A légikatasztrófa után csőd szélén a Spanair
A spanyol Spanair légitársaság repülőgépének múlt heti madridi katasztrófája valószínűleg végleg megpecsételte a súlyos pénzügyi nehézségekkel küszködő cég sorsát.
A vállalatot - sok más versenytársához hasonlóan - súlyosan érintette az üzemanyag árának meredek emelkedése, miközben az utazási kedv lanyhult. A Spanair charter járatain elsősorban turisták utaznak, akik érzékenyebben reagálnak a jegyár emelésére, mint az üzletemberek. Emiatt már az első félévben 55 millió eurós vesztesége keletkezett a vállalatnak, ami az anyavállalatot, a SAS skandináv légitársaságot is a veszteségzónába repítette. A vállalatnak legalább 300 millió euró tartozása van.
A madridi repülőtéri katasztrófa miatt megingott a bizalom Spanyolország második számú légitársasága iránt: visszaestek a jegyeladások, és várhatóan komoly kártérítést kell kifizetnie a társaságnak az áldozatok hozzátartozóinak.
Ágazati elemzők szerint a cég aligha menekülhet meg a csődtől, és az anyavállalat is igencsak törheti a fejét, mit tegyen veszteséges leányvállalatával. A skandináv vállalat már legalább másfél éve próbálkozik a 2003-ban megszerzett Spanair eladásával, idén júniusban azonban közölték, hogy egyelőre felhagynak a vevőkereséssel, mivel a repülés általános válsága közepette senki sem érdeklődik komolyan a cég iránt, illetve csak túl olcsón lenne hajlandó megvenni.
Jelentős fejlesztésekre lenne szükség a Spanairnél, hiszen 65 gépből álló flottájából 36 az olyan "kerozinfaló" MD-82-es modell, amely a madridi repülőtéren balesetet szenvedett.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.