Az internet jóval nagyobb szeletet hasított ki a reklámtortából
A teljes reklámtorta tavaly 10,7 milliárd forinttal nőtt, a bővülés 400 millió forinttal haladja meg a 2006. évit – derül ki a Magyar Reklámszövetség kedden ismertetett becsléséből.
Reklámfotó. Hasított az internet © adpunch.org |
Skriba Judit, a felmérés vezetője szerint 2007 nem a nagy médiumok éve volt, ezek helyzete tükrözi leginkább a gazdaság állapotát. A tavalyit meghaladó növekedés a kicsiknek volt köszönhető, elsősorban az internetnek. A televízió reklámbevétele 4,1 százalékkal 75 milliárd forintra, a sajtóé 4,72 százalékkal 67,7 milliárdra, a közterületé 4,89 százalékkal 20 milliárd forint közelébe nőtt. Csökkent viszont a rádió eredménye, mintegy 5 százalékkal 9,61 milliárd forintra, illetve 5,56 százalékkal 850 millió forintra a mozikban reklámra elköltött összeg. Az egyes médiumoknál a hirdetők által reklámra költött pénzek tekintetében az internet aránya 5,5 százalékról 7,5 százalékra nőtt, a többi szegmens részesedése, a stagnáló mozit kivéve csökkent.
Az adatszolgáltatók prognózisa szerint az internet szerepe az idén tovább erősödik és a megkérdezettek háromnegyede a televízióban reklámra elköltött összegek növekedését is valószínűsítette. A közterületi reklámköltéséről megoszlottak a vélemények: fele-fele arányban várnak stagnálást, illetve növekedést a megkérdezettek. A legnagyobb arányú csökkenéssel a rádió estében számolnak.
Skriba Judit beszámolt arról is, hogy elemzők szerint a világon a médiaköltésére az idén elsősorban az olimpia lesz hatással; A világ teljes reklámtortája az előzetes becslések szerint mintegy 5-6 százalékkal nő a Kínában várható bővülés révén.
Földes Ádám, a Sláger Rádió kereskedelmi igazgatója egyetértett ugyan azzal, hogy az elmúlt éve nem a nagy médiumoké volt, de a jövőt optimistábban látja a becsléseknél. Úgy véli, hogy tavaly a rádióhallgatók száma mintegy 10 százalékkal, 8 millió közelébe emelkedett. Igaz, hogy a hagyományos spot-bevételek csökkennek, meredeken emelkednek azonban a promóciós, szponzorációs költések.
Novák Péter, a Kirowski ügyvezetője szerint az internetnél nem történt váratlan esemény, a fejlettebb országokban ezek a folyamatok az online és digitális eszközök területén már régebben lezajlottak, így Magyarországon is várhatóak voltak. Egyre többen használják a digitális eszközöket, egyre több időt töltenek az eszközök használatával, és többet szórakoznak – mondta. A becslések szerint a kereső marketingnél keletkezett bevétel 400 millió forintról tavaly 1-1,2 milliárd forintra emelkedett, és várhatóan az idén is kétszeresére nő.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.
