2008. augusztus. 19. 15:55 MTI Utolsó frissítés: 2008. augusztus. 19. 15:56 Gazdaság

Átadták az M7-es Zalakomár és Nagykanizsa közötti szakaszát

Átadták az M7-es autópálya Zalakomár és Nagykanizsa közötti 15,5 kilométeres szakaszát Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, Radivan Zerjav szlovén, valamint Szabó Pál magyar közlekedési miniszter jelenlétében kedden. Ezzel Budapesttől a horvát határig szinte teljessé vált a sztráda.

A keddi avatással Budapesttől Letenyéig 234 kilométer hosszú lett az M7-es, amely az októberben elkészülő 800 méteres magyarországi autópályával és a Murán átívelő híddal válik teljessé. A Letenye és Muracsány (Gorican) közötti Zrínyi híd horvát-magyar közös beruházásban készül. Az autópálya jelentősen javítja Délnyugat-Magyarország belső közúti kapcsolatait, tehermentesíti a Balaton környékét, valamint az V. sz. Helsinki folyosó részeként jelentős szerepet tölt be a nemzetközi közlekedési hálózatban.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.(NIF) adatai szerint az M7-es most átadott 15,5 kilométeres pályáján egy csomópontot, öt felüljárót, hét aluljárót, valamint egy komplex pihenőhelyet alakítottak ki. Az út mentén 34 kilométernyi vadkerítést állítottak fel, 21,5 hektár véderdőt telepítettek, továbbá egy ökológiai átjárót is létesítettek. 

A Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti 35,5 kilométeres pályát eredetileg együtt adták volna át a forgalomnak, de a közműkiváltások és az egyik kivitelező, a Viadom Zrt. csődje hátráltatta a 2006-ban kezdődött kivitelezési munkálatokat. A fővállalkozóként a munkát elnyert PVT-M7 konzorcium nettó 43,9 milliárd forintért készítette el az M7-es ezen szakaszát. A sztráda Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti vonalának teljes költsége megközelíti a bruttó 62 milliárd forintot. Az Európai Uniótól társfinanszírozás keretében Magyarország több mint 35 milliárd forint támogatásra pályázott.

Az M7-es autópálya első, az M1-essel közös, Budapestről kivezető szakaszát 1964-ben helyezték forgalomba. A bal oldali pálya 1966-ban épült meg Martonvásárig, majd 1971-ben folytatták építését a Martonvásár és Zamárdi közötti szakaszon. A jobb oldali pálya 1972 és 1975 között készült el Törökbálinttól Balatonaligáig. A jobb oldali pálya 2001-2002-ben épült meg Balatonaliga és Zamárdi között, és ugyanebben az időszakban a meglévő 90 kilométeres szakaszt is teljesen felújították. Az újabb szakaszok közül elsőként a Becsehely és Letenye közötti 8,5 kilométeres autópálya, valamint az M70-es Letenye-Tornyiszentmiklós közötti 18,6 kilométeres autóút 2004-ben készült el.

A Balatonszárszó és Ordacsehi közötti 20 kilométeres szakaszt, továbbá az M70-es autóút 1,2 kilométeres szakaszát Tornyiszentmiklóstól az országhatárig 2005 júniusában adták át, bár ez utóbbit a szlovén sztráda mostani átadásáig a járműforgalom nem vehette igénybe. Az Ordacsehi és Balatonkeresztúr közötti 25,7 kilométeres pályát, valamint a Becsehely és Sormás (Eszteregnye) közti 4,5 kilométeres szakaszt 2006-ban adták át a forgalomnak. Az elmúlt évben készült el a Zamárdi és Balatonszárszó közötti 14,2 kilométernyi pálya a Kőröshegyi völgyhíddal, valamint a Nagykanizsa és Sormás közötti 11,3 kilométeres rész. Az M7-es legutóbb elkészült szakaszát, a Balatonkeresztúr és Zalakomár közötti mintegy 20 kilométeres pályát júliusban avatták fel.

Az M7-es első szakaszának 44 évvel ezelőtti átadása után negyven év kellett, hogy a sztráda valódi autópályaként elérjen a Balatonig, de már csak négy évre volt szükség, hogy elérje az országhatárt - mondta a Gyurcsány Ferenc kormányfő az átadáskor tartott beszédében. Az elmúlt hat évben több mint megkétszereződött a magyar autópálya-hálózat, "nincs még egy olyan ország ebben a régióban, amelyik erre képes lett volna". Az újabb fejlesztések kapcsán Gyurcsány Ferenc közölte: készülhetünk az M0-ás keleti és északi szektorának, valamint a Megyeri-hídnak az avatására, épül az M6-os mindkét végéről, valamint a Szegedet Makó irányába elkerülő M43-as. 

A fejlesztésekkel azonban még nem lehet leállni, el kell jutnia az M3-asnak az ukrán határig, valamint "sok száz kilométer gyorsforgalmi utat kell építeni, amelyet autópályává lehet fejleszteni". A következő évekre több mint ezer kilométer útfelújítás is vár, és az autópályák után a magyar vasút európai minőségű és biztonságú fejlesztése is hátra van - fogalmazott ünnepi beszédében Gyurcsány Ferenc. A Daimler-Benz kecskeméti építkezése kapcsán úgy fogalmazott: figyelmeztetés mindenki számára, hogy sok feltétel kell a befektetésekhez, de az egyik a jó közlekedési lehetőség.
zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Serdült Viktória 2024. november. 28. 10:09

Felesleges kényeskedni a függetlenség miatt – a bírókat képviselő OBT elnöke a kormány alkujáról

Két lehetőség volt: vagy nincs pénz, vagy pedig van, de akkor alá kell írni a papírt – így magyarázta a HVG információi szerint egy belső értekezleten Szabó Péter, az Országos Bírói Tanács elnöke, miért ment bele a kormány diktálta megállapodásba. Beszédének több forrásból hozzánk eljutott átirata szerint azt mondta, felesleges kényeskedni a bírói függetlenség miatt.