal 5016-ra és Romániában 17,4 százalékkal 26 580-ra.
A Volkswagen csoport az európai eladásokból az első kilenc hónapban 19,9 százalékkal részesedett a tavalyi első kilenc havi 19,4 százalék helyett. A csoporthoz tartozó Audi gyártmányai közül szeptemberben 62 235 kapott rendszámot, 18,1 százalékkal több, mint tavaly szeptemberben, a piaci részaránya 5,1 százalékra emelkedett 3,9 százalékhoz képest. Az első kilenc hónapban a piaci részaránya 4,6 százalékos volt, egy évvel korábban 4,4 százalékos.
A második helyezett Peugeot-Citroen csoporté volt a piac 13,0 százaléka az egy évvel korábbi 13,2 százalék helyett. A harmadik helyen ismét a Ford csoport (Ford és Volvo) végzett, de részesedése szintén csökkent: 9,9 százalékra 10,1 százalékról.
A Suzuki szeptemberben 22 969 autót adott el Európában, 1,1 százalékkal többet, mint tavaly szeptemberben, a piaci részaránya 1,9 százalékra nőtt 1,7 százalékhoz képest. Az első kilenc havi teljesítménye: 166 162 autó eladása Európában, 7,8 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi első háromnegyed évben. Az átlagos piaci részaránya így 1,5 százalékos volt, az egy évvel korábbi 1,6 százalék helyett. A Szlovákiában megtelepedett dél-koreai Kia eladásai szeptemberben 20,2 százalékkal elmaradtak az egy évvel korábbitól, a piaci részaránya 1,2 százalékra csökkent 1,4 százalékhoz képest. Az első kilenc hónapban a piaci részaránya változatlan maradt 1,5 százalékon.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.