M7-es: újabb 20 km, még 15 hiányzik
Átadják ma az M7-es Balatonkeresztúr és Zalakomár közötti szakaszát. Az autópálya-szakaszt Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Szabó Pál közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter helyezi forgalomba.
Fazakas Orsolya a sztráda Balatonkeresztúr és Zalakomár közötti 20 kilométeres szakaszának átadása kapcsán közölte: a hiányzó rész műszaki átadása július végéig megtörténik, az autósok várhatóan augusztus utolsó hetében hajthatnak rá a pályára.
A Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti 35 kilométeres útszakaszt eredetileg egyben adták volna át a forgalomnak. A még hiányzó 15 kilométeres pálya átadásának csúszása kapcsán a NIF korábban arra hivatkozott, hogy módosult időközben az autópálya törvény, ami érintette a közműkiváltásokat is. A törvénymódosítás akadályozta a kivitelezőt a közművek kiváltásában, ezért kellett változtatni a határidőn.
A teljes 35 kilométerre vonatkozó közel 43,9 milliárd forintos beruházás elkészültét némileg hátráltatta az is, hogy a korábban a tendert elnyert Porr-Viadom-Terrag-Asdag (PVT-M7) Konzorcium egyik tagja fizetésképtelenné vált. A múlt évben a Viadom Zrt. ellen felszámolási eljárás is indult, ezért a feladatait és munkaterületeit a NIF jóváhagyásával a Porr és a Terrag-Asdag vette át.
A NIF által közölt adatok szerint a csütörtökön átadott 20 kilométeres pályán három csomópont és összesen 25 műtárgy - köztük egy viadukt - épült. A sztráda felett kilenc felüljárót, alatta 17 aluljárót építettek, továbbá egy pihenőhelyet is kialakítottak.
Az M7-es új szakaszának építése kapcsán Magyarország európai uniós támogatásért is pályázik. A támogatási kérelmet várhatóan az ősszel küldik Brüsszelbe, s ha az Európai Bizottság a költségvetéssel, a hatástanulmányokkal és a költség-haszon elemzésekkel kapcsolatban további kérdéseket nem tesz fel, még az idén év végéig döntés születhet a támogatásról.
Az összes költséget összeadva közel 62 milliárd forintos beruházási összegből 41,8 milliárd forint támogatást igényel Magyarország. Az unió ennek 85 százalékát, 35,5 milliárd forintot finanszírozhat, további 6,3 milliárdot az operatív programon belül hazai forrás jelenti - derül ki a NIF összefoglalójából.
Fazakas Orsolya beszámolt arról is, hogy az M7-es autópálya akkor válik teljessé, ha átadják a magyar-horvát határon most épülő Mura-hidat és a hozzá kapcsolódó, mintegy 800 méteres autópálya-szakaszt. A két ország közös finanszírozásában épülő, mintegy nyolcmillió eurós beruházású hidat horvát kivitelező készíti, várhatóan szeptember elején lesz a műszaki átadása, és októberben vehetik birtokukba az autósok, akik így már valóban letérő nélkül hajthatnak végig autópályán Budapesttől az Adriáig.